Aha! Så om renskötaren av icke-samiskt ursprung är en avig fan så är det OK att kalla honom för "svenskjäveln"? Lämnas den här öppningen i andra riktningar också?
/Bengt
/Bengt
bengtjohansson; sa:Aha! Så om renskötaren av icke-samiskt ursprung är en avig fan så är det OK att kalla honom för "svenskjäveln"? Lämnas den här öppningen i andra riktningar också?
/Bengt
-Patric-; sa:stoppa denna tråden?
Rayban; sa:Så jag förstår att landsbygdsborna inte litar på forskningen. tex så var ju björnen utrotningshotad. Men vid DNA-koll så upptäckte man att stammen var dubbelt så stor som man trott!....
Visst kan det råka hända att vargar försvinner av naturliga orsaker. Vad jag ville visa på sidan 1 är systematiken i de onaturliga försvinnandena. Att hela flockar snabbt försvinner, överkörda vargar har gamla skottskador, avskurna sändarhalsband hittas osv. är ju uppenbart onaturliga försvinnanden. Statistiken på sid.1 anger ju i många fall specifikt skottskador och annat.Rayban; sa:I vintras sköts en varg av en renskötare i Norra Finland. Denna varg var rapporterad som tjuvskjuten (i Dalarna) av forskarna... eftersom de tappat kontakten med sändaren då den unga honan lämnade sin flock för att finna nya jaktmarker. Hon står alltså med i statestiken som tjuvskjuten. Trots att bevis på det saknas, och nu helt uppenbarligen var felaktigt... -Hon levde o frodades på ren, om än i Finland...
När det gäller varg så finns det tydligen inga naturliga orsaker att dö.. Inte ens ihjälbitning av andra vargar, drunkning, sjukdom, skador, olyckor mm mm. De kan "bara" tjuvskjutas enligt statestiken... Och det som det för med sig är en ökning av polariseringen för-emot & stad-land, forskare-landsbygdsbor.
Så jag förstår att landsbygdsborna inte litar på forskningen. tex så var ju björnen utrotningshotad. Men vid DNA-koll så upptäckte man att stammen var dubbelt så stor som man trott!....