Jag tycker att det här med hur "blöt" man är i ett par kängor överdrivs väldigt ofta. Jag kan ärligt säga att jag hade det nästan helt torrt och fint hela veckan i Sarek nyligen medan en hade GTex-membran som gett upp och en annan GTex-dojjor som blivit blöta (=plastpåsar i dagen efter). Jag sov med sockarna på bringan och sulorna i sovsäcken och kunde starta dagen efter 18 timmars regn helt torr.
Det värsta väglaget för mina kängor enligt min erfarenhet är blött ris på fjället. När man går och drar fötterna i sånt hela dagarna på jakt så vill mina Lundhags Syncro släppa in lite fukt där plösen börjar. Jag har som ritual att smörja kängorna väldigt väl, har slutat med vax som jag tycker funkar sämre än Lundhags lädersmorning. Är det blött och jäkligt fettar jag in kängorna varje kväll och är det inte blött så blir det ingen gång. Jag har väldigt svårt att se att det ska vara "kul" att vara blöt om fötterna hela dagarna och skynda att torka fötterna vid raster och sen behöva ta på dyngblöta skor igen när man ska iväg. Låter inte så roligt, jag går mycket hellre i princip torra kängor. Sen att det krävs lite tanke vid vad osv må vara hänt (bara remmar om byxbenen vid mindre jobbiga vad, kanske ta ur strumpor och sulor vid jobbigare vad eller packa ner och gå i foppa om det bli blött). Det är enda jag skulle kunna tycka att det var skönt att bara plöja på men så himla mycket vad är det ju inte på en dag i regel.