”Stånglösningar”

En ändknopp med svärisk bäryta och en större diameter samt rejälare tyg just där håller väl. Tro inte att tältmakarna överser dylikt om det inte är billiga karnevalstält.

Jag har provat div tält,här nämns JW exoligt luktar som en kemifabrik spänner i yttertyg även torrt så man knappt vågar sätta upp det,Bergans sl dome 2 tar tex otrtolig tid att sätta upp och onödigt högt dessutom USA lösning dvs blött inner tält.

- krav snabb väderskyddad uppsättning
-minst 20 D i ytterväv+golv för att hålla i hårt väder samt ej fladdra så du ej kan sova
-ej några hubbar som kan gå sönder
-högt nog för att ej få innertält på sovsäck samt möjlighet att byta om inv utan att få kondens dropp på sig pga att man kommer åt att trycka ihop inner och ytter.

Stänger väger ifh till tyg mkt och 2 långa bågar som HB unna optimalt en extra stång som allak ökar vikt 3-500 gr ok vid kanot eller korta turer.
De tält jag fnv har är HS himalaya 2p exp,HB unna,HS ringstind sl2p,Bergans trollhetta 1p.

Saknar ett lätt tält med rymd men verkar svårt att hitta oftast då lågt badkar som blir kallt vid blåst och + 5 gr dvs nästan eller under noll gr mitt Bergans har ca 3-40 cm runt huvud samt solid sida vid ingång detta var på gränsen i ´sommras´på Hardangervidda(veckorna eft mig var det ca 5 gr varmare då hade lågt badkar runt om varit ok).

Lätt tält,hållbart,ok pris finns tyvärr ej så man får välja bort något mitt 3 i ordningen HS r sl2 största nackdel är halt golv och lite mkt kondens,en utg modell som ni kan se på.

Jag väljer oftast lite mer robust tält än många och sparar in på kläder som jag ist tvättar vid torkväder,samt nästa tur med karta och kompass och vips 500-1000 gr lättare utr istf en massa elektronik som ändå laddat ur innan man är framme.(och man får fråga medvandrar var man är och avst till slutmål samt hålla stenkoll på led markeringar och en sväng utanför led ej att rekomendera)

På vandringstält?

Jag kanske är onödigt skeptisk, men det är just det jag vill veta. :)

Jag har ett Vaude Hogan som du nämnde i inledningen, och kan bekräfta att det absolut har en rejäl förstärkning för den lilla pinnen som sticker ut för att hålla ut absiden. (Mitt är en gammal modell visserligen men kan knappast vara sämre på nyare tält).

Mitt Vaude Hogan var det första tältet jag köpte och jag har slitit det hårt i 10 års tid - och just det stället är verkligen det sista som blivit slitet eller trasigt! Det första som gick sönder var linan som går inuti tältstängerna, böt den och tältet fungerade bra ytterligare några år men senast sprack en av tältstängerna så nu börjar det kanske bli dags att pensionera det... Därtill har det litet små hål och revor i yttertältet men dessa skylldes främst min egen ovarsamma hantering av det samma. (ETA: Samt att det är snett efter för mycket hård vind från sidan, glömde jag nämna! :) )

(Jag gillar tältet mycket personligen men obs att det inte betyder att jag oreserverat skulle rekommendera det, tycker inte att det är något tält för de svårare förhållandena i fjällen med regn och storm, det står visserligen stabilt i nog i hård vind om man har det i rätt vinkel mot vinden men det kan vara svårt i praktiken, och tycker inte att det känns hållbart nog för att jag skulle anförtro det mitt liv under en rejäl storm - köpte därför så småningom ett HB Soulo för mer krävande vandringar, men har ändå tyckt om att ha mitt Vaude med på enklare turer speciellt under sommaren när Soulo känns för tung och varm.)

Senast ändrad:
[…]
Har du kollat riktigt lätta lösningar? https://backpackinglight.se/talt/1-...HICAt-u0uOZ5W6mzd8MzwqYGPyy4UWBUaArnhEALw_wcB
Ännu exklusivare är liknande tält i Cuben-material.

Thure

Jag har sneglat på Tarptent Scarp, det kan man ju använda extra bågar i.

Hur som haver, så har det för tillfället slutat med att jag har köpt ett Jack Wolfskin Gossamer I; begagnat men oanvänt. Ett tält som är ganska långt från det som jag önskar hos ett tält; men det duger nog medan jag klurar på vilket tält som jag egentligen vill ha.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg