stål stål mera stål

Skynda dig att presentera den här nya idén! Nyfiken ;).

Personligen har jag snöat in på trailing points på senare tid. Dessvärre är alla knivar med denna bladprofil alltid utrustade med en skålslipning eller i bästa fall sabelslipning. Jag skulle vilja se en med full flatslipning.

~Paul~

jag googlade på trailing points och insåg precis att jag nyss ritade upp en sån kniv i inkscape

jag googlade på trailing points och insåg precis att jag nyss ritade upp en sån kniv i inkscape
Snacka om sammanträffande!! :)

På tal om Inkscape. Jag har också detta program men jag fattar inte hur du kan få till en så fin teckning. Jag klarar fasen ingenting. Vet inte ens hur man ritar en cirkel :(. Finns det någon manual till programmet?

~Paul~

Snacka om sammanträffande!! :)

På tal om Inkscape. Jag har också detta program men jag fattar inte hur du kan få till en så fin teckning. Jag klarar fasen ingenting. Vet inte ens hur man ritar en cirkel :(. Finns det någon manual till programmet?

~Paul~

om du öppnar inkscape och tittar högt upp i programmet så finns det dom vanliga file edit view och så vidare. Om du går in på help så finns det tutorials där. Dom är uppe i 0.48 så kolla vilken version du har. Det finns ju denna också http://tavmjong.free.fr/INKSCAPE/MANUAL/html/index.php

Jag tänkte pröva slipa fram det i rwl-34 för det är ganska lätt att få tag på men jag vet inte om det är svårt att jobba med. rostfritt eller rosttrögt ska det helst vara och det ska helst inte vara omöjligt att slipa och få tag på. Jag spanade på lite stål från usa men dom hade hiskeliga priser, kommer inte ihåg vilket stål det var men har för mig det var nått cmp stål.

Till handtaget är jag lite kluven. Stabbat trä är snyggt men kanske nån snygg micarta eller så testar jag göra egen micarta igen. g 10 är ju annars hårt som få men inte så jätte snyggt samt att det är lite jobbigt att jobba på

här är en lite mer fixad bild

Jag tänkte pröva slipa fram det i rwl-34 för det är ganska lätt att få tag på men jag vet inte om det är svårt att jobba med. rostfritt eller rosttrögt ska det helst vara och det ska helst inte vara omöjligt att slipa och få tag på. Jag spanade på lite stål från usa men dom hade hiskeliga priser, kommer inte ihåg vilket stål det var men har för mig det var nått cmp stål.

Till handtaget är jag lite kluven. Stabbat trä är snyggt men kanske nån snygg micarta eller så testar jag göra egen micarta igen. g 10 är ju annars hårt som få men inte så jätte snyggt samt att det är lite jobbigt att jobba på

här är en lite mer fixad bild

RWL är ganska hårt att slipa i precis som CPM154CM och speciellt CPMD2CM. AEB-L och 12C27 är lättare att slipa i men dom är inga pulverstål. Kolla in dom här http://www.usaknifemaker.com/ dom är rätt billiga på stål. Ett mycket underskattat stål i Sverige är 440C. Det är billigt i klass med AEB-L o 12C27 vad det gäller pris. Och det är inte rosttrögt det är rostfritt. Det är lätt att slipa före härdning o hyffsat efter härdning.

Jag hade nog satsat på stabbat eller G10 tror jag. Fast hemgjord micarta är ju kul.

Seved

Trots att det är lite svårare att jobba med G-10 så hade jag nog valt detta material i samband med just den här kniven. Detta är ju en bushie/jaktkniv och i samband med den här typen av knivar så vill man ha ett rejält grepp som nästan suger fast. Inget annat material än reliefat G-10 klarar detta lika väl.

Kniven ser annars mycket fin ut! Grattis till en lyckad design. Påminner lite om vissa andra knivar (t ex Frosts) men det är oundvikligt.

RWL-34 har jag däremot inget att anmärka mot ;). Kanonstål.

~Paul~

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg