Stabil inre ram?

Beghaus Vulcan har en relativt stabil inre ramkonstruktion, tills vikterna blir 35 kg +. Därefter kan det bli lite svajigt från sida till sida. Den inbyggda ramen ser ut ungefär så här:

cc65bf09fe728fa18aee6033dd5122d3.jpg


Hur tror/vet ni att ramen skulle kunna modifieras för att öka stabiliteten ytterligare, utan att vikten drar iväg? Skulle ytterligare en "tvärslå", fast längst ner mellan de nära lodräta stagen göra susen?

Raskesven
 
Vad ska du bära egentligen?

När jag tycker min 70l ryggsäck är full väger den ungefär 23 kg!

Vad är det för material i ramen? är det ytbehandlat?
 
Snacka om anti-fjäderlätt-projekt

Lustigt, min Vulcans hembyggda kolfiberram ser nästan precis ut som din skiss ;)
Behöver du aluminiumprofiler från en Vulcan tror jag att jag har kvar mina.

En tvärslå till skulle nog styva upp, i alla fall i sidled. Den kanske inte måste sitta längst ned - jag antar att det kan bli klurigt att få ramen stabilt fäst i säcken då.

Sen är väl själva lederna inte helt stela heller? Om man kunde få till en svets skulle det antagligen också bli styvare. Fetare dimensioner på profilerna ger antagligen en del också, men platta, solida profiler är inte världsbäst på att ta upp böjning. Rör med samma vikt är nog styvare, men då måste de nog svetsas ihop och komforten lär bli lidande.
 
Ram av 12 mm flygstålrör som lötts ihop gav stadgan i Saber ramen, den hade en tvärslå 2/3 ner även den lödd. Påstods funka för hemskevikter över 40 kg, militärt nys.
//J
 
Jag tror det bästa är att packa upp den i de vikterna du riskerar att hamna på och sedan be någon inspektera när du har säcken på dig. Då kanske det går att se på vilken ledd den sviker: Vrider sig säcken? Kollapsar uppifrån? Då blir det evt lättare att hitta en optimerad lösning.

Om den buktar ut pga trycket uppifrån hjälper nog inte en tvärslå så mycket. Går det att få ner dubbla lattor? Annars tror jag personligen på en rejäl yttre ram. Kanske lättare att mecka fast en nerisad kåta på också? Den lär bli lite ohanterlig?
 
Tack för svaren.

Jag har haft min Vulcan packad med den utrustning och de vikter det handlar om många vintrar nu. Instabiliteten yttrar sig som svaj från sida till sida. Högra sidan svajar utåt, vänstra svajar utåt, vid bara små rörelser där man inte går rakt utan lutar lite i terrängen. Kåtan kan bli ohanterlig, som en plywoodkonstruktion om man låter den isas ner för mycket. Då kan jag dra upp alla markpinnar och kåtan står där prydligt i alla fall. I det skicket får den vikas ihop mer än rullas. Men så långt låter jag det inte gå längre. Det handlar om mindre mängd is, och snö, som ändå gör kåtan mycket tjockare när den rullas ihop. Att då ha den på toppen av säcken blir tillsamans med övrig vikt lite för mycket för Vulcanramen. Vill ha en bredare säck så kåtan går ner som jag vill ha den, och en mer stabil ram.

Ja, ramen är ju ledad på Vulcan. Varför det egentligen, för att ramen ska bli lättare att skjuta på plats?

Verkar bra tips att ha en fast tvärslå högst upp istället för en ledad, och en fast tvärslå till lite längre ner på ramen. Borde hindra/minimera svajningarna det handlar om.

Raskesven
 
Verkar bra tips att ha en fast tvärslå högst upp istället för en ledad, och en fast tvärslå till lite längre ner på ramen. Borde hindra/minimera svajningarna det handlar om.

Ja är det svajningar det handlar om så lär vridstyvhet vara det som behövs, ergo är tvärslår förmodligen en bra idé. Eller kryssade lattor. Eller en formgjuten ryggplatta i karbon ;)
 
Nu är ju inte ultratungt mitt område (längre) men varför låta sådana petitesser hindra. Om man i funktionsanalysen har som utgångspunkt att man vill använda en kåta för vinterbruk så gäller det ju att hitta lämpliga och gärna lätta lösningar :)

En hypotes är att man vill ha en viss elasticitet i ramen för att den inte skall bli för mycket som att ligga i en gipsvagga. Är det på det sättet blir det hela naturligtvis viktberoende. Skall den kunna röra sig lite vid normala vikter så rör den sig kanske för mycket när vikten ökar.

En bra fråga (redan ställd) är ju var det hela "gungar" för mycket. Om vi antar att det är gradskillnader det handlar skulle man kanske kunna styva upp det hela genom att linda delar av ramen med glasfiberarmerad tejp eller någon annan oelastisk lösning. Tjockare lager på vissa ställen, tunnare på andra osv.

Om den då blir för styv vid "sommarvikter" så kanske du bör ha två ramar att byta mellan. Låna Martins t ex.

Jörgen
 
Utan att veta var infästningspunkterna i säcken är är det svårt att se hur man ska styva upp konstruktionen. Om tvärslån inte sitter fast i säcken borde den inte hjälpa mot det "svaj" som du beskriver tycker jag.

Är det fel att föreslå en ramsäck för denna typ av lastvikter...?
/M
 
Beghaus Vulcan har en relativt stabil inre ramkonstruktion, tills vikterna blir 35 kg +. Därefter kan det bli lite svajigt från sida till sida. Den inbyggda ramen ser ut ungefär så här:

cc65bf09fe728fa18aee6033dd5122d3.jpg


Hur tror/vet ni att ramen skulle kunna modifieras för att öka stabiliteten ytterligare, utan att vikten drar iväg? Skulle ytterligare en "tvärslå", fast längst ner mellan de nära lodräta stagen göra susen?

Raskesven

Min customsäck har en ram i extra hård aluminium, samma som McHale använder i sina...
Ramen är i princip en rektangel, med nedre och övre tvärslåar. Dessa är inte svetsade eller skruvade. Ytterligare två tvärslåar sitter fast i ryggplattan som kan flyttas upp och ned lite på de långa ramprofilerna.

Stabiliteten är väldigt god - ramen trycks inte ihop och säcken behåller den rektangulära formen dvs vikten hålls fortfarande nära ryggen utan svaj.

Först och främst är det nog kvaliteten på aluprofilerna som är grunden för stabiliteten. Men säckens förmåga att behålla den rektangulära ryggnära formen är väldigt viktig för att kunna bära tyngre bördor med bra ergonomi (jfr ramsäckar) och de två ribborna i mitten av rektangeln betyder mycket för säckens förmåga att behålla formen.

Så jag tror att extra ribbor bör göra säcken stabilare. Tror också att den obetydliga viktökning som blir följden uppvägs mer än väl av den förbättrade egonomin.

Vikten på min säck i "Vulcan-mode" är 2,8 kg (105L, utan sidfickor) :). Det beror nog på att min säck inte har någon plastförstyvning utan bara aluram, vilket är möjligt med den styvare alukvaliteten...

Så, fram med saxen..?

//J
 

Liknande trådar