Stabil inre ram?

Tänk också på ramens form uppfrån sett:

CoG1FAQ.gif


Poängen är alltså att få in ryggsäckens (det blåa i bilden) tyngdpunkt nära ryggen genom att böja ramen "runt" kroppen (det rosa i bilden). Det borde göra en hel del för stbiliteten i sidled.

Bilden är från Bushwalking in Australia, kolla in denna sida för en del intressant om ryggsäckdesign.
 
Du bör inte göra en rektangulär ram utan att ha diagonala tvärstag inuti, vilket betyder att det börjar
bli tungt.

En rektangulär konstruktion är dålig på att ta upp diagonala laster, den deformeras till ett parallelogram. Jämför hur broar och andra konstruktioner alltid har sneda strävor i sig.

Jag gissar att just diagonala eller sneda laster är inblandade när din säck svajar.

Mitt tips blir att bygga en med ett kryss inuti.
Om det ändå svajar beror det på att ramen sviktar. Dags att köpa L- eller T-profil i aluminium på något byggvaruhus, och göra den av. Slipa dem tunnare genom att "korta av mitten på t:et"
 
Jag håller inte med om diagonala stag. Det beror helt på infästningen. Dessutom kan det vara bra med lite rörelser för att avlasta fästpunkterna. Joru verkar ju klara sig med sin horisontella ram (dock med två tvärslåer) och hans säck var ju enligt uppgift på 105 liter.
 
Martin, du har ju rätt i det till en del. Jag har en säck som har TVÅ nitar i varje infästningspunkt,
vilket gör dem stela, och det funkar utmärkt. Men det är en liten säck för små laster.

Om man "stelopererar" lederna i en sån här konstruktion enligt ovan får man ju bara en
massa stress på de nitarna med hela ramens längd som hävarm. Jag misstänker att det är
därför som Vulcan från början har ledade infästningar.

Gro, jag håller med dig om att man förlorar smidighet, men det är nog en kompromiss man
måste göra. Grundproblemet med svajigheten ligger ju till viss del i smidigheten.

Det var ett tag sen jag tittade i min säck, som iofs är en plagiat-vulcan, men nu när jag tittar, så
slår det mig hur smal hela ramen är i förhållande till hela säckens bredd. Jag undrar om det alls går att få säcken så rigid som Raskesven vill, det är ju trots allt en stor tygkonstruktion som ska spännas mot en ram som är typ hälften så bred.

Om man vill ha en riktigt stadig säck för så här tung och bökig last är det nog bättre att köra med utanpåliggande mes trots allt. Den har ju fördelen att fästa in i tygkonstruktionen mycket längre ut mot kanterna.

Vulcansäckens ram kan dock bli stadigare. En bra kompromiss som jag nog skulle använda
om andan föll på skulle nog vara en plåt halvvägs ner som skruvas fast när ramen är nere i sina kanaler. Hyfsat liten viktökning, men ökad rigiditet och ingen förlorad bärkomfort.
Nackdelen är så klart att saker i packningen kommer fastna mot plåten när man ska packa i/ur.
 

Bilagor

  • Vulcan-mes.jpg
    Vulcan-mes.jpg
    74.1 KB · Visningar: 221
Jag håller inte med om diagonala stag. Det beror helt på infästningen. Dessutom kan det vara bra med lite rörelser för att avlasta fästpunkterna. Joru verkar ju klara sig med sin horisontella ram (dock med två tvärslåer) och hans säck var ju enligt uppgift på 105 liter.

130+ med ytterfickorna :).

Nej, tror inte heller på detta, säkert sant om man konstruerar broar men den last som en ryggsäck får ta emot så kollapsar inte ramen om den är i någorlunda styvt material. Har i alla fall aldrig hänt mig vare sig med ramsäckar eller min anatomiska, som jag har burit nästan 40 kg i en gång...(inget att eftersträva dock, man blir trött...).

Viktigare tror jag med rektangel för att formen på ryggsäcken inte ska bli rund påse...där har ju den externa ramsäcken verkligen en poäng...på den anatomiska sidan är det sällsynt med sådan ram, men det funkar väldigt bra, jag lovar ;)...



//J
 
Det verkar råda concensus om att en förstärkt rektangel är lämplig;-) Blir det mer stabilt än om de vertikala sidorna på rektangeln går lite snett som på Vulcans ram?

Det blir någon av det lite mindre urvalet nedan. Ger horisontellt stag bättre stabilitet än vertikalt? Av urvalet nedan, är J starkare än H, K starkare än I?

Finns det någon mening med att låta de övre och undre sidorna på rektangeln sticka ut lite, som på I och K?

Joru, jag antar att din ram ser ut som L? Kanske skulle köra på det. Men det blir ju sex aluskenor, jag som bara tänkt mig fyra;-)

Det blir nog starkare med skruvar istället för nitar och lättare att laga om det pajar. För att undvika att grejer fastnar när de trycks ner och dras upp, får skruvhålen försänkas lite och /eller förstärkningsstaget sättas på insidan av ramen. Kanske en ficka bra tyg som skyddar mellan stag/skruv och utrustning. Jag vill kunna dra fast ramen i säcken i samtliga ram- och staghörn.

Alven, tack för länken. Den konstruktionen innebär en böjd ram. Kan bli lite knepigt kanske. Hmm, stjäl det inte utrymme från säcken? För en mindre säck med lätta bördor på 10-13 kg ( ;-) ) exklusive mat, och lättare, kanske det är bra med en säck som smiter åt så, men för tyngre bördor?

Funderar vidare men bestämmer mig snart:)

Raskesven
 

Bilagor

  • ramar.JPG
    ramar.JPG
    6.8 KB · Visningar: 218
Vill du ha en extern ram kan jag bidra med antingen Alaska eller Skarja (endast ramarna) till en kostnad av fika+syltmunk.PM:a mig ett par dagar innan tradeoff om intresse finns,är inne i stan dagtid.


peter

Tillägg:Ev finns midjebälte och axelremmar...
Tack för det ping. Jag har dock inte stor brist på ramar, innehar en Skarja och en Grönland, finns någon Fjälllräven någonstans också. Men du kan få bjuda på fika & syltmunk ändå;)

Raskesven
 
Om du ska lägga till ytterligare ett stag så lägg det snett.

Fundera om du kan använda linor till at staga upp, de tar ju drag bra i förhållande till sin vikt.
Det gäller att hitta någonting som är statiskt av bara rackaren isf, kanske en kärna av ståltråd lindat med nått (bara som slitageskydd). Nackdelen är ju att du behöver dubbla stag då de inte tar upp kraften åt andra hållet.

Ett vanligt T med två snestag så att du får en timglasformad ram kanske? Det möjliggör ju att du kan ha "vingar" som går fram och omsluter höften till viss del och hänga upp ett höftbälte i dem.

Skvet med reservationen att jag inte vet hur väskan det ska fast på ser ut.

För din poll så är svert från min sida E, G och M.

Lycka till!
 
Den konstruktionen innebär en böjd ram. Kan bli lite knepigt kanske. Hmm, stjäl det inte utrymme från säcken? För en mindre säck med lätta bördor på 10-13 kg ( ;-) ) exklusive mat, och lättare, kanske det är bra med en säck som smiter åt så, men för tyngre bördor?

Hävstångseffekten är ju alltid där, och ju tyngre desto värre. Men eftersom du redan har tyget klart så är det kanske så att det blir svårt att få det att uppföra sig annorlunda.
 
(klipp)

Det blir någon av det lite mindre urvalet nedan. Ger horisontellt stag bättre stabilitet än vertikalt? Av urvalet nedan, är J starkare än H, K starkare än I?

Finns det någon mening med att låta de övre och undre sidorna på rektangeln sticka ut lite, som på I och K?

Joru, jag antar att din ram ser ut som L? Kanske skulle köra på det. Men det blir ju sex aluskenor, jag som bara tänkt mig fyra;-)

Det blir nog starkare med skruvar istället för nitar och lättare att laga om det pajar. (klipp)

Funderar vidare men bestämmer mig snart:)

Raskesven

Om du har riktigt starka skenor så tror jag på rektangel med tvärgående stag, då räcker långsidorna för att ta upp vertikal last. Men fler tvärstag än i övriga exempel (L oräknat) är nog funkis...Om alukvaliteten är mjukare så kanske det dessutom krävs en vertikal mittskena...

Min ser ut som L, stämmer bra. Att skruva är nog modellen, nitar lär inte hålla lika bra...

Ser fram mot b i l d e r på arbetet :). Har funderat på att sätta skruvar i min ram också...

//J
 
.....
Ser fram mot b i l d e r på arbetet :). Har funderat på att sätta skruvar i min ram också...

//J
Bilder kommer, när arbetet är klart:)
/
Ramen blir enligt nedan.

Varje horisontell och vertikal skena skjuts in i kanaler av starkt tyg som sytts fast i säcken. Därefter skruvas ramen ihop i samtliga punkter "x". I de ritade punkterna på skissen drar remmar ytterligare fast ramen i säcken.

Raskesven
 

Bilagor

  • Ry1.JPG
    Ry1.JPG
    5 KB · Visningar: 298

Liknande trådar