stål stål mera stål

jag kom på en till fråga. Om man kallhammrar rwl-34 för att få lite mönstrad yta blir stålet svagare. Tänkte om det blir små små sprickor eller andra svagheter uppstår eller det kanske det inte går för att det är för hårt.

jag kom på en till fråga. Om man kallhammrar rwl-34 för att få lite mönstrad yta blir stålet svagare. Tänkte om det blir små små sprickor eller andra svagheter uppstår eller det kanske det inte går för att det är för hårt.

Nej svagare blir det inte. Men jag tvivlar på att du får så stora märken. Så ska man passa sej lite om stålet inte är avspänt för då är det hårt å kan gå av. Men RWL brukar vara avspännt. Det bästa är nog i så fall att värma det först. Jag är inte så hemma på att smida rostfritt. Men du bör nog ha runt tusen grader iafJag tror att Maikel Eklund har liknande mönster i sina AEB-L blad. Fråga honom vet ja.

Seved

Nej svagare blir det inte. Men jag tvivlar på att du får så stora märken. Så ska man passa sej lite om stålet inte är avspänt för då är det hårt å kan gå av. Men RWL brukar vara avspännt. Det bästa är nog i så fall att värma det först. Jag är inte så hemma på att smida rostfritt. Men du bör nog ha runt tusen grader iafJag tror att Maikel Eklund har liknande mönster i sina AEB-L blad. Fråga honom vet ja.

Seved

oj 1000 grader ja det kommer jag inte upp i men jag ska nog prova lite på nån spillbit som uppstår. Tack för alla svar =)

erik

där jag ska göra kniven är egentligen ett förråd så jag har inte nån möjlighet till att bygga nån liten "ugn". Jo en till fråga till, när ni slipar den färdiga eggen när bladet är härdat använder ni då vattenkylda slipar så härdningen inte förstörs eller är ni bara hysteriskt försiktig och kyler den ofta

där jag ska göra kniven är egentligen ett förråd så jag har inte nån möjlighet till att bygga nån liten "ugn". Jo en till fråga till, när ni slipar den färdiga eggen när bladet är härdat använder ni då vattenkylda slipar så härdningen inte förstörs eller är ni bara hysteriskt försiktig och kyler den ofta

Om du slipar med bandslip så är det viktigt att du har fräscha band det är A och O. Sen får du känna efter varje drag om det börjar bli för varmnt. Då är det bara å kyla i vatten. Hellre en gång för mycket än tvärtom.

Seved

Ässjan är pga gnistbildningen bäst att ha utomhus och hammare och städ (=en bit järnvägsräls, räcker länge för klensmide) samt varmt stål brukar gnistra och låta, så utomhus är nog amatörens enklaste plats.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg