Stapplande steg mot lätt packning

Hägglunds i Luleå borde väl kunna ha en ryggsäck eller ?

en av det bästa butikerna i landet tycker jag. Det som inte finns hemma tas lätt hem av dem.

/R

Hägglunds i Luleå borde väl kunna ha en ryggsäck eller ?

en av det bästa butikerna i landet tycker jag. Det som inte finns hemma tas lätt hem av dem.

/R

Jag har provat igenom det sortiment de hade inne av säckar som väger 1-2,5 kg och det var som jag skrev ovan en som väger 2,5 som satt bra (bortsett från bröstbandet men det var modifieringsbart) men jag tar hemskt gärna en lättare säck om jag hittar. Men visst jag kan ju be dem ta in sådant jag är nyfiken på. Enligt katalogen skall Naturkompaniet ha lite andra märken så jag skall kika där i alla fall.

Ny rygga står i hallen. Hade tur idag.
Var på Naturkompaniet och provade igenom deras sortiment men hittade inget som satt klockrent. Lite småsur försökte jag hitta ungarna för att gå därifrån .Så snubblade jag över en rygga som låg slängd i en hög på golvet. Lyfte upp den för att ingen annan skulle falla på den. Hmm den känns lätt, den ser stor ut. Vad kan det vara. Det var en fjällräven Climber 50 l. 1,75 kg Jag provade, den satt skitbra på ryggen och bröstspännet gick att knäppa under brösten (inte gått med någon annan). Hmm vad kostar denna då tänkte Bea och kollade på prislappen 1199 kr på rea. Så en sådan blev det, högen jag snubblade över var "reaberget".

Den sitter som en smäck på min rygg, i alla fall tom, skall provpacka den och gå runt sjön någon dag. Det jag saknar på den är fickor på höftbältet brukar vilja ha lite stuff lättillgängligt och den har inga sidofickor heller men det går ju att stoppa fast saker ändå på annat sätt.

Den var felsydd i l dragskon som skall dra igen övre delen men vi kom överens om att jag går in hos en tapetserare som syr ex. båtkapell och så fixar de till felet och Naturkompaniet betalar. Verkar som ett av snörena lossnat från fätset inne i kanalen.

Så håll tummarna för att den sitter lika bra fullpackad som tom.

Röd och fin var den oxå ;-)

Vill bara tipsa om att helt vanliga Twilfit har underställ i ull/silke. De är jättetunna, lätta och sköna. (Jag hade inget mer på mig under skiddressen i skidbacken i vintras...)

Tittade och provade och visst de var jättelätta och sköna men vem kom på den idiotiska idén att göra dne långärmade tröjan djupt urringad med spets? Jag brukar frysa mitt fram ovanför bysten så då funkar ju inte det understället.

Provgått med packning

I går em gav jag mig ut på Bodens södra skjutfält. Tanken var att gå 7 mil men det var lite väl optimistiskt i nya skor. Testade nya ryggsäcken, sovsäcken, tältet, brännaren och skorna som sagt. Hade inga problem att bära ryggan som vägde kring 10 kg (se nedan). Däremot tyckte inte mina fötter om att bli blöta/leriga i nya skor och myggorna verkade älska mig så några 7 mil blev det inte. Men jag hade det rätt skönt ändå och fick ju prova grejerna. Att sova i tält är ju alltid mysigt även om det är lite läskigt när en älg brakar förbi bara några meter bort.

På kroppen hade jag:
50, Strumpor Coolmax (eller så hamnar de i ryggan men ibland är det skönt med dubbla strumpor)
26, Trosa
102, BH
190, Craf tunderställströja
702, Skor Salomon XA Pro 3D Ultra W
310, McKinley Tropic female zipoffbyxa
71, Myggkeps
370, Fleecetröja McKinley
310, karta, kompass & fodral
120, Mobiltelefon
En hundralapp

Summa på kroppen: 2251 g

B]Det här hade jag med mig i ryggan:[/B]

Bära, Bo, Sova:
1750, Ryggsäck Haglöfs Climber 50
55, Vattenskydd av stor plastpåse
910, Sovsäck Marmot Helium
1500, Tält Hilleberg Akto
147, Liggunderlag
20, Sittunderlag

Summa bära, bo sova: 4382 g

Kläder:
77, Extrastrumpor Smartwool Medium Cushion
370, Extra skor (Gick i nya skor och var tvungen att veta att jag hade ett par som inte skaver någonstans om det blev kris.)
996, Regnställ

Summa kläder: 1443 g

Laga & Äta
139, Gasolkök Expedition (Biltema)
230, Gasol Biltema
10, Spork
96, Kastrull
20, Tamoj
7, Tändsticksask
24, Vikbar kåsa
100, 2 vattenflaskor

Summa Laga & Äta: 626 g

271, Torrmat
90, Belvita (3 st)
100, Nött & Fruktblandning
100, Banan
1300, Vatten

Summa Mat & Dryck: 1861 g

Diverse:
3, Liten plastpåse
70, Kniv + slida
10, Lite förbandslåda
10, Toapapper

Summa Diverse: 93 g

Extra lull-lull:
80, Forerunner 305
790, Kamera D300
205, Bok

Summa Lull-lull: 1075 g

Totalsumma i ryggan: 7619g (9480 med mat som var middag, frukost, lunch och lite påvägenfika samt vatten)

MIna egna kommentarer:
Extra lull-lullet kan man ju vara utan men det var rätt mysigt att ligga och läsa bok i tältet, men en lättare bok går ju att ta med. Fick ta stora kameran med mig då lilleman lyckades pajja min lilla kamera i lördags (den väger 235 g). Min FR är rolig att ha med men jag måste hitta någon laddningslösning. Totalt kan jag spara in ~1 kg på att inte ha med detta.

Kniven vet jag att jag kan byta till brytbladskniv ~30g), glömde bara bort det när jag gav mig iväg. (-40 g)

Skulle vilja ha ett lättare regnställ, det jag har nu som förvisso är bra vindskydd är tungt. Borde gå att komma ner till ~500 (med ex. itabs backaway) (-500 g)

Extraskor skall jag väl inte behöva bära med mig när jag väl gått in mina nya (men oj vad mina fötter ser ut just nu). (-370 g)

Oftast behöver man ju inte kånka på 2 vattenflaskor och så mycket vatten när man är i fjällen där det går att få tag på vatten längst vägen så det borde räcka med min lilla Festisflaska + vatten ~660g. (-740)

En lättare kastrull skulle oxå behöva införskaffas om så finns. Några tips, en liter vatten är önskvärt men en halvliter funkar oxå eftersom den mesta torrmaten inte borde behöva mer vatten än så men man vill ibland ha en kopp te eller annat till). Låt säga att en hälften så stor som den jag har nu väger hälften så mycket så borde besparingen bli ~45 g.

2650 g "för mycket", det är ju en del.

Men det jag inte hade med mig väger ju oxå en del:
Bland annat glömde jag Pajform att ha som lock, 8 g

Det som lämnades hemma var
30. tandborste + tandkräm
102, Extra BH
26, Extra trosa
20, Liten handduk/trasa
30, Buff
158, Craft underställsbyxa
30, packpåsar
20 disksaker
Summa: 424g

Understället skall jag nog byta ut till ett i merinoull istället för mitt craftställ är inget bra. viktskillnad mot Craftstället är några få gram.

Kanske behöver jag ta med ett par stavar ~600 g?

Några nya kommentarer, det mesta är väl ungefär det jag skrev innan. Men jag undrar fortfarande om det är något viktigt jag glömt.

Summan på ryggsäcken om jag tar bort lull-lullet och lägger till det glömda/kvarlämnade blir 5393g utan mat det är väl inte så illa eller?

Ett ITAB regnställ låter klokt.
Ta en hoprullbar en liters vattenpåse,Suorce eller Platypus,det tycker jag funkar bra till kvällsfika-tandborstning+frukost+ tandborstning.
Nån form av sandal/lägersko är mycket skönt att ha,även när man slipper vada."Foppatoffflor" är lätta och kan hånga ute på säcken om de inte ryms inne.

Nån form av sandal/lägersko är mycket skönt att ha,även när man slipper vada."Foppatoffflor" är lätta och kan hånga ute på säcken om de inte ryms inne.

Du menar att jag måste köpa foppatofflor, då kommer mina barn låsa in mig på mentalsjukhus, de tjatar nämligen om att få dylika ting och jag har sagt att det händer den dagen jag har en skruv för mycket lös i skallen ;-) Finns det inga andra alternativ, synd av fivefinger är så svåra att ta sig i och ur annars är de rätt sköna. Mina extradojjor jag hade med mig nu är oxå sköna (en strandsko med bra sula) men väger ju lite. Får väl gömma tofflorna för barnen ;-) 270 g mot mina 370 g hmmm är det värt skammen tro?

Såhär spontant kan du spara några gram till på att skaffa ett MSR PocketRocket. Kostar 399kr för 81g. 117g med hårt plastfodral.

Frågan är ifall det är värt det :p

Hej igen...

Tycker att du verkar ha fått med dig det mesta. Dock funderar jag på en sak. förandslåda skriver du ska väga 10g. Det blir inte mkt tlll 1:a hjälpen grejer där :)

Vanligen vill jag ha med mig några compeed, Lekoplast, samt en dover-binda (stavning ?). Detta brukar åka upp i närmare 100g.

Mvh
Robin

Hej igen...

Tycker att du verkar ha fått med dig det mesta. Dock funderar jag på en sak. förandslåda skriver du ska väga 10g. Det blir inte mkt tlll 1:a hjälpen grejer där :)

Vanligen vill jag ha med mig några compeed, Lekoplast, samt en dover-binda (stavning ?). Detta brukar åka upp i närmare 100g.

Mvh
Robin

Nä då har en nolla ramlat bort. Den lilla väskan väger 100 g. Compeed, plåster, sårtvättservetter, binda mm. Det är någt standardkit som jag fyllt på med lite extrasaker som jag vet att jag bruakr behöva.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg