Vad blev fel?

När jag lärde mig Carving tyckte jag det lättaste sättet att få kontakt med skidorna var att jobba med knäna från sida till sida. Det hjälpte mig att få tryck på båda kanterna och inte bara på dalskidan.
Skidorna gör ju i princip 99% av svängen så det enda jag tänkte på var att hitta en position på skidorna där kanterna bet bäst i underlaget.
Det finns lika många åkstilar som det finns skidåkare så det är bara ut i backen och försöka hitta din Carving.
Och jag lovar att när du väl hittar rätt så kommer du aldrig vilja sluta åka.

Jag, 183 cm lång, hyrde ett par "proffsiga" Salomonskidor på 163 (eller möjligen 168cm) i förrförra veckan. För piståkning. De var inte för korta! Alldeles perfekta för "storslalomsväng". Längden till trots höll dom skäret och stabiliteten i tämligen höga hastigheter.

Jag tror att skidlängdsdiskussionen gällande pistskidor (en annan sak med bärigheten etc i lössnö) är utdaterad - det är inte det det handlar om längre.
// Patric

Om vi börjar med längden:
längden på skidor är bara beroende av åkarens vikt, inget annat och därmed basta.
Carvingskidor är optimerade för att åkas på kant med skidan och åkriktningen, om man inte gör det utan sladdar så kommer de att upplevas som "fladdriga" givet beroende på hur extrem skärningen är på dem, dvs en kort skida med kort svängradie (slalom carver ca 12m) blir väldigt fladdrig och vise vesla, typ storslalom (typ 21m).
Pjäxor är mjukare i längslen nu än för tio år sedan, däremot mycket styvare bakåt och i sidled.
Stancen ska framförallt vara mitt på foten, höftbrett, lätt böjd i fotled (plöstryck) böjda knän, lätt krummad rygg, blicken framåt. I princip alla som åker idag kan skjunka ihop mer dvs inte stå som en eldgaffel i pjäxorna.
Sen kommer liksom problemet med att få till en sväng som är skärande och inte så mycket sladdande.
Ta en, eller flera lektioner, so kommer du att få hjälp med det mesta och du kommer att ha mycket roligare :)
Lycka till - anders

Jag hade, i likhet med dig Fidelity, ett längre uppehåll på 14 år (!). När jag hyrt carvingskidor för "medelbra" åkare och åkt några åk blev jag i motsats till dig otroligt glad! Tyckte det kändes himla lätt och roligt att ta sig ner i princip överallt. Naturligtvis sladdade jag friskt och utnyttjade förmodligen inte skidornas radie överhuvudtaget men kul var det! (Saknade inte mina gamla 2.04 fullängdare det minsta ;-)

Efter ett par dagars åkning började jag fokusera på att få till dom där skärande svängarna. Gick väl sådär tyckte jag. Övade upp tekniken på flacka salsgolv där man kände att man verkligen genererar fart i sväng. Fick ett bra tips: "Pressa ytterskidan i backen med/under stortån".

En gammal fåfänga som verkar svår att bli av med är det där att man gärna vill åka med fötterna ihopklistrade. Förr var det ju "stilrent" och snyggt men det är inget vidare om man vill få till rena skär på carvingskidor.

Är ingen analytiker men carving har verkligen inneburit ett jättelyft för mig, trots att jag är en gammal hund. Huvudsaken är väl att man har roligt och inte att man åker tekniskt fulländat eller?

Jag åker numera på "avancerade all mountain-skidor" som är något kortare än jag (som är lättviktare) och har upptäckt att dom faktiskt funkar kanon även i halvmeterdjup lössnö.

Alltså: Kör hårt och ha kul!

Jag åkte massor till jag var ca 20 år och sen dess bara 1-2 veckor per år efter det. Fick en grym Aha-upplevelse när jag tog en timmes privatlektion för 470 spänn. Värt varenda öre! Jag åkte/åker hyfsat bra men nu blev det en jä**a fart kan man säga. Mycket säkrare över isfläckar och annat också.

Efter lektionen är det Tibialis-muskeln längs smalbenet som sätter gränsen för vad jag orkar (http://www.exrx.net/Muscles/TibialisAnterior.html) och inte låren som tidigare skrek av mjölksyra. Jag hade bara lite för mycket bakåtvikt vilket gjorde att svängen ville gå på sladd och jag fick dåligt tryck i kanterna på främre delen av skidorna. Kör nu också ännu lite bredare mellan skidorna och knäna. Ca en pjäxa brett så hamnar inte knäna i vägen för varandra när jag svänger.

TA EN LEKTION - DET ÄR VÄRT DET! Är så jäkla sugen på en till skidvecka i år efter det. Att jag inte tog lektion förra eller förr-förra året bara...

Vi är många som lärt oss på raka plankor och sedan efter år av uppehåll testat ett par carving och visst känns det fladdrigt.
Man kan knappt slappna av i liften i början och i backen måste man vara koncentrerad så man inte korsar skidorna i en blå backe och får skämmas ;). Men det är som de flesta säger här. Luta så mycket fram du kan och låt skidan skära istället för att sladda.

Skidskola är att rekommendera alla som inte gått det. Lärde mig precis som så många andra på egen hand. Sen började jag åka med UCPA och fick lära om tekniken från början. Visst, jag åkte ju bra innan tyckte jag men nu anser jag att min åkning var ett skämt tillsammans med alla andra skämt som far runt i backarna :). Det finns massor att lära sig i teknikväg som jag inte tror många lär sig utan skidlärare.

Sen beror det såklart på om man vill utvecklas eller om man diggar att cruisa på i samma fart och svårighetsgrad. För mig har skidåkning blivit något helt nytt sen jag lärde mig åka offpist på riktigt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kianiska Stighud - vad gör vi för fel? Skidor allmänt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg