Springa tills man spyr

Vet att det är skillnad på 3- & 400m... men tror du att det är den skillnaden som förklarar mätvärdena? Eller kan det ha med få försökspersoner att göra?

Upploppet

på 400 meter är ju det klassiska skedet för mjölksyreansamling. Så det är stor skillnad på att springa 300 respektive 400 meter.

Thure

på 400 meter är ju det klassiska skedet för mjölksyreansamling. Så det är stor skillnad på att springa 300 respektive 400 meter.

Thure
Kan det inte vara så att de sista 100 m ansamlar mjölksyra oavsett distans (bara korta distanser avses)? I spurten ger man allt man har kvar och det kvittar hur mycket mjölksyra man dragit på sig när man passerar mållinjen. Drar man på sig för mycket mjölksyra tidigare i loppet blir man inte av med den före målgång, vilket straffar sig tidsmässigt. Mjölksyeransamlingen de sista 100 metrarna skulle i så fall bero energiekonomin, hur man bäst använder den tillgängliga energin under den tidsperiod loppet varar.

Med bara lite varmt vatten imagen brukade vi hålla oss till "sur uppstötning" efter morgonmilen, men nybörjarna gjorde bäst i spara stora intaget till 2a frukosten......

Jag antar att skillnaden mellan blodpH beror på CO2 produktion som inte hinner ventileras bort, för laktat ska väl inte göra blodet surt?

Min fysiologiguru sa att det går långt tillbaks i vetenskapen att man trott att laktat hade en H+ vid bildningen, men att det är felaktigt.

Eftersom jag läst vidare lite om ämnet så klistrar jag in ett par länkar om någon skulle vara intresserad :)

Som jag förstår det kan inga slutsatser dras kring orsakssamband mellan laktatproduktion och acidos. Det påpekar även Kent i sin artikel trots att han visar förenklade bilder och diskuterar utifrån perspektivet laktat som pH-sänkande. Det finns också en möjlighet att laktat är en buffert.

Det pågår alltså en debatt kring om mjölksyra bidrar till lägre pH... mer om det kan läsas här om någon är intresserad:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15308499
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18379210

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg