Stöld i fjällen?

Det är ganska så otroligt att någon vill ha mer att bära... min erfarenhet är att folk/vi som drar runt i naturen inte har den läggningen.. har aldrig blivit av med något och om någon vill stoppa ner tassarna i en pack med skitiga underkläder och sura strumpor så välkommen..elektronik,kontanter har man väl ändå med sig så ..

Stöld

av bilar, cyklar och skotrar kan nog förekomma.

Kajaker stjäls ibland men det är nog vanligast i storstäder.

Thure

Alltså kan man helt lungt lämna tält, sovsäck och andra tunga saker om man planerar att göra en toppbestigning av Kebnekaise? :)

Tveklöst

Lämna allt tungt i tältet som du inte kommer att behöva. Men en lätt sovsäck för eventuell påtvingad övernattning i toppstugan kan vara en bra försiktighetsåtgärd.

Thure

Någon enstaka gång i närheten av bebodda trakter, och när det desutom verkat vara mycket folk i rörelse så har jag packat ihop tältet och gömt packningen lite mer skyddat i något snår när jag varit iväg över dagen. Men normalt på fjället låter jag det stå.

Har aldrig hört att något skulle ha försvunnit från ett tält eller kvarlämnad ryggsäck här i Finland heller. I våra ödestugor, som ofta kan vara rätt tätbefolkade på populära leder kan det väl hända att folk i misstag plockar med sig nåt som inte är deras, men knappast på flit. Själv undviker jag stugor dock närmast p.g.a. den möjliga trängseln.

Några saker jag alltid varit mån om är att ta några bilder bakåt på vägen, så man hittar sitt tält eller sin ryggsäck även om det blivit dimma eller annors dålig sikt när man kommer tillbaka. Har även också alltid lämnat en lapp med datum och när man tänker sig vara tillbaka, så att ingen bara blir orolig av att hitta lämnad utrustning och kallar på myndigheterna för räddningsinsats.

På Kungsleden

Förra året gick jag i Abisko, och då jag vek in på Kungsleden, från Stuor Reaidavaggi för att ta mig upp i Guobirvággi, och landade i Sälka var det någon som knyckte min karta! Det borde vara stränga straff för sådant. Bör tilläggas att det även var Fjällräven Classic, och det vet man ju vad det är för schommar som ägnar sig åt sådant. Flockdjur i fjällen som stjäl.

Förra året gick jag i Abisko, och då jag vek in på Kungsleden, från Stuor Reaidavaggi för att ta mig upp i Guobirvággi, och landade i Sälka var det någon som knyckte min karta! Det borde vara stränga straff för sådant. Bör tilläggas att det även var Fjällräven Classic, och det vet man ju vad det är för schommar som ägnar sig åt sådant. Flockdjur i fjällen som stjäl.

på berget kan ingen höra dem skrika...

Kan också tänka mig att många tar fel kläder i torkrummen. Har varit på väg att göra det själv när jag inte haft mina kläder uppmärkta.

En annan (klantig) variant är att man själv tar fel torkrum...
Efter sju dagars vandring nu i somras kände jag mig värd lite extra lyx, och begav mig till Alesjaure för att få basta och tvätta mig i varmvatten. Kom fram i godan tid, och bestämde mig för att tvätta kläder före middagen. Då eftermiddagen bjudit på solsken var det, så när som på två handdukar, tomt i torkrummet. Jippi, det här kommer torka snabbt tänkte jag och gick tillbaks till tältet, hämtade aftonens menytillbehör, kockade ihop något i köket, avnjöt ett gott samtal med ett annat sällskap, diskade och gick in i torkrummet. BORTA!!! Rubbet! På mindre än 2 timmar. Vem i h-vete kan vara intresserad av att sno mina kallingar? Jipp, inga fler byten av strumpor eller topp. Hur kan man vara så elak? Ok, nog för att jag bara hade två dagar kvar, men tänk om det varit tvärt om, dvs sju dagar kvar - utan något ombyte? Ok, en veckas ackumulerad svett kan man väl motvilligt överleva, med risk för att bli portad ifrån hemtransporten..., men direkt obra om man trillat i ett vad. Som ensamvandrare har man inte så många att låna reservkläder utav. Butter afton, där kreativiteten flödade kring alla intressanta charkuteriprodukter man skulle vilja mala ner dessa hemska kleptomaner till.
Morgonen därpå, påväg till muggen, får jag syn på "en stuga till...?" Oups..., vart kom den ifrån? Och mycket riktigt, därinne hängde hela min kläduppsättning, kruttorra och härligt svettfira. Pinsamt, men sant.

Beträffande TS fråga, så har ej heller jag blivit av med någonting under en vandring, eller för den delen under någon annan semestertrip över huvud taget (i alla fall inte vad jag bemödat mig att komma ihåg - men minnet verkar ju ibland ligga farligt nära guldfisknivå).

I torkrum på anläggningar har jag hört talas om det men aldrig ute på fjället. Det förra kan man ju förhindra med egen torklina och 6-8 stålspik.
Har blivit bestulen på hela utrustningen en gång i CA, den tjuven var det lätt att hämta in. Girigt nog stal han två packningar, det blev väl mycket att bära.

Vad hände sedan?

Vill minnas att jag hört talas om en som blev av med lite proviant i Sarek en ggn
(den som orkar leta i forumen hittar måhända inlägget).

Men aldrig varit med om något själv. Bär med mig kamera och pengar när jag är på dagstur och resten av grejorna får ligga.

...som fältbiolog var jag en gång med om att någon tog mina sprillans nya gummistövlar och lämnade sina egna spruckna av samma märke. Det var en grupp från Friluftsfrämjandet i Uppsala som var på besök i samma stuga som jag. När jag kontaktade dem fick jag svaret att ingen av dem hade fått med sig fel stövlar. Enda gången jag blivit av med något och en av dem ljög ju, även om det kanske inte var med flit från början...

//J

...som fältbiolog //J

Är inte dessa nån form av rättshaverister. I alla fall har företaget jag jobbar på haft problem med dem (bryter dock inget kalk! :) )

Återgår.

Denna lösning finns ju om man är ängslig http://pickpack.se/product.asp?product=214

Annars funkar ju alltid en "ryggsäcksgömma" bäst. Gömmer alltid ryggsäcken på nåt bra ställe. skulle aldrig heller låta mitt tält stå icke-dolt nånstans då jag är ifrån det.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
Trekkforlife Stöld på fjället? Fjällvandring 1
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg