Springa tills man spyr

Häromdagen lyckades jag med bedriften att springa tills jag spydde. Var många år sedan jag lyckades med något sådant.

Nu undrar jag vad det är som framkallar kväljningarna?
Finns det något negativt med att pressa sig så hårt (förutom dålig smak i munnen)?

Kväljningarna kommer efter att jag pressat mig riktigt hårt under ett träningspass och jag sedan spurtar absolut max. Är väl först när jag slutat springa och fallit ihop som kväljningarna kommer.

Kan det vara något med den intensiva andningen som framkallar kväljningarna?

Det har i alla fall inget att göra med om jag ätit nära inpå träningen.

//Gustav\\

Förutsatt att det inte är någon sjukdom som orsakar kräkningen så beror den (förenklat) på att det bildas så mycket mjölksyra när du tränar att kroppen väljer ett snabbt sätt att göra sig av med den. Det är ganska vanligt att löpare måste kräkas eller stanna och släppa ut maginnehåll "den andra vägen" varje gång de tränar. För att slippa eller mildra sådant kan man äta lite a-fil strax innan träning så innehållet i magsäcken blir mer basiskt.

För att slippa eller mildra sådant kan man äta lite a-fil strax innan träning så innehållet i magsäcken blir mer basiskt.

Bra konkret tips!

Har problemet ibland när jag cyklar racer... när jag öppnar för hårt... och att spy i 35-40 knyck är inte att rekommendera... men jag brukar klara att häva det.

Thomas

äta tidigare?

Förutsatt att det inte är någon sjukdom som orsakar kräkningen så beror den (förenklat) på att det bildas så mycket mjölksyra när du tränar att kroppen väljer ett snabbt sätt att göra sig av med den. Det är ganska vanligt att löpare måste kräkas eller stanna och släppa ut maginnehåll "den andra vägen" varje gång de tränar. För att slippa eller mildra sådant kan man äta lite a-fil strax innan träning så innehållet i magsäcken blir mer basiskt.

jag har aldrig upplevt detta men jag uppelver att om ätit för sentinpå träningen så hoppar maten i i magen och upp ihalsen. Kan en lösnign vara att äta tidigare och få längre tid melaln träning och intag?
eller då har man för lite energi i kroppen? Kan man då ta druvsocker eller motsvarande i stället som är mindre "bulkigt" i magen?

/Patrik, som inte tränat till vomering

Att man inte kan äta nära inpå träningen utan att bli illamående är jättevanligt och lösningen på det är självklart att låta det gå längre tid mellan mat och träning. Har man ätit ordentligt så har man inte för lite energi i musklerna så länge man inte gjort av med det. Helst ska man ju äta direkt efter träning, då bildas muskelglykogen som bäst.

Problemet med kräkningar och lös avföring under och efter träning är dock något annat, och beror på det jag skrev tidigare. Du ska vara glad som har sluppit uppleva det, men det är ganska vanligt.

Har man stora problem med det räcker inte lite a-fil innan träningen, utan man måste fösöka avhjälpa det med att lägga om sin kost så att den blir med basisk. Mindre kaffe, mindre raffinerat socker, undvika mättat fett och äta mer grönsaker (särskilt gröna) är de enklaste sätten som brukar räcka för många. Äta a-fil till frukost och dricka proviva är också bra.

Räcker inte det kan man börja med mindre pasta och andra produkter av raffinerat mjöl och i stället äta mer "naturliga" kolhydrater som ris, potatis, matvete, quinoa och hirs (som jag nyss provat för första gången; det var jätteläckert, kände mig som värsta stenåldersmänniskan :)

Rismjölsgröt i stället för havregrynsgröt före tävling blev avgörande för en närstående som haft stora bekymmer med detta.

(klipp)

Kväljningarna kommer efter att jag pressat mig riktigt hårt under ett träningspass och jag sedan spurtar absolut max. Är väl först när jag slutat springa och fallit ihop som kväljningarna kommer.

(klipp)

//Gustav\\

Det beror troligen på väldigt höga laktat-nivåer ("mjölksyra"). Laktat bildas vid spjälkning av glykogen och används som snabbt bränsle av muskeln. En bieffekt är att "miljön" i muskeln blir väldigt sur. Prestationen avtar snabbt när laktatnivåerna blir för höga.

Sen kan man också som andra har skrivit må illa pga andra faktorer. När kroppen pressas prioriteras magens och tarmarnas funktioner ner. Troligen bidrar det till att vissa blir illamående av att dricka eller äta i samband med hårt fysiskt arbete. Går dock att träna upp till viss del...,

Men syraträning ger alltid samma resultat ;-)...

//J

jag har aldrig upplevt detta men jag uppelver att om ätit för sentinpå träningen så hoppar maten i i magen och upp ihalsen. Kan en lösnign vara att äta tidigare och få längre tid melaln träning och intag?
eller då har man för lite energi i kroppen? Kan man då ta druvsocker eller motsvarande i stället som är mindre "bulkigt" i magen?

/Patrik, som inte tränat till vomering

Hej Patrik,

rekommendationen brukar vara att äta ca 2-2,5 timmer före träning. Gärna typ förstärkt mellanmål/eftermiddagsfrukost, alltså inte för tungt.

Ett bra sätt att hålla en jämn energinivå under den vakna tiden är att lägga om måltidsorndingen lite. Mellanmål efter fruskosten, en lite lättare lunch och istället ett rejält "frukost"mellanmål vid 3-tiden (om man som många tränar efter jobbet). Kolhydratintag under träningen om den varar längre än ca en timma, nytt näringsintag direkt efter träning. "medium" mIddag när man har kommit hem och duschat, och ett kvällsmål någon timme innan man kojar.

Dvs måltider typ var tredje timme, och extra intag under/efter träningen.

//J

Acidos

Ser efter att jag skrivit en bra bit av mitt inlägg att tråden är ganska gammal men hoppas att jag kan bidra med något för framtida läsare.

En möjlig förklaring är acidos (lågt pH-värde i kroppen) som kan orsakas på två vägar; metaboliskt (genom födointag eller utsöndring av tex mjölksyra) och respiratoriskt(kroppen hinner inte ventilera ut koldioxid tillräckligt fort). Likadant gäller kroppens mekanismer för att kontra fenomenet.

När vi blir sura i kroppen reagerar kroppen först med att öka respirationen. För att hjälpa processen har kroppen en buffert i njurarna i form av bikarbonat som också höjer pH-värdet. Vid hård träning engageras både ämnesomsättningen och andningen så som jag hintat om ovan. När kroppen då inte hinner kompensera det sjunkande pH-värdet genom ökad andningsfrekvens eller med bikarbonatbufferten så kommer kroppen att försöka lösa situationen på andra sätt, exempelvis genom att förkasta maginnehåll.

Vi är olika känsliga för det här. Beroende på hur vi är skapta så hinner kroppen ställa till med denna oreda eller kompensera densamma olika snabbt. Ett sätt att undvika den är att blanda lite bakpulver i vattnet/drycken man inmundigar under träningen.

Borde inte uttorkning vara den mest sannolika förklaringen (utöver om man ätit massor precis innan träning)? T.ex. om man springer tidigt på morgonen utan att ha hunnit få i sig ordentligt med vätska efter natten.

När man tränar riktigt hårt bildas mycket laktat som gör blodet surt, och kroppen gör allt den kan för att få mer syre till musklerna och vädra ut koldioxid från blodet. Puls och andning ökar för att blodet snabbt ska kunna föra syre till vävnader i kroppen och på så sätt förhindra laktatbildning. Så långt har KebneKajsa och ni andra rätt, men att man kan komma att spy beror inte på att minskad mängd saltsyra i magen skulle göra blodet mindre surt. Det hjälper inte heller att äta något basiskt för att få mindre laktatansamling. Magsäckens och blodets pH-nivåer regleras på helt olika sätt, och påverkar inte varandra.

När man inte kan andas snabbare och hjärtat inte kan slå snabbare kommer kroppen att ta till andra metoder för att klara av situationen. I de vävnader som är mest viktiga att försörja med syre för tillfället kommer blodkärlen att vidgas så att mer blod kommer dit. Dessa vävnader är till exempel muskler. De vävnader som kroppen inte prioriterar kommer att få minskat blodflöde, kapillärerna "krymper" här. Hit hör mag- och tarmkanalen bland annat. Magsäcken får alltså sitt blodflöde strypt. Detta kan så småningom leda till en uppkastning av maginnehållet, så att kroppen slipper koncentrera sig på nerbrytningen av maten för tillfället. Detta beror på att det sympatiska nervsystemet är fullt påslaget, och hormoner så som adrenalin utsöndras till blodet.

Alltså kan ni skippa krånglet med att äta mer basiska saker, det hjälper ändå inte. Möjligtvis skulle det kunna göra så att det blir lite mer behagligt att spy om magsaften inte är så sur...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg