Förutom tidigare argument i tråden finns en samling andra positiva och negativa punkter med olika typer av ispikar, stavar och deras nyttjande vid långfärdsåkning.
+ En stav i vardera handen underlättar balansen vid ryckföre, vrakis, mjuk is, för den med sämre stadga i kängor och bindningar respektive för de med sämre balans eller sämre åkträning.
- svårare utnyttja fördelarna med att åka på rulle vid fina isförhållanden.
De flesta så kallade dubbelpikar är för klena för pikning i farten (böjs om de fastnar). Pikhuvudet är dessutom för smalt för bra bedömning av bärigheten på mjukare isar. Långa stavar är ivägen om man skall fotografera i farten.
En tyngre pik underlättar bärighetsbedömningen men minskar effektiviteten vid stakning.
Således är olika strategier olika lämpliga för olika personer och i olika roller.
Thure
+ En stav i vardera handen underlättar balansen vid ryckföre, vrakis, mjuk is, för den med sämre stadga i kängor och bindningar respektive för de med sämre balans eller sämre åkträning.
- svårare utnyttja fördelarna med att åka på rulle vid fina isförhållanden.
De flesta så kallade dubbelpikar är för klena för pikning i farten (böjs om de fastnar). Pikhuvudet är dessutom för smalt för bra bedömning av bärigheten på mjukare isar. Långa stavar är ivägen om man skall fotografera i farten.
En tyngre pik underlättar bärighetsbedömningen men minskar effektiviteten vid stakning.
Således är olika strategier olika lämpliga för olika personer och i olika roller.
Thure