Har aldrig varit med om några stölder i fjällen, och kommer man en vandringsdag från "civilisationen" tror jag man kan lägga största oron bakom sig. Alla som vandrar i fjällen som jag träffat, oavsett nationalitet, är ärliga människor som delar ett gemensamt intresse. Alla vet dessutom hur beroende man är av sin utrustning (kanske livsavgörande i många situationer), och att man inte bär med sig dubletter etc.
Själv tar jag med mig "värdesakerna" (plånbok, kamera etc) när jag lämnar tältet, men lämnar övrig utrustning som jag inte behöver för dagsutflykten kvar. Ser jag ett annat tält utan personer kring det, rundar jag alltid tältet på behörigt avstånd. Finns det personer kring tältet hejar man självklart, kanske dags för en pratstund?
Själv tar jag med mig "värdesakerna" (plånbok, kamera etc) när jag lämnar tältet, men lämnar övrig utrustning som jag inte behöver för dagsutflykten kvar. Ser jag ett annat tält utan personer kring det, rundar jag alltid tältet på behörigt avstånd. Finns det personer kring tältet hejar man självklart, kanske dags för en pratstund?