Stoppa pressarna!

En lärare jag hade tidigt under min studietid yttrade med viss regelbundenhet att "Det är sunt att vara lat!". Med det avsåg han bl a att det var sunt att inte räkna i onödan - för att därmed klara av att räkna allt som verkligen behövs, vilket som regel är en hel del.

Jag håller med honom. Sen är det sällan som jag numera stryker, förenklar och förkortar i matematiska uttryck, eftersom jag är dumlat och inte har hjärna påkopplad annat än i vanligt tomgångsläge. Dvs man skriver en massa siffror och sen tar man fram sin räkneapparat, istället för att huvudräkna, vilket som regel är ett säkrare sätt eftersom man då oftast har en bättre känsla för proportioner.

Jag hävdar envist även fortsatt att det är något negativt att klättra omkring med 857 karbiner istället för t ex 20 st. Som i alla forumtrådar gäller det ju att hålla fast vid vad man en gång börjat hävda, även om man kanske osökt hamnat i en sits då man börjat försvara bruket av 857 karbiner. Jag är glad att jag inte råkar vara på Lyckegards sida denna gång.

Det var långa omvägar... 2 mm töjning på 80 mm, blir väl 2,5%. =)
Såå, typ som ett ganska statiskt semistatiskt rep alltså... om nu karbinen verkligen töjs 2 mm om man ökar vikten från 50 till 150 kg...?

Nu när jag har tänkt litegrann (försöker hitta information på nätet men kommer inte på rätt sökord) så går det alltid att öppna en karbin när man belastar den med endast kroppsvikt. (Det är en del av standarden för karbiner) (Om man ska vara ännu mer petig finns det två olika standerder, UIAA och EN, varav den senare är tillverkarna tvungna att följa) (Förresten varför stavas tvungna som det gör? Märklig stavning) (Fast angående standarderna så är det olika standarder per olika karbintyper, d-karbin, x-karbin, b-karbin, h-karbin, k-karbin samt en del andra) (om någon bryr sig så har jag lagt databladet med olika karbintyper hos en klätterpolare.... men ni fattar nog poängen). I vilket fall som helst så växer karbinen först när den belastas med 100 kilo. Vilket betyder att för att ovanstående förlängning på 2 % ska ske så kommer en kraftreduktion (liknande den i en screamer)(finns tester som visar att en screamer inte fungerar, jag tror inte på dem heller) (men det hör inte hit) 1kN ske. Det borde ju vara per karbin. Eller? I så fall är borde 857 karbiner äta upp 857 kN chockbelastning. Hurra hurra hurra!

Nedanstående länk har ingenting med diskussionen att göra men tål att påminnas om: http://www.geir.com/mythbuster.html

Bilagor

• DonaldDuckMountainClimbing250.jpg
    DonaldDuckMountainClimbing250.jpg
    21.6 KB · Visningar: 229
Jag hävdar envist även fortsatt att det är något negativt att klättra omkring med 857 karbiner istället för t ex 20 st. Som i alla forumtrådar gäller det ju att hålla fast vid vad man en gång börjat hävda, även om man kanske osökt hamnat i en sits då man börjat försvara bruket av 857 karbiner. Jag är glad att jag inte råkar vara på Lyckegards sida denna gång.

Det viktiga är att antalet seriekopplade karbiner är ett primtal. Om man bara tänker på det så är det inga problem.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnuse74 Stoppa nätmobbingen! Klättring allmänt 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg