Tja, jag har ju åkt skate och fortsatt så på skridskorna. Men varför skulle det vara jobbigare att använda HELA kroppen än att bara åka med ben/fötter? Jag åker mer och mer "skridsko" men tar jag hjälp med stavarna så kan jag absolut trissa upp farten lite extra. Är det knaggigt eller motvind så fungerar det extra bra, men är det finis och medvind får allt stavarna vila. Men jag blir ju tröttare i fötterna av att inte hjälpa till med stavarna. Säger väl sig själv - mata ut all energi genom benen eller fördela den mellan benen och armarna. vad blir man rimligen tröttast av? Varför paddlar man kajak med bålrotation och "benspark"? Samma med stavar ock skrillor tycker ju jag. Det ÄR jädrigt skönt att vila med stavarna, men som sagt, jag blir snabbare trött i benen då.
Nja. Energiåtgången är ju t.ex. dokumenterat större vid stavgång än vanlig gång, för att du involverar en större del av kroppen. Däremot kan det ändå upplevas som mindre tröttande eftersom även överkroppsmuskulaturen blir trött på samma sätt som benen och det därför paradoxalt nog inte känns lika trött i benen, samt i viss mån att du får en viss fördelning av kroppsaktiviteten mellan lemmarna.
I motvind är skillnaden i trötthet ännu större eftersom med stakandet få du ju ett jättelikt vindfång med hela den upprätta kroppen vid varje staktag, istället för att krypa ihop och minska luftmotståndet. Jag tycker personligen att det är mycket jobbigare att behöva ta till stavarna i motvinden, förfärligt orytmiskt och ineffektivt blir det. Men det kan nog upplevas olika.