SSSK Lösenord

Re: Re: Ekonomer & skridskoåkare

hakan_l_borg; sa:
Hej Staffan,

jag är inte intresserad av att förödmjuka mig själv genom att köa för att köpa biljetter till er välkomstträff. Jag tycker som du att det är rimligt att vara med och betala för informationen, men SSSKs policy gör det svårt att visa god vilja.

------------------

Vill du pröva andra aktiviteter så finns det många som gärna ger tips. De enda som jag vet som inte är intresserade av att dela med sig och främja sin sport är SSSK.

Mvh Håkan Borg
- som nästa höst kommer att göra sitt bästa för att lura av SSSK lösenordet till siten om det inte blir någon ändring.

Hörru Håkan.

Gillar du inte SSSK så får du väl välja en annan förening i stället det finns många som välkomnar nya medlemmar med öppna armar. SSSK tar faktiskt in upp till 800 nya medlemmar per säsong. Vi mäktar inte med mera om vi skall kunna upprätthålla kvalitén på våra utfärder.

Det finns ett stort antal klubbar att välja på och de deltar alla i ett omfattande samarbete om israpporteringen utbyte av färdrapporter mm. Alla klubbar som förmedlar isläge till sina medlemmar har samma policy som SSSK dvs att ge riktad information till medlammarna som förutsätter kunskap, utrustning, sällskap, erfarenhet och att man följer med i den dynamiska isutvecklingen.

Kunskapen och färdigheterna förmedlas till medlemmarna via kurser och ledarledda turer. SSSKs välkommenprogram omfattar en kvälls utbildning och en dagsutfärd på naturis men fullärd som långfärdsåkare blir man aldrig.

Du och några andra klubblösa gnäller men starta en klubb själva i stället för att gnälla och hota med att sabotera klubbarnas verksamhet. Utan ideellt arbete i föreningar skulle det inte finnas mycket friluftliv i Sverige.

Förteckning över långfärdsskridskoklubbar finns på http://www.skridsko.net

Thure
[Ändrat av thureb 2003-02-28 kl 21:32]

Är detta ett seriöst svar Thure B??

Hörru Håkan.

Gillar du inte SSSK så får du väl välja en annan förening i stället det finns många som välkomnar nya medlemmar med öppna armar. SSSK tar faktiskt in upp till 800 nya medlemmar per säsong. Vi mäktar inte med mera om vi skall kunna upprätthålla kvalitén på våra utfärder.

Det finns ett stort antal klubbar att välja på och de deltar alla i ett omfattande samarbete om israpporteringen utbyte av färdrapporter mm. Alla klubbar som förmedlar isläge till sina medlemmar har samma policy som SSSK dvs att ge riktad information till medlammarna som förutsätter kunskap, utrustning, sällskap, erfarenhet och att man följer med i den dynamiska isutvecklingen.

Kunskapen och färdigheterna förmedlas till medlemmarna via kurser och ledarledda turer. SSSKs välkommenprogram omfattar en kvälls utbildning och en dagsutfärd på naturis men fullärd som långfärdsåkare blir man aldrig.

Du och några andra klubblösa gnäller men starta en klubb själva i stället för att gnälla och hota med att sabotera klubbarnas verksamhet. Utan ideellt arbete i föreningar skulle det inte finnas mycket friluftliv i Sverige.

Förteckning över långfärdsskridskoklubbar finns på http://www.skridsko.net

Thure
[Ändrat av thureb 2003-02-28 kl 21:32] [/QUOTE]

Thure,

en enkel titt på din "lista", Skridskonätet, visar att den enda klubben i Stockholm förutom SSSK är Danderyd, en klubb med samma medlemsantagningspolicy som sssk. Tycker du att jag som boende i Stockholm skall bli medlem i Göteborg i stället, eller kanske Finland - "oh, fint väder idag - vi tar båten till Åbo och åker lite skridsko?" Vad tillför det resonemanget? Ingenting så vitt jag kan se.

Starta en egen klubb kan vara ett alternativ, det känns verkligen som att det behövs en stark motvikt till SSSK i Stockholm. Varför det? Därför att du (och därmed också SSSK kan man förmoda?) resonerar introvert och med en rent ut sagt trist attityd. Jag tolkar ditt svar som att SSSK står över kritik, och att ni inte är intresserade av sakfrågan, utan snarare vill ha er lilla sandlåda ifred.

Jag ser tråkigt nog väldigt lite i ditt svar ovan som bemöter min sakkritik, däremot utmålar du mig som en gnällspik. Jag förbehåller mig rätten att gnälla när jag tycker nått är fel. Den rätten ger jag dig med, men personangrepp är knappast relevant.

Du tog tidigare upp exempel på olyckor som hänt på grund av "missbruk" av er isinformation. Jag skall ge dig några andra exempel jag hört från mina vänner. De har alla nyligen (dvs senaste åren) blivit medlemmar i SSSK. Hur har de uppfattat er antagningsprocedur? En person blev medlem i höstas. På välkomstträffen var det någon som frågade om det fanns nybörjarverksamhet i klubben. Denne någon blev utskälld från podiet och avfärdad med orden: "Detta är ingen nybörjarklubb, kan du inte åka så kan du lämna mötet."
De flesta andra jag känner som är med i SSSK har i olika grader upplevt er antagningsprocedur som kränkande.

Min fråga är enkel: Vad är det som gör att du, Thure Björck, inte är intresserad av att alla som gillar skridskoåkning skall beredas möjlighet att vara med i SSSK? Vad är det för diffusa kvalitetsaspekter du hänvisar till ovan?

Många frågor, men få svar!

Ett föredöme för SSSK?

Detta är saxat från GLSKs hemsida:

Kanske något för SSSK att ta efter? Eftersom jag är uppvuxen vid Ruddalen så kan jag varmt rekommendera er i SSSK att åka dit, en härlig grön oas i Göteborg. Göteborg är också en stad där man inte skriver folk på näsan, är arrogant eller pretentiös. Varning dock för den underfundiga Göteborgshumorn, som visat sig ha kraftiga biverkningar för icke-göteborgare!

Mvh Håkan Borg

"Nybörjarutbildning 2002/2003

För alla nyblivna medlemmar, och givetvis för alla gamla som känner behov, kommer GLSK även denna säsong att ordna nybörjarutbildningar. Kursinnehållet blir detsamma som förra säsongen, men i år har vi utökat antalet platser en hel del då förra årets utbildningar snabbt blev fullbokade. Vi kommer att ordna tre kursomgångar, utspridda på olika veckodagar för ökad valfrihet, med plats för 25 personer per kurs.
OBS! Föranmälan till kurserna krävs, enligt "först till kvarn principen", då vi har ett begränsat antal platser. Anmälan görs till Anna Lundgren. Kursen kostar 150 kr/person ( + entreávgiften till Ruddalen, ca 20 kr/gång ) som betalas in i samband med anmälan till postgiro nr eller direkt till ansvarig ledare vid kursstart.
Vi rekommenderar varmt alla nybörjare att delta i denna utbildning innan ni följer med på våra klubbutfärder!

Varje utbildningsomgång kommer att innehålla tre delsteg á 2 timmar;

Steg 1- Utrustning
Teoretisk genomgång av utbudet av skridskoutrustning på marknaden, GLSKs obligatoriska säkerhetsutrustning och övrig utrustning som kan vara bra att ha med sig på våra turer. Genomgång av vad utrustningen ska användas till och hur den ska sitta. Allmänna råd och tips kring utrustning ( tex inför köp av utrustning ).

Steg 2- Skridskoteknik
Genomgång av och praktisk träning av grundläggande skridskoteknik, pikföring, åkning "på rulle", kolonnåkning mm. Rådgivning kring vilken åkgrupp på våra helgturer som verkar lämplig för just dig att börja i.

Steg 3- Säkerhetsteknik
Genomgång av och praktisk träning av grundläggande säkerhetstekniker såsom: Livlinekastning, hur du använder din ispik och dina isdubbar, isbedömning, hur du tar dig över en råk, hur du ska agera om du kommer ut på för tunn is etc.

Medtag din kompletta skridskoutrustning, dvs förutom skridskorna, ryggsäck med ombyte, isdubbar, ispik, visselpipa och gärna livlina på steg 2 och 3 av kursen.

Som en mycket viktig del i träningen av Säkerhetsteknik ordnas dessutom en gång per år en separat Plurrningsövning, där du under verkliga men säkra förhållanden får prova på hur det känns att åka genom isen och att ta dig upp igen.

Förutom nybörjarutbildningen kan vid behov någon eller några särskilda nybörjarturer på "riktig" is ordnas under en lördag eller söndag, om du efter genomförd utbildning ändå inte känner dig redo att delta vid en av våra ordinarieutfärder. Om intresse för detta finns eller om du vill fråga om något eller lämna synpunkter på utbildningen, kontakta

Tid och Plats;
Samtliga utbildningstillfällen kommer att hållas på Ruddalen, kl 20-22.

Mer info om varje kurstillfälle (liksom ev ändringar) kommer att meddelas på vår telefonsvarare strax före aviserade kursdatum. Så ta för vana att regelbundet lyssna av denna! "

Re: Ekonomer & skridskoåkare

thureb; sa:
------------------
------------------

Kanske skulle trycket av nya medlemmar på SSSK minska om möjligheten att endast prenumerera på isinformationen fanns? För SSSK skulle det betyda att man fick mer pengar i kassan utan att ta på sig några nya kostnader.
Det skulle också innebära att man bättre kan ta hand om de som faktiskt blir nya medlemmar varje år och dessutom kanske få resurser över till att tex. starta nybörjargrupper.

Det vore intressant att få veta om saken diskuterats i klubben.
Sven Kronfjäll

Re: Re: Ekonomer & skridskoåkare

lillen45; sa:
thureb; sa:
------------------
------------------

Kanske skulle trycket av nya medlemmar på SSSK minska om möjligheten att endast prenumerera på isinformationen fanns? För SSSK skulle det betyda att man fick mer pengar i kassan utan att ta på sig några nya kostnader.
Det skulle också innebära att man bättre kan ta hand om de som faktiskt blir nya medlemmar varje år och dessutom kanske få resurser över till att tex. starta nybörjargrupper.

Det vore intressant att få veta om saken diskuterats i klubben.
Sven Kronfjäll

Saken har åtminstone redan diskuterats i detta forum, på ett mycket uttömmande sätt. Läs bakåt!
Kan bara informera om att tidigare blev man antagen i SSSK på grundval av rekommendationer från två andra medlemmar.
Ett annat sätt att bli medlem i SSSK är att gifta sig med någon som redan är det...
Om ni tycker att SSSKs information- som insamlas på frivillig basis- är intressant och viktig, bli då medlemmar. Möjligheten finns för 800 personer per år, som Thure nämner.
Nybörjarträning finns bl a på lika frivillig basis på Östermalms IP på tisdagkvällar om jag minns rätt, samt genom Friskis o Svettis och Friluftsfrämjandet.
Vänligen,
Åsa Söderbergh

Re: Re: Re: Ekonomer & skridskoåkare

Ett annat sätt att bli medlem i SSSK är att gifta sig med någon som redan är det...
Vänligen,
Åsa Söderbergh

Så man kan ingå skenäktenskap för att bli medlem? Det verkar vara svårare än vad jag trodde att bli medlem i klubben. Och attraktivare än vad jag trodde.

Sedan är det väl en fördel o man är borglig o gärna högre tjänsteman. Jag paddlade med några SSSK:are för några år sedan. Samtliga dessa var anställda på SAF.

(Åsa, jag kunde inte låta bli o skriva detta inlägg!)

Tidigare diskussioner

Saken har åtminstone redan diskuterats i detta forum, på ett mycket uttömmande sätt. Läs bakåt!

****** Jag har kollat på de länkar som nån lämnade ovan, och det var väl mest pajkastning i de länkarna. Jag tycker det är kul att vara tjatig, nån gång borde väl nån i SSSK få lite vett i skallen? ;)

Kan bara informera om att tidigare blev man antagen i SSSK på grundval av rekommendationer från två andra medlemmar.

****** Jag tolkar denna kommentar som att det förr i tiden var ännu svårare att bli medlem än idag, och det låter också som att du tycker det finns förbättringspotential i ert nuvarande system?

******* Är du singel?? ;)

Om ni tycker att SSSKs information- som insamlas på frivillig basis- är intressant och viktig, bli då medlemmar. Möjligheten finns för 800 personer per år, som Thure nämner.

****** Ja, det är väl just denna begränsning som jag kritiserar. Varför har ni den egentligen? Det är ingen som levererat nått fiffigt argument så vitt jag sett?

Nybörjarträning finns bl a på lika frivillig basis på Östermalms IP på tisdagkvällar om jag minns rätt, samt genom Friskis o Svettis och Friluftsfrämjandet.

***** Bra det, är det en aktivitet i SSSKs regi? Det är rätt svårt att hitta info om detta på er hemsida, så ni kanske skall lyfta fråm den aktiviteten i så fall?

Med underdånig hälsning
Håkan Borg

Re: Re: Re: Re: Ekonomer & skridskoåkare

kanotisten; sa:
Vänligen,
Åsa Söderbergh

Så man kan ingå skenäktenskap för att bli medlem? Det verkar vara svårare än vad jag trodde att bli medlem i klubben. Och attraktivare än vad jag trodde.

Sedan är det väl en fördel o man är borglig o gärna högre tjänsteman. Jag paddlade med några SSSK:are för några år sedan. Samtliga dessa var anställda på SAF.

(Åsa, jag kunde inte låta bli o skriva detta inlägg!)

Roger,

nu skall du inte vara skenhelig. Låt oss alla ha ett stort grillparty och slipa våra argument. Det gäller att ha is i magen när detta debatteras, så det inte bildas sprickor i onödan. Låt oss glida förbi problemen och inte komma på kant med tillvaron....

kunde inte heller låta bli .. *s*
[Ändrat av hakan_l_borg 2003-03-01 kl 20:11]

Re: Är detta ett seriöst svar Thure B??

hakan_l_borg; sa:
Thure,

en enkel titt på din "lista", Skridskonätet, visar att den enda klubben i Stockholm förutom SSSK är Danderyd, en klubb med samma medlemsantagningspolicy som sssk.

Bäste Håkan.

Det finns 11 klubbar/eller friluftsfrämjaravdelningar på listan förutom de du nämner i Stockholmsområdet. Du kanske skulle läsa litet innan du ifrågasätter att någon är seriös.

Vitsen med långfärdsskridskoklubbar är minst 2.

Dels utbyta och förmedla isläge.

Det andra är att ge ett kontaktnät som förmedlar hur man tar sig fram på luriga isar via klubbturer utbildningar etc samt se till att man lätt får åkkamrater i lagom stora och samspelta grupper.

Det andra är viktigare än det första och förutsättningen för att det första skall fungera.

Utan fungerande klubbturer så går det inte att ha någon vettig långfärdsskridskoverksamhet.

Om SSSK skulle ta emot alla som ville vara med skulle vi inte kunna ha kvar vettiga turer därför att vi skulle översvämmas av flera tusen åkare som skulle vilja åka med oss en vacker lördag med fina isar.

Om andra klubbar i Stockholm vill samarbeta med oss så att de skulle kunna garantera kunskap hos sina medlemmar motsvarande vårt välkommenprogram så skulle vi gemensamt kunna finansiera islägesservicen som skulle gå ut på samma sätt till medlemmarna i respektive klubb.
Samtal om detta lokalt i Stockholm förs men inget är klart.

Ett sådant mycket bra samarbete finns mellan några av klubbarna i det så kallade Isnätet men då mellan klubbar på olika orter.

För närvarande är ca hälften av alla långfärdsskridskoklubbmedlemmar i Sverige medlemmar i SSSK. Jag menar att vi har för dominant ställning i Stockholm för att det skall vara idealiskt både för SSSK-medlemmar och andra långfärdsåkare.
Där tror jag att vi har en liknande uppfattning.

Thure

Säkerhetstänk

Det går inte att frånkomma att Håkans resonemang och skarpsinne visar på en svaghet hos SSSKs policy och säkerhetstänkande.
- Det är nog onekligen så att fler skulle ha nytta av informationen t ex "Isarna vid X, Y, etc är ej tillräckliga och därmed ej åkbara -> farliga" och detta skulle säkerligen hjälpa fler än det stjälper.

- Om israpporterna från SSSK är av sådan art att de nyttjar en viss terminologi/begreppsapparat som försvårar kunskapsspridningen, så kan man enkelt komma tillrätta med detta genom att tillgängliggöra kursmaterialet (om det inte finns något kursmaterial så tyder det på att kunskapen är lättinhämtad eftersom folk verkligen skall komma ihåg den år ut och år in - eller kommer gamla medlemmar på välkomstträffarna också) på sina webbsidor (betydligt svårare ämnen har avhandlats på distans, och detta är inte "brain surgery")

- Bra att samarbetet mellan klubbar håller på att förbättras så att folk, som ändå bestämmer sig för att pröva isarna på annat håll än den egna regionen i vilken man uppbär medlemskap, också med enkelhet kan komma åt kvalitetsinformation om isläget på andra ställen (begreppsapparaten bör ju rimligen vara gemensam i ett nationellt perspektiv).

- Det finns många ideella föreningar som gör mycket gott. Om nu det är en kostsam process att utveckla goda israpporter, så kan man ändå hitta flera alternativ: (i) differentierade medlemskap (Staffans eget förslag) med olika tillgång till klubbens aktiviteter och tjänster, och där det fördelaktligen finns ett enkelt medlemskap för israpporter; (ii) en betaltjänst på nätet per israpport (också föreslaget , eller ännu enklare, (iii) 071-nummer med israpporter. Dessutom bör ju tjänsten bli billigare om ett utökat samarbete mellan klubbar kommer till stånd.

Det som jag tycker är beklagligt är den binära synen på medlemskapet som flera långfärdsskridskoklubbar har, dvs som utgår från att man som medlem vill man ha allt eller inget (jag har svårt att att tro att alla vill vara med på organiserade utfärder). Många andra föreningar har ju olika typer av stödmedlemskap, vilket är en bra tradition.

Till sist, självklart kan man starta upp egna föreningar som sätter med liknande ide som olika SK:ar men med mer öppenhet. Frågan är verkligen om det skall vara nödvändigt? De flesta föreningar jag är/har varit med i är ytterst tacksamma när klubbarna utökas med fler medlemmar med samma intresse, och de flesta lär sig också att växa (utan att förlora litenheten när det gäller kamratskapen).

Vänligen,
Jörgen

PS. Den tidigare policyn om att man skulle bli rekommenderade av två andra personer innan antagning får det hela att mer likna ett ordensskap alt Rotary än föreningsliv. Man får hoppas att SSSK lyckats frikoppla sig från denna historiska fadäs.

Hur skall en klubb växa?

Thure,

jag förstår att det är svårt för er att utöka er befintliga turverksamhet allt för hastigt. Samtidigt måste du hålla med om att det faktiskt finns ett stort allmänintresse hos skridskoåkare att få ta del av den isinformation som SSSK har.
Jag tror att vi kan vara överrens om att det inte är realistiskt att bygga upp en sådan omfattande israpporteringsverksamhet över en natt för någon annan i form av till exempel en ny klubb. Det innebär också ett speciellt ansvar för den som är satt att förvalta den befintliga och trots allt fungerande verksamheten.

Här kommer några konkreta förslag till dig för att lösa problemet med medlemstillväxt och/eller isinformation för SSSK.

a) Låt av SSSK godkända instruktörer genomföra "välkomstutbildning" enligt era krav. De som klarar utbildningen borde kunna få tillgång till er isinformation utan att ni behöver känna att säkerhetsaspekten försvinner. Det är också en chans för era medlemmar att tjäna en extra hacka på sin hobby.

b) Inför någon form av prenumerationssystem på turgrupper. De som är stammisar i grupper kan vara kvar, och nya grupper bildas allt eftersom ni utbildar turledare. Själv är jag mer intresserad av att åka med privata vänner, så jag skulle troligen inte vara intresserad. Men i alla fall, här kan man ju tänka sig flera varianter, vissa grupper kanske inte det skall gå att prenumerera på plats, platserna i de grupperna kan till exempel lottas ut om trycket är för stort? Jag kan tänka mig att SSSK har andra aktiviteter, till exempel föredrag som inte är så "mängdberoende" nya medlemmar skulle i så fall få tillgång till sådant.

c) Inför "fria turer", där SSSK kanske står för transport, med deltagare som åker i små egna grupper. Det skulle innebära en hjälp i form av transport. Ett trevligt miljöinitiativ dessutom, då antalet privatbilar på bra isplatser troligen skulle minska.

d) Differentierat medlemsskap har flera andra nämnt.

e) "Betal-linjer" - kanske inte går så bra ihop med ert säkerhetstänk? Men i alla fall.

f) Samarbeta om informationen, som du själv är inne på. Ett exempel är KartPoolen, orienterarnas gemensamma bolag för kartering. Ni kanske skall bolagisera isinformationen, det kasnke höjer kvaliteten till och med?

Ja, det finns säkert flera andra förslag. Finns det vilja finns det väg som det heter.

Mvh Håkan Borg

så här funkar det i sydöstra Sverige

Jag lägger mig inte i debatten om hurvida SSSKs policy är bra eller inte men berättar hur det funkar där jag bor:
I sydöstra Sverige finns en icke-vinstdrivande telefonsvararservice som berättar om isläget i området och om planerade turer. Detta drivs av Friluftsfrämjandet och några skridskoklubbar tillsammans. Man betalar 150 kr per år om man inte är medlem i friluftsfrämjandet och 75 om man är medlem. Dessa pengar täcker kostnaderna för teleabbonemang och subventionerar ledarutbildning.
Jag tycker detta är billigt för den information man får och det kostar ju lite grand att driva en tjänst som denna. Här finns inte någon begränsning i antal medlemmar och man väljer själv om man vill åka med arrangerade turer eller om man åker på privata turer. Turgrupperna uppstår av de som är på utsatt samlingpunkt vid starttiden och turer annonseras i 4 olika nivåer: nybörjartur, lätt tur, tur för vana åkare och krävande tur. Det kostar inget att följa med på turerna men ev reskostnader delas, bensinersättning om man åker i någon annans bil och taxi/busspengar om man har olika start- och slutplats.

God tur!

/Patrik, Karlskronaskrinnare med förhållandevis fin is "runt knuten"

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg