Springa tills man spyr

Att bli sur i blodet vid träning kräver då en hög koldioxidproduktion som inte kan avlägsnas samtidigt som alla buffringssystem är överbelastade. Händer det verkligen vid träning? Och hur mycket kan man då förvänta sig att pH i blodet förändras vid vilken aktivitet?

pH verkar förändras lite. Men det är väl inte under några gränsvärden, eller är det annorlunda vid "superaktiviteter"?

Respiratory compensation and blood pH regulation during variable intensity exercise in trained versus untrained subjects.Eur J Appl Physiol. 2009 Sep;107(1):83-93. Epub 2009 Jun 10.

Pre-exercise pHblood was similar in all trials (7.402 ± 0.002 for T and 7.410 ± 0.002 for UT). During VARLOW, pHblood remained at pre-exercise values during the whole protocol (*7.418 ± 0.018 and *7.415 ± 0.015, for T and UT, respectively). During VARMODERATE, pHblood decreased below the levels of VARLOW after 1.5 min in the UT (7.359 ± 0.026, P\0.05) and after 7.5 min of exercise in the T (7.376 ± 0.035, P\0.05). After this initial drop, pHblood remained stable for the rest of the exercise (Fig. 2). During VARHIGH, pHblood progressively decreased throughout exercise and reached 7.207 ± 0.051 for T and 7.182 ± 0.080 for UT at the end of exercise. There were no differences in pHblood between groups at any VAR trial.

Intracellulär acidos ökar prestationsförmåga?

Intracellular acidosis enhances the excitability of working muscle. Science. 2004 Aug 20;305(5687):1144-7.

We find that, in the presence of Cl–, intracellular acidosis increases the excitability of the T system in depolarized muscles fibers, thus counteracting fatigue at a critical step in ECC. In this model of working muscle, acidic pH reduced Cl– permeability, thereby reducing the size of the Na+ current needed to generate a propagating AP. Thus, down-regulation of T system Cl– permeability by intracellular acidosis is important for preserving a fully operational T system in working muscle.

Så har jag försökt hitta litteratur som visar att man får acidos av träning som utlöser kräkningar. Lyckades inte men...

The impact of physical exercise on the gastrointestinal tract. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2009 Sep;12(5):533-8.

Physical exercise leads to gastrointestinal distress mainly when it is vigorous and practiced in a hot environment without adequate training and/or proper hydration. The major pathophysiological mechanisms are related to ischemic, mechanic or neuroendocrine factors.

Ska leta vidare efter kräkningar och ph om inte någon har tips?

har föresten också lyckats spy några gånger när jag sprungit hårt, men precis som trådstartaren så är det egentligen när jag stannar. därför låter jag helt enkelt bli att tvärtsanna utan joggar ner en stund om jag kört hårt, så går det bra.

Gertrud: Att respiratoriska och metabola systemen vad gäller syra-/bas-balansen i kroppen skulle vara helt åtskilda undrar jag var du får ifrån.

I min fina fysiologibok (Bjålie, et al. Människokroppen - Fysiologi och anatomi) står det bl a om kräkning att "Förlust av saltsyra kan orsaka metabolisk alkalos". Själv jobbar jag inom dialys där vi bland annat använder oss av bikarbonat (precis som kroppen) som buffert. Hos normalt fungerande människor tillförs byggstenarna för bikarbonat genom födan.

Konstigt nog fungerar peroral tillförsel av bikarbonat mot muskelkramper. Hur det då inte kan fungera för att förebygga metabol acidos vid träning förstår jag inte.

Mjölksyraproducerande aktivitet

typ 400 meters löpning på banan resulterar ofta i att den idrottande kräks efter målgång. Mekanismen är inte så lätt att bevisa och kräkningar kan utlösas av många olika stimuli och inlägg här tidigare pekar på möjliga triggande faktorer.

Den som springer 400 meter hyperventilerar sannolikt vilket ger högre pH i blodet under själva loppet samtidigt som det är sur miljö i muskulaturen.

Att inte äta innan träning minskar förstås maginnehållet och risken för kräkningar borde minska.

Vill man undvika att kräkas tror jag man bör undvika bland annat 400-metersgrenen och andra sådana aktiviteter.

Thure

typ 400 meters löpning på banan resulterar ofta i att den idrottande kräks efter målgång. Mekanismen är inte så lätt att bevisa och kräkningar kan utlösas av många olika stimuli och inlägg här tidigare pekar på möjliga triggande faktorer.

Den som springer 400 meter hyperventilerar sannolikt vilket ger högre pH i blodet under själva loppet samtidigt som det är sur miljö i muskulaturen.

Att inte äta innan träning minskar förstås maginnehållet och risken för kräkningar borde minska.

Vill man undvika att kräkas tror jag man bör undvika bland annat 400-metersgrenen och andra sådana aktiviteter.

Thure
Funderar varför pH i blodet skulle öka vid just 400m lopp då blod-pH i studien minskade något med ökad intensitet hos både otränade och vältränade?

Respiratory compensation and blood pH regulation during variable intensity exercise in trained versus untrained subjects.Eur J Appl Physiol. 2009 Sep;107(1):83-93. Epub 2009 Jun 10.

Sur miljö i muskeln = pH <7 intracellulärt vid 400 m lopp?

Någon som har koll på vilken intensitet 400m är generellt förresten?

Angående natriumbikarbonat i tillskott så tycker jag hypotesen är lite lustig. Jag har sett flera olika litteratur som har en hypotes att det skulle buffra mjölksyra. Det är lite ironiskt med tanke på att det inte verkar som om det någonsin bildas mjölksyra utan att metaboliten bara förekommer i protolyserad form laktat? Precis som pyrovat etc.

Den finns reviews som föreslår att natriumbikarbonat inte har någon effekt på högintensiv aktivitet <30s, och ingen effekt för uthållighetsaktivitet. Men att prestation kan höjas vid intensiva intervaller som varar 1-7,5 min med kort vila mellan.
Bicarbonate loading. Ergogenics: Enhancement of Performance in Exercise and Sport.

Personligen tror jag det är bullshit med natriumbikarbonat om man snackar generellt. Men vem vet om det kan vara edge för elitutövaren av intervallidrott ...

Funderar varför pH i blodet skulle öka vid just 400m lopp då blod-pH i studien minskade något med ökad intensitet hos både otränade och vältränade?

Sur miljö i muskeln = pH <7 intracellulärt vid 400 m lopp?

.

Den studien du refererar till var cykling under 24 minuter och då blir det inte alls de effekter man ser under maximal ansträngning under löpning 400 meter (världsrekord drygt 43 sekunder).

Thure

Kul att ni väckt liv i min gamla tråd! :)
Ska se om jag kan lyckas med bedriften igen......

Kan meddela att jag sprang betydligt längre än 400m, snarare minst 4000m. Dock var spurten några hundra meter.

//Gustav\\

Någon som har koll på vilken intensitet 400m är generellt förresten?

94% VO2max inom mindre än 25s om man är vältränad.

Hanon C, Lepretre PM, Bishop D, Thomas C.Oxygen uptake and blood metabolic responses to a 400-m run. Eur J Appl Physiol. 2010 Jan 9. [Epub ahead of print]

Ten 400-m runners volunteered for the study...track-running tests during the summer competition period, on the same 400-m outdoor track...Before and after the maximal sessions, arterialized capillary blood samples (85 μl) were taken from hyperemized ear-lobes in order to measure blood pH, arterial oxygen saturation (SaO2) and bicarbonate concentration

pH i blodet minskar ... kan det ha betydelse för kräk?

Bilagor

• blodph_400m.jpg
    blodph_400m.jpg
    28.6 KB · Visningar: 1,515
Intressanta

värden. Ett pH på 7 är rejält lågt. Observera också att syremättnaden inte sjunker mer än marginellt vilket stämmer med den hyperventilation under första delen av loppet som jag nämnde tidigare.

Som jämförelse kan jag nämna att ett kriterium för att ta in svårt sjuka lungpatienter på intensivvårdsavdelning är ett pH under 7,25.

Thure

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg