Du är ju tillverkare av friluftsutrustning, UL eller ej så är det bra med synpunkter. "Gunget" eller svajet blir i sidled lite framåt, åt höger, vänster osv om man inte går helt rakt. Kan vara besvärligt i synnerhet i skogsterräng när man ofta inte går rakt.Jörgen Fjaderlatt.se;337218 sa:Nu är ju inte ultratungt mitt område (längre) men varför låta sådana petitesser hindra. Om man i funktionsanalysen har som utgångspunkt att man vill använda en kåta för vinterbruk så gäller det ju att hitta lämpliga och gärna lätta lösningar
En hypotes är att man vill ha en viss elasticitet i ramen för att den inte skall bli för mycket som att ligga i en gipsvagga. Är det på det sättet blir det hela naturligtvis viktberoende. Skall den kunna röra sig lite vid normala vikter så rör den sig kanske för mycket när vikten ökar.
En bra fråga (redan ställd) är ju var det hela "gungar" för mycket. Om vi antar att det är gradskillnader det handlar skulle man kanske kunna styva upp det hela genom att linda delar av ramen med glasfiberarmerad tejp eller någon annan oelastisk lösning. Tjockare lager på vissa ställen, tunnare på andra osv.
Om den då blir för styv vid "sommarvikter" så kanske du bör ha två ramar att byta mellan. Låna Martins t ex.
Jörgen
Jag kommer endast att använda den här säcken för vinterturer med kåta, kamin etc. I alla fall endast när det blir lika stor och tung packning. För övriga turer blir det andra säckar. (Tack för erbjudandet Martin, men jag har några Vulcanramar )
Raskesven