Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Träkajak
- Trådstartare MrP
- Start datum
Ingen mast. Antingen golfparaply eller typ https://www.fruugo.se/kayak-sail/p-...AioFt35mnYEsKE16YSGL1Go3wxifSkt4aAgRREALw_wcB mitt segel heter något annat men är snarlikt.
Thure
Thure
Fanerkajaker är lika känsliga för repor och intryckningar som en trämöbel. Bäst att hantera dem som sin egen kropp. Sjösättning/landstigning vid stränder är dock inget problem.Hur känsliga mot stötar är träkajaker när man ska ta sej iland?
Stenar är bäst att undvika, men sandstränder är okej med försiktighet.Kan man råka stöta emot en sten eller glida lite in mot en sandstrand, eller är sånt aja baja med en träkajak?
De brukar lackeras med 2-komponent som är starkt och elastiskt. Lack som skadas bör lagas så fort trät har torkat. Om du vill att kajaken skall se ut som en möbel krävs förstås en hel del arbete.Hur svårt är allt underhåll med att slipa/lacka och hur ofta ska man göra det?
Ungefär som en plastkajak fast de stinker inte plast. Krysslimmad faner är styvt, men är känsligt för knäckning.Hur är skillnaden att paddla en träkajak jämfört med en glasfiberkajak?
Som Thure skrev har VKV inte byggt några fanerkajaker sedan 70-talet. De enda som bygger fanerkajaker idag är danska Struer. Det säljs ibland fina begagnade VKV Anitor.
Jag har ägt en VKV100 och äger en Struer Cleaver x.
Jo, som högst låg de omkring de priserna. Ibland säljer de begagnade omlackerade till bra priser.En ny Struer fanerkajsk kostar i storleksordningen 5300 EUR om jag minns rätt.
Jämfört med en möbel i samma prisklass tycker jag att Struer håller högre kvalitet på arbetet. Bla lägger de minst 5 lager lack med slipning mellan varven, ingen synlig spackling etc.
På begagnadmarknaden är priserna ofta i nivå med likvärdiga plastkajaker. Gäller även VKV.
Angel - Struer Kajak
Angel demomodel. Står som ny.Den har samme stabilitet som eksempelvis: Spica, Arrow og Raptus.Læs mere om Angel HER.EnglishDemodel in very good...
www.struerkajak.com
Struer har sedan ett par år tillbaks ett samarbete med Nelo kayaks. Vad kan ses på bilder har de förenklat konstruktionen något där sittbrunnssarg ser ut att vara av plast och de skiktlimmade för och akterpartierna är borta. Fotstöd och sits har delar från Nelos produktsortiment.
Den är dock plastad (med epoxy), inte bara lackad.Gillar du din Lisa så tror jag du kan beställa en i trä. Stripbyggen https://vitudden.com/tralisa/
Finns en begagnadmarknad också.
Thure
Stripbygge som jag skrev. Samma process som i Björn Thomassons byggbeskrivningar. eller som VKV beskriver det " Erfarna konsthantverkare i Vietnam bygger den i kanadensisk ceder, inbakad i expoxi och glasfiber med ytskikt av polyuretan, polerad till toppfinish".Den är dock plastad (med epoxy), inte bara lackad.
Thure
Blir upp till användaren om det är en träkajak. Definitionsmässigt är det en glasfibersandwich. På håll ser det ut som en träkajak, men någon meter ifrån syns väven.Stripbygge som jag skrev. Samma process som i Björn Thomassons byggbeskrivningar. eller som VKV beskriver det " Erfarna konsthantverkare i Vietnam bygger den i kanadensisk ceder, inbakad i expoxi och glasfiber med ytskikt av polyuretan, polerad till toppfinish".
Har sett riktigt snygga kajaker med cederträ som kärna. Hållbarare än en fanérkajak, men lite tyngre.
En intressant artikel av Björn Thomasson om kajakutveckling sedan 1800-talet i Norden. https://www.thomassondesign.com/en/lasa-om/kajakhistoria/skandinavien
Thure
Thure
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Laga träkajak? | Paddling allmänt | 2 | ||
Lack till Struer träkajak? | Paddling allmänt | 5 | ||
Bygga egen Träkajak | Paddling allmänt | 3 |
Liknande trådar
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg