Stavetikett

Stavrätt

Stavar kan säkert vara till hjälp om man är nybörjare. Men när jag läser en del inlägg får jag intrycket att vissa anser att om man åker med stavar så gör man det för att man har dålig teknik. Själv har jag åkt en massa år utan stavar och har en god teknik. Skälet till att jag åker med stavar är att det är mycket roligare att åka med stavar. Man kommer upp i högre hastigheter och får en allsidig träning- åkningen blir helt enkelt roligare (tycker jag).
Självklart ska man visa hänsyn när man åker skridskor -med eller utan stavar.

Personligen kan jag bli lite trött på skridskomaffian som alltid vet bäst och tycker att man ska följa vissa regler och ha på sig Almgrensuniformen ;-)

Tack för alla vänliga råd!

Jag tror att bilden börjar klarna...Å ena sidan finns det en lång tradition och teknik som kanske främst lämpar sig för "offpist" åkning i tex skärgården. Å andra sidan finns det allmänna sportandet på plogade banor. Där trängs, en vacker vinterlördag, kreti och pleti tillsammans med barnvagnar, hundar och elitskatare. Självklart finns det bland en sådan folksamling alltid människor som inte kan njuta av dagen och alla som faktiskt är ute på isarna, utan irriterar sig och åker runt och surar. Jag använder mest stavar i motvind och självklart inte om det är trångt, samt viftar jag inte på det sätt som en del som åker något som mest liknar längdåkning...Så, nu tänker jag fortsätta åka och jobba med min teknink både med och utan stavar :). Men viktigast av allt -njuta av min åktur!!

Hälsningar Susanne

Stavteknik

Det är skillnad på stavteknik och stavteknik. Man bör åka så att pikspetsarna inte åker upp i luften. När man sätter i piken i isen håller man den med hela handen. Under frånskjutet ändrar man greppet så att i sista fasen håller man i piken med tumme och pekfinger och låter piken mer eller mindre följa isen när man drar fram den för ny isättning. På detta sätt så håller sig pikspetsarna bara någon centimeter över isen och risken att spetsa någon minskar avsevärt. Dessutom är denna teknik mindre energikrävande. Skidåkare släpper ofta staven i sista momentet, de har ju en rem som håller kvar staven vilket vi inte har. Tekniken blir dock likartad.

Jag fattar inte

Jag fattar inte varför stavar blir så mycket farligare när man åker skridskor än när man åker skidor?
Vid skidåkning så hamnar stavarna endast högt när man åker stort och paralellstakar, en teknik som jag antar inte är så gångbar vid skridskoåkning, och inte särskilt högt då heller. Vid diagonalåkning och fristil på längdutstyr så hamanr inte spetsen på staven särskilt högt över underlaget även när man åker stort.
Jag har tillbringat hundratals timmar i motionsspår, ibland tätt trafikerade av andra åkare, och aldrig besvärats av andras stavteknik.
Beror hela debatten på att stavar a'la skidteknik är nå't helt nytt i skridskosammanhang?

troligtvis så handlar det om att långfärdsskridskoåkning har absolut EXPLODERAT som fritidssysselsättning, detta gör att otroligt många människor med ett nytt intresse samlas på ganska små ytor och då uppstår irritation hos vissa av dom som tidigare skrinnat ensamma på sjöarna..

Re: Jag fattar inte

klippen; sa:
Jag fattar inte varför stavar blir så mycket farligare när man åker skridskor än när man åker skidor?

Två saker:
1) För det mesta befinner man sig antingen rakt bakom en annan skidåkare, eller väl vid sidan av. Risken är väl som störst om man är snett bakom. (Eventuellt oftivilligt efter att åkaren framför vinglat)
2) Jämför spetsarna på ett par skidstavar (anpassade för att ge fäste i snö) och en dubbelpik (anpassad för att slå igenom några centimeter is)...

Detta sagt tycker jag definitivt att det finns plats för både stavar ocm renläriga på isen. Huvudsaken är lite vanligt hyfs och sunt förnuft.

stavetikett

Den egentliga frågeställaren, Susanne, förstod skillnaden mellan pikarnas och stavarnas användningsområde. Det är säkert lika stor skillnad var och när stavbrukandet är som mest utbrett: Det är vanligare att se stavanvändning på plogade banor och sk. säkra åkområden, vilket naturligtvis leder till att många människor uppehåller sig på liten yta. Den här gruppen åker nog lika mycket för motionsdelen som för ute-upplevelsen, dvs. högpuls-aktivitet som blandas med en hel del nybörjare = två växande grupper på isen som nyttjar stavar av olika anledning. Stavar i ansiktet är absolut inget problem för off-pist åkare eller annan traditionell skridskodisciplin. De få gånger som jag har haft skäl att välja plogad bana, så är det uppenbart att en del utgör en fara för andra, både vad gäller stavar och oförmåga att hålla sig i rätt fil vid möte. Kan tänka mig att banorna är något för smala?

När man läser dessa inlägg känns det skönt att man inte bor i Stockholm.....

Varför skulle det inte gå att åka med stavar då man kan göra det i Vasaloppet vilket torde vara det mest igenkorkade plats med stavanvändare?

Tänk om man bara kunde visa ömsesidig hänsyn till varandra oberoende om man åker med eller utan stavar? eller går detta inte i Sthlm? :)

Trångt

Du skulle se hur en solig vintersöndag på någon av de plogade skridskoisarna i Stockholm ser ut...... Mer folk än i Vasaloppet. För övrigt har Vasaloppet spår man kan hålla sig i :)

Peter

Re: Trångt

Östanhol; sa:
För övrigt har Vasaloppet spår man kan hålla sig i :)

Peter

Det är nog ca: 15000 av de 17000 startande i vasaloppet som bestämt vill säga att du har fel gällande spåren i starten och de närmaste kilometrarna..

:)

Stavar och stavar

Jag har ingen som helst forstaelse for de som pastar att stavanvandning vid langfardsskridskoakning skulle vara storande, jag har under ett flertal ar tranat och tavlat inom langdskidakning och da foretradesvis inom den fria stilen. Under traningspassen ar det mer regel an undantag att man aker tatt bakom varandra och detta utan att riskera att fa nagons stavar i ansiktet, det skulle isafall vara om man tog ordentlig fart, bojde sig ner och siktade in sig mot den framforvarandes stavspetsar. Det som ar besvarande med skate akning ar da istallet att folk aker pa stavspetsarnas trugor, nagot som inte borde vara nagot problem for skridsko da skridskon inte ar >180 cm lang.

Dessutom, ar det sa att man aker sa tatt bakom nagon att man aker in i den framforvarandes stavspetsar bor man tanka pa att det nog kan handa betydligt allvarligare olyckor om den framfor plotsligt stannar eller ramlar p.g.a. dig som aker sa tatt bakom.

Just det ja, om man "aker och viftar med stavarna i sidled" som nagon uttryckte det beror det snarare pa dalig balans och teknik, varfor denne behover stavarna med an nagonsin.

Inom skidakningskulturen ar det ju dessutom sa att om man narmar sig nagon bakifran sa ropar man antingen "ur spar" eller aker forbi pa sidan om, nagot som langfardsskridskoakningen borde ta efter?

Till alla er som kanner sig forolampade:
Ha en bra dag!

MVH
Jonas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg