spritkök

Om du är av typen "oj jag backade över köket med bilen på Roskilde" så köp biltemaköket.

Annars, lägg de extra pengarna på ett trangia. Det kommer hålla länge, och det kommer göra dig nöjdare i längden. Biltemaköken är i tunn aluminium som bucklas lätt. Du kan köpa nya grejer till ditt trangiakök om de går sönder.

Vill bara passa på att varna för en jobbig newbie-grej med spritkök. Stoppa aldrig undan köket någon längre tid med brännaren liggandes fritt i köket. Mässing och aluminum reagerar tillsammans, och det går hål i kastrullen. Sett detta i åtskilliga trangiakök på loppis.

Värmevärdet på sprit är lågt, dvs du måste släpa på ca dubbelt så mycket bränsle med sprit. Det fyller och väger.

Annars, lägg de extra pengarna på ett trangia. Det kommer hålla länge, och det kommer göra dig nöjdare i längden. Biltemaköken är i tunn aluminium som bucklas lätt. Du kan köpa nya grejer till ditt trangiakök om de går sönder.

Det är faktiskt snarare så att biltema-kastrullerna är tjockare än trangia kastrullerna och dom bucklas precis lika lätt. Det är inte direkt 3mm gods vi pratar om.
//Peter

tackar för ennu fler svar här ! de flesta verkar hålla på trianga sakerna ser jag...

Tycker du att trehundra spänn är för dyrt för ett kök som håller hela livet utan att någonsin fallera finns det begagnade prylar på Blocket.

300 spänn för vilket kök? med gasbrännare ?? jag hittar ingenstanns där man kan få komplett trianga + gasbrännare och bränslen för under 600 !!

Inte med gasbrännare, den får du slanta upp för separat.

Poängen gick väl fram i alla fall, eller?

Ett Trangiakök är en ypperlig konfirmationspresent istället för allt skit som köps. Man har glädje av det hela livet.

Inte med gasbrännare, den får du slanta upp för separat.

Poängen gick väl fram i alla fall, eller?

Ett Trangiakök är en ypperlig konfirmationspresent istället för allt skit som köps. Man har glädje av det hela livet.

ja jo

men jag vill mest prova på, och tänker då, ska ja köpa trangia kök för 400 å brännare för 400, å sen kanske bara använda det en enda gång, eller är budgetvarianterna tillräckliga så man kan köpa kök för 170kr å brännare för 99 å prova på?

eller är det såpass stor skillnad på dom så man får en kass uppfattning av själva grejjen? ifall ni förstår hur ja tänker... inte så jippi å lägga 800på nått man bara kanske kommer använda fler än en gång, när det kanske räcker med 270 för saker som funkar några gånger.... =)

Jag kör med sprit för jag kan inte se någon anledning att ha något annat. Det är lätt och pålitligt - egenskaper jag prioriterar. Att det tar lång tid för ett uppkok bryr jag mig inte om. Det är bara trivsamt att pyssla med en stund när man slagit läger. Att det är tyst är en annan stor fördel. Billigt en annan. Sprit är svårslaget helt enkelt.

Skall du ut EN gång, så LÅNA ett kök...

ja det vore det bästa, har dock inte hittat någon som ja kan lån av, en äldre släkting hade ett trangia men han sa att det vart tveksamt om alla delar fanns och fungerade... så då känns de ju som att även dom billigare kanske är bättre än det iaf =)

var bor du då? Finns kanske någon på utsidan som är villig att låna ut? Jag är det om du bor i stockholm.

Jag har 2 kök, dels ett trangia med sprit samt ett MSR Pocket Rocket med ett MSR set med kastruller och stekpanna. Vikten är nästan det samma för båda köken, tiden för att laga maten är lite kortare på gasen men den låter som f*n!

Ser man till bränsle så finns t-sprit i princip över allt, gas gör det inte, var uppe i jämtland för något år sedan och fick soppa torsk på gasköket, i Valsjöbyn fanns det bara gasbehållare till husvagnar....

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
zeppelingirl baka på spritkök Friluftsmat 9
Ström Baka bröd på spritkök Friluftsmat 13
mojmoj Gaskök vs spritkök Friluftsmat 24

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg