Nu har vi varit på Kajaksidan och köpt en kajak till min fru.
Vi utgick ifrån att köpa en Vento Coast 4.0
En smidig och stabil kajak i plast. Vento Coast 4.0 passar dig som vill ha en stabil kajak. Den är lätt att komma i och ur och den väl tilltagna bredden gör den pålitlig i alla lägen. Dess korta längd gör den dessutom smidig att manövrera. Rodret sköter du med fötterna. Topphastigheten är...
www.kajaksidan.se
och sen köpa en ny kajak nästa år, men det tyckte säljaren var slöseri med pengar.
Dom har en stor låda med vatten inne i butiken för att man ska kunna provsitta kajaker i vatten,
Så därför tyckte han att vi skulle köpa en Vento Arc 4.9 istället.
Arc har en perfekt mix av stabilitet och glid för att ta dig fram lätt och stabilt såväl i skärgården som hemma på sjön. Vento Arc är vår allemanskajak, en havskajak som passar de allra flesta. Kajaken är tillräckligt stabil för nybörjaren, men fortfarande lättpaddlad med ett härligt driv samt...
www.kajaksidan.se
Med 56cm bredd var jag ytterst tveksam till att det skulle funka med tanke på att min VKV Lisa är 62cm bred och den tycker min fru är alldeles för rank och ostadig.
Jag förstår inte hur men efter bara några minuter kunde min fru sitta helt avslappnat med armarna i kors och vicka på överkroppen och ändå hämta hem balansen. Jag förstår inte hur en 56cm bred kajak kan vara stabilare än en 62cm kajak?? Kanske någon kan reda ut det...
Det var ett enkelt beslut att köpa en Vento Arc 4.9 och då köpte vi hela nybörjarpaketet
https://www.kajaksidan.se/products/kajakpaket-vento-arc-4-9 och en uppsättning med neoprenkläder och paddelskor.
Imorgon blir det premiärtur tidigt på morgonen så att vattnet är helt spegelblankt på Albysjön.
Den är bara 13m djup så där kanske inte finns några sjöodjur på botten....