Stoppa varghatarna!!!

Re: SNF kontaktade länsstyrelsen

Stadan; sa:
Klas Hjelm skriver:
Anders som sagt att han talat med samebyn om vargparet.

Det något pinsamma är att det inte finns några officiella minnesanteckningar, bara hennes egna."

En sak till.
Jag bryr mig inte om man tror jag ljuger eller ej.
Men med dom orden så erkänner man ändå offentligt att vi hade ett vargrevir i Norrbotten i modern tid.
Och det känns skönt mot vargarna som ändå var här.
Att det sen är första gången nån erkänner det är en stor framgång i hela historien.
Och den framgång som är viktigast och bör kommas ihåg.
Lite synd ändå mot de vargar som är här nu att ingen kan bry sig om dom p g a prestige och Sveriges uttalande om att ingen varg ska premieras i renskötselområdet.
Mvh/-Anders

Varför?

Varför ska människan egentligen gå före vargarna, varför kan inte människan anpassa sej efter djuren, alltid djuren som får anpassa sej efter oss..

SJÄLVKLART ska vi ha varg, sen att den tar endel djur, de får man acceptera om man håller på med sånt, annars får man väll hålla som inhägnade..

varg-rädsla...

Såg en debatt på tv för några år sedan.Nrk 2 tror jag det var som sände den.det handlade om 3st jägare som fått sina liv förstörda pga att dom var rädda för att vargen skulle riva deras hundar under jakten.dom ville inte längre vistas i skogen... då reste sig en äldre dam i publiken och undrade hur 3st stora starka män med gevär kunde vara så rädda när damen själv och hennes äldre vänninor var ute i samma skog flera gånger i veckan utan vare sig gevär eller rädsla för varg.dom hade aldrig sett en varg under hela livet...
kan bara tillägga att debatten tog slut rätt så tvärt efter att damen satt sig ner igen....

Känns som om dom 2 senaste inläggen i denna debatt är skrivna av personer som har lite taskig förankring till verkligheten. Om ni inte hade bott i en stad långt från närmaste varg hade ni kanske ändrat åsikt?

Om man inte bor i vargområdet och är uppvuxen med traditionen att nyttja skogen och marken på olika sätt delvis för att överleva från början bör man hålla sina åsikter för sig själv...

Jag tycker själv att vi ska ha varg men jag har defenitivt största förståelse för dom som inte vill ha det av olika anledningar. Klart vi ska ha varg ,bara det inte bor en flock i min egen skog?!
Känns resonemanget igen?

_Erik_; sa:
Om man inte bor i vargområdet och är uppvuxen med traditionen att nyttja skogen och marken på olika sätt delvis för att överleva från början bör man hålla sina åsikter för sig själv...

Herregud. En till som påstår sig ha rätt att ha åsikter, samt tala om vilka andra som får ha åsikter.

VARFÖR skall man inte få ha åsikter om skogen om man inte bor i den? Skall de som bor i inlandet inte få ha åsikter om havet heller?

mvh Christian

_Erik_; sa:

Ett sällsamt taffligt snedsteg från yttrandefriheten, vilket sekel lever vi i?
Egentligen borde man inte kommentera, men ilskan tar över...
Jag bor själv i ett vargområde, dessutom finns här gott om björn och lo.
De som beklagar sig här är framförallt vissa jägare, bönder och markägare, men även vissa skrockgubbar och tanter.
Dessa personer har dålig ajour med verkligheten och den naturvård samhället bedriver för återställa en del av den skada vi åsamkat naturen.
Sedan blir inte dessa personers gnäll mindre patetiskt när goda skydd finns, bl.a. elstängsel och stora herdehundar.

--------
_Erik_; sa:
Känns som om dom 2 senaste inläggen i denna debatt är skrivna av personer som har lite taskig förankring till verkligheten. Om ni inte hade bott i en stad långt från närmaste varg hade ni kanske ändrat åsikt?
---------

Har nära släkt som äger skog i jämtland bland annat och bor i långt ifrån en tätort själv..

Jag tycker människan måste anpassa sej också..

Fast, i vissa fall med vissa problem-djur ok, de kan jag förstå...

_Erik_; sa:
.....
.....
Den åsikten har inte jag. Men det är lustigt att du har den. Kronobergs län anger du som hemlän. Men så långt söderut finns inga vargrevir, så du har just diskvalificerat dig själv från åsikter i frågan.

Raskesven

Kom igen - var lite hyggliga

_Erik_; sa:
.....
.....

Även om Erik hårddrar det hela lite (speciellt för att bo i Kronoberg :_) som sagt) - men det är faktiskt en vanlig myt i varghatarkretsar och det sämsta vi kan göra är att raljera över det.

Just nu har vi varg i området där jag bor och jag är ledsen att den sannolikt inte är här permanent. Ty jag vill definitivt ha vargen på nära håll! Jag bor inte på landet (bara utkanten av staden, 20 m till skogen, och har sommarstuga) och använder inte marken för att leva på den.

Jag har förståelse för att att djurägare blir arga när vargen river får (vilket nyligen hände mindre än en mil från vårt hus). Därför skall ekonomisk ersättning utgå (och bidrag till vargstängsel ges), så det inte blir en ekonomisk fråga. Däremot kan man inte räkna med att få bete sig hur dumt som helst (läs släppa hundar lösa i kända vargrevir). "Lantmänniskorna" kräver inte heller att älgen skall minskas till högst hundra djur, så det måste ju vara något annat än att det ställer till med problem för de som har sin näring i naturen bakom varghatet?

Vi "stadsmänniskor" måste anpassa oss till vägar - det är väl ganska självklart att "lantmänniskorna" måste anpassa sig också?

Förresten kom jag just på en sak - för något år sedan kilade ju en varg tvärsigenom Stockholm (och minst en björn har varit i närheten) - så varför har inte alla 08:eek:r gått man ur huse och krävt utrotning? Den snodde ju inte hamburgarna på McDonalds, men lite skraja borde de väl ändå blivit? Nu är det visst jag som raljerar - men det verkar som 08:eek:rna har mer stake än åtskilliga tuffa skogskarlar med bössor! Förlåt - kunde inte låta bli....

Jag har iofs inte varg på tomten (tyvärr) men väl räv och duvhök.
Dessa är antagligen distriktets mest välgödda då ett antal höns och ankor slunkit ned till deras lunch.
Jag tycker ändå att det är viktigt att dessa får finas kvar.
Samma sak gäller får/renägare i värmland och andra platser, varg, lo mfl fanns där innan djurägarna kom dit så det är bara att finna sig i läget.
Att som någon hävda att man inte får ha en åsikt om man inte har varg inpå knutarna är ju bara larvigt.
Jag ägnar mycket tid åt hundträning i områden med både varg och lo, inte 17 är jag rädd, risken att en full jägare ska missta hundarna (och mig) för räv känns betydligt större.

hmm, det blev lite ostruktuerat detta, blev lite irriterad på en del tidigare inlägg.

Re: Kom igen - var lite hyggliga

Duracellkaninen; sa:
_Erik_; sa:

Även om Erik hårddrar det hela lite (speciellt för att bo i Kronoberg :_) som sagt) - men det är faktiskt en vanlig myt i varghatarkretsar och det sämsta vi kan göra är att raljera över det.

Men enligt Eriks logik har man bara rätt att uttala sig som angelägenheter inom en ca 10-milsradie runt sin hemort. Det vore hemskt trist, vi skulle kunna upplösa Sverige och inrätta som ministater isåfall. Trist om bara Stockholmare får ha åsikter om Sergels torg, Rinkeby, Östermalm och Tyresta.

Tänk om vi får en utveckling som i Nilens, Kongoflodens, Zambeziflodens, Eufrats eller Tigris avrinningsområden, där staterna längre upp i avrinningsområdet tar sig friheten att dämma upp och använda upp allt vatten innan det når nedströms liggande stater. Poängen är att vi måste samarbeta om naturresurserna, och det går inte att göra om man utestänger hela grupper från att överhuvudtaget få ha en åsikt.

/Staffan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg