spritkök

- nu äre iaf någon som tycker spritkök är vettigt!

att låna vore ju klart fint, dock bor jag i skåne så det blir lite svårt...

vet heller inte hur mkt som "sätter" sig i kastruller å sånt av alemineum, men skulle nog inte vilja låna av någon som tillagat kött/andra animaliska produkter i det..(strängt vegan /militant vegan?) och när ja kommer med såna krav så känns de lite dumt å fråga om nån kan låna till mig...

men nu har jag iallafall hittat en kompis som kommer dela på kostnaden för ett trangia kök åsså ska vi knalla ut i skogen å försöka laga mat nu när det skall bli sol efter helgen ! vi börjar med att testa med bara sprit kom vi fram till, å är de för opraktiskt så införskaffar vi gas å testar nästa dag =)

bor också i skåne, men har lagat animaliska produkter i mina kök... tycker det låter en smula nojjigt att inte kunna använda en kastrull som det någon gång legat en animalisk produkt i, men du gör ju som du vill! =) sprit är lite svårare att reglera/småkoka, men det är klart det fungerar, det tog ett par år innan jag skaffade gasbrännare... hoppas ni får en trevlig tur!

Ok

Jo kan hålla med om att det är "nojjigt" som tusan å inte vilja använda det... men ja, moraliska principer som alltid funnits i familjen... har valt att ta totalt avstånd från all djurindustri/nyttjande av djur, dock tar jag inte avstånd från folk som äter kött osv(det vore sjukt jobbigt), men jag vill inte använda mig av de redskap som används till kött osv...

men jag tackar så jätte mycket iallafall!!

å nu är det en hel del som sagt att sprit inte är bara skit, så det blir det till att börja med.

Sprithyllning

När jag för ett par år sen köpte kök blev det ett Primus express gaskök. Lätt, effektiv och blablabla läste jag i recensioner och utlåtanden överallt. Efter några år i skogen med matlagning och inte något löjligt astrokäk insåg jag Trangiats dygder.

Att spritköket är helt tyst är för mig värt hur många värmeväxlare och piezotändare som helst. Att T-röd går att köpa på vilken mack som helst är värdefullt för mig. Att själva köket är mycket mer robust, inga rörliga delar är värt mer för mig. Enkelt är vackert.

Mitt Primus ligger och dammar eftersom det bara duger till att koka vatten med. (jädrigt fort dessutom, eftersom jag har så bråttom i skogen) Kanske köper jag en gastillsats till mitt Trangia 25 någon gång men det är inte troligt eftersom jag tycket spritbrännaren har större fördelar.

Köp ett Trangia så kan du byta mellan gas och sprit efter humör. Dessutom tål köket lång och hård användning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
zeppelingirl baka på spritkök Friluftsmat 9
Ström Baka bröd på spritkök Friluftsmat 13
mojmoj Gaskök vs spritkök Friluftsmat 24

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg