Stoppa pressarna!

Jag var lika seriös beträffande risken vid användandet av 857 sammankopplade karbiner som jag var beträffande att jag igår sparade 102 kkr, på att inta endast 600 kcal!

Jag ska snart äta frukost (yes!!), och efter det kanske jag orkar tänka efter om din sannolikhetsberäkning är korrekt, men jag kan nog redan nu säga att jag inte tycker att man bör ha 857 karbiner sammankopplade när man klättrar!

(Din beräknade sannolikhet är förstås även den avskräckande hög, trots det ganska rimliga antagandet att risken "per karbin" är 0,2%.)

Jag ska snart äta frukost (yes!!), och efter det kanske jag orkar tänka efter om din sannolikhetsberäkning är korrekt, men jag kan nog redan nu säga att jag inte tycker att man bör ha 857 karbiner sammankopplade när man klättrar!

(Din beräknade sannolikhet är förstås även den avskräckande hög, trots det ganska rimliga antagandet att risken "per karbin" är 0,2%.)

Själv inmundigar jag mycket sällan frukost nu för tiden, så jag förbehåller mig rätten att ha räknat fel ;)

OT:
Jag äter alltid frukost, och med god aptit (men inte bacon o ägg o stolligheter), men är märkvärdigt ohungrig just nu med tanke på hur jag upplevde andra halvan av gårdagen...

Har någon studerat eventuella försämringar av klätterutrustnings funktion efter kontakt med bacon? Eller förbättringar? En välinfettad karbin kanske haltar rätt igen efter att den ställt sig på snedden.

[...]
[...]
Som vanligt pratar du i nattmössan. Jag känner inte till ett enda experiment, vetenskapligt eller inte, där just 857 stycken karbiner har testats samtidigt. Det finns inget som säger att det borde vara farligt, tvärt om borde de ha en närmast obegränsad säkerhet, eftersom varje karbin i sig är olidligt säker, så är det 857 saker som sannolikt inte ställer till med några problem.

Tycker det låter väldigt stumt att falla i en kätting...
Håller för övrigt med om Kolkritans sannolikhetsresonemang, även om jag inte kontrollräknat detaljerna.

Tycker det låter väldigt stumt att falla i en kätting...
Håller för övrigt med om Kolkritans sannolikhetsresonemang, även om jag inte kontrollräknat detaljerna.

Det är nog inte så farligt som det låter. En karbin är gjord på det viset att efter en viss belastning flexar den ett par millimeter, säg 2? 857 karbiner flexar alltså omkring 1,5 meter. I det här exemplet tänker jag mig att varje karbin förlänger kättingen med 8 cm, det vill säga den är 68 meter lång. Vi talar alltså om en förlängning på 1.5 meter per 68 meter, det är ändå ett töj på 2,2 %.. Inte helt statiskt alltså!

Det är nog inte så farligt som det låter. En karbin är gjord på det viset att efter en viss belastning flexar den ett par millimeter, säg 2? 857 karbiner flexar alltså omkring 1,5 meter. I det här exemplet tänker jag mig att varje karbin förlänger kättingen med 8 cm, det vill säga den är 68 meter lång. Vi talar alltså om en förlängning på 1.5 meter per 68 meter, det är ändå ett töj på 2,2 %.. Inte helt statiskt alltså!

Det var långa omvägar... 2 mm töjning på 80 mm, blir väl 2,5%. =)
Såå, typ som ett ganska statiskt semistatiskt rep alltså... om nu karbinen verkligen töjs 2 mm om man ökar vikten från 50 till 150 kg...?

Det var långa omvägar... 2 mm töjning på 80 mm, blir väl 2,5%. =)
Såå, typ som ett ganska statiskt semistatiskt rep alltså... om nu karbinen verkligen töjs 2 mm om man ökar vikten från 50 till 150 kg...?
Att stryka saker på båda sidor om likhetstecknet i en ekvation är ett tecken på matematisk snuttifiering, lathet och dålig karaktär. Fortsätt med omvägarna, lyckegard! :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnuse74 Stoppa nätmobbingen! Klättring allmänt 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg