Stapplande steg mot lätt packning

Gröna berg = nederbörd

Hur har du tänkt att vatten och fuktsäkra din packning?
En enkel lösning är en grå trädgårdsavfallssäck i lagon längd, så att öppningen kan rullas 4-5 gånger. Brukar hålla till en 14 dagars tur och är lätt samt billig.
//J
 
Hur har du tänkt att vatten och fuktsäkra din packning?
En enkel lösning är en grå trädgårdsavfallssäck i lagon längd, så att öppningen kan rullas 4-5 gånger. Brukar hålla till en 14 dagars tur och är lätt samt billig.
//J

Ja det tål att tänkas på något sätt bör jag nog regnskydda packningen på, antingen köper jag ett regnöverdrag eller så kör jag med avfallsäck, sådana har jag i skåpet här hemma. Tack för påpekandet, skriver genast upp på min lista så jag inte glömmer det.
 
Nu får ni skratta åt mig men de slutade med en sovsäck som var några få gram tyngre. Gillade helt klart känslan i Helium och när de hade en "vanlig" Regular inne (som är för folk upp till 180 cm) som jag fick till samma pris som Hydrogene så insåg jag att de extra graderna den klarar för ~300g mer än Hydrogene är värt den vikten. Är inte megafrusen men har samtidigt minnen av att ligga i familjens familjetält regniga somrar i mitt sovtäcke huttrandes och det är värre än att sova lite för varmt eller bära några gram för mycket.

Konstaterade att de 300 g är inte mycket (varje dag kånkar jag omking på mobiltelefon, nycklar, iPod mm som tillsammans väger mer), fasiken vad lätt man börjar peta i smånuffror (Excel eller i mitt fall Google docs är ju livsfarligt). Jag kommer definitivt inte bli ultralätt men inte gammeltung heller :)

Provade Bergans, Osprey, McKinley, Haglöfs, Lundhags på flera butiker igår och ingen satt speciellt bra. Den som suttit bäst hittills var macpac så kanske får jag ta en tyngre ryggsäck för att ha en som sitter bra (men jag måste då flytta bröstspännet). Skall dock ta en tur till Naturkompaniet i veckan och se om de har några GoLite eller Norröna inne att prova. Flera ryggsäckar har för raka axelremmar för mig, fattar inte hur man kan göra "damsäckar" som inte tar hänsyn till att damer faktiskt har bröst. Eller måste man göra en bröstreduktion innan man får vadra med rygga? Skulle förvisso spara några hekto ;-)
 
Nu får ni skratta åt mig men de slutade med en sovsäck som var några få gram tyngre. Gillade helt klart känslan i Helium och när de hade en "vanlig" Regular inne (som är för folk upp till 180 cm) som jag fick till samma pris som Hydrogene så insåg jag att de extra graderna den klarar för ~300g mer än Hydrogene är värt den vikten. Är inte megafrusen men har samtidigt minnen av att ligga i familjens familjetält regniga somrar i mitt sovtäcke huttrandes och det är värre än att sova lite för varmt eller bära några gram för mycket.

Provade Bergans, Osprey, McKinley, Haglöfs, Lundhags på flera butiker igår och ingen satt speciellt bra. ;-)

Grattis till ett bra köp!

Låter smart att ta den varmare säcken... vidgar användningsområdet lite.

Vill bara utfärda en varning... köp INTE en McKinley säck... köpte en sådan till sambon inför vår första vandring... dom kan inte göra ryggsäckar...

Thomas
 
Har du provat några Arcteryx-säckar då?OK,inte de lättaste,men vattentäta Naos etc innebär ju att man slipper andra former av regnskydd och vattentäta påsar i säcken.
De har ju "dam-bärsystem".
Är väldigt nöjd med komforten på min Arcteryx Bora.
 
Insåg igår att vattenflaska oxå nog bör finnas med i listan, har en gammal Festisflaska som brukar vara med när jag tar mig en 2-3 milspromenad här i omgivningarna.

.

Jag tror ärligt talat inte att du hittar någon bättre vattenflaska än den. Plastflaskor som man köper färdiga drycker i är ju gjorda för att vara hållbara, lätta och pålitliga - för annars skulle de bli för dyra i transporter - och skulle Festisflaskorna läcka så skulle folk sluta köpa Festis. Nej, kolla vilken flaskmodell du gillar bäst (Mer har t.ex. lite större öppning om jag inte minns fel, Coca-colaflaskor har midja och är lätta att spänna fast utanpå ryggsäcken, munsköljflaskor är platta och lätta att trycka ner i en full ryggsäck osv) och ta med en sådan. Onödigt att lägga pengar på en specialflaska tycker jag.
 
Fastis-flaskorna går bra att sätta på ryggsäckens remmar med ett enkelt snöre med snörlås, och om jag inte minns fel så väger de (60 cl) lika mycket som de flesta andra små PET (som oftast bara rymmer 50 cl)).

Jag brukar ha två Festisflaskor sitta på axelremmarna och sen en MER-flaska med decilitergradering (spritpenna) i ryggsäcken för att t.ex. blanda nyponsoppa eller iste i (lättare att hälla i pulver i den).
 
Jag tror ärligt talat inte att du hittar någon bättre vattenflaska än den. Plastflaskor som man köper färdiga drycker i är ju gjorda för att vara hållbara, lätta och pålitliga - för annars skulle de bli för dyra i transporter - och skulle Festisflaskorna läcka så skulle folk sluta köpa Festis.

Precis! Jag begriper inte varför vissa (typ mamma :)) håller fast vid såna där flaskor som finns på sportaffärer eller som man får gratis på gymmet etc. Värdelösa korkar som bara läcker. Helt meningslösa flaskor annat än om man ska förvara vatten stillastående på diskbänken.

Merflaskorna med bred öppning gillar jag bäst då de blir lite lättare att fylla i en bäck.
 
Ryggsäcksjakten får fortsätta i helgen (Skridfinnarleden måste ändå vänta pga av ett kalas som kom i vägen). Problemet är ju att man vill prova ryggsäckarna innan man köper och så många butiker finns inte i Luleå/Boden direkt. Vet inte var närmsta annat bra ställe kan vara. Men jag har ännu inte kollat ryggsäcksutbudet på lokala Naturkompaniet, barnen var trötta/hungriga och ville inte att mamma skulle kolla på ryggsäckar den dagen. Skall kolla upp tipsen ovan och se om jag kan hitta någon återförsäljare inom rimlig bilfärdsradie (tur man bor i Norrland där man åker 15 mil för att fika ibland ;-) )

Vad gäller flaska så blev det en Festis för den hade en liten kant att sätta en bärrem runt och den har sen hängt med ett bra tag. Men jag håller med MERs stora öppning är bättre. Men den nya MER-flaskan ser inte klok ut.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg