Jag befann mig nyligen på en brant multipel firning i blåsigt väder. Vi hade klättrat sedan gryningen och bristen på mat, vatten och vila kanske gjorde våra hjärnor lite slöare än vanligt. Vi följde naturligtvis alla säkerhetsföreskrifter (prusikar och stoppknutar i ändarna på repen). Jag firade först, och när jag kom ned till nästa ankare gjorde jag misstaget att släppa repen, och de blåste iväg. Men det gjorde inte så mycket, tänkte jag, min kamrat skulle ju ändå komma ned med dem (han skulle ju fira på dem, döh). Han kom ner till mitt ankare och vi började ordna repen för nästa firning. Då upptäcker vi att ena repänden har fastnat runt ett hörn femton meter åt sidan och tio meter ner. NÄÄJ! Som tur var var det "rätt" repände som hade fastnat (den vi skulle dra i) och vi kunde dra ner repen i alla fall (efter mycken möda, eftersom de nästan hade fastnat uppe i förra ankaret as well). Nästa firning fick min kamrat fira först, repklättra i sidled till där repet satt fast (onödigt spännande), lossa knuten från där den satt fast, och sedan slänga sig ut i en FET pendel. De följande firningarna sket vi i stoppknutar och höll ordentlig koll på repen. Vi lärde oss en läxa.
Det hela gick till slut bra, men tog väldigt mycket tid och kraft (fyra rappeler=ca 3 timmar). Min fundering om detta är: varför ha stoppknutar på repändarna överhuvudtaget? Jag kan förstå varför man ska ha det om man firar i okänd terräng, har dålig sikt, man är nybörjare, det är is på repen, och /eller har ingen prusik, men i de allra flesta fall (som jag är med i) är jag inte nybörjare, det är bultade (eller fixade) ankare (firningspist), det är typ 22° i skuggan och jag har prusik. Så varför ha stoppknutar i ändarna? De fungerar ju som magnetet för sprickar och kanter, är till för att fastna och strula till det, och den eventualiteten att man skulle behöva dem är extremt långsökt. Jag är nästan böjd att kalla det för en störra risk att HA knutar än att inte ha det. Visst var det en miss av mig att släppa repen, men de kunde mycket väl ha fastnat i början av min firning när 60 meter rep fladdrade för vinden under mig.
Vad tänker ni om detta?
/Mac
Det hela gick till slut bra, men tog väldigt mycket tid och kraft (fyra rappeler=ca 3 timmar). Min fundering om detta är: varför ha stoppknutar på repändarna överhuvudtaget? Jag kan förstå varför man ska ha det om man firar i okänd terräng, har dålig sikt, man är nybörjare, det är is på repen, och /eller har ingen prusik, men i de allra flesta fall (som jag är med i) är jag inte nybörjare, det är bultade (eller fixade) ankare (firningspist), det är typ 22° i skuggan och jag har prusik. Så varför ha stoppknutar i ändarna? De fungerar ju som magnetet för sprickar och kanter, är till för att fastna och strula till det, och den eventualiteten att man skulle behöva dem är extremt långsökt. Jag är nästan böjd att kalla det för en störra risk att HA knutar än att inte ha det. Visst var det en miss av mig att släppa repen, men de kunde mycket väl ha fastnat i början av min firning när 60 meter rep fladdrade för vinden under mig.
Vad tänker ni om detta?
/Mac