Sprickfri Mikkajekna

Mikkajekna är INTE sprickfri. Besteg sarektjåkkå via glaciären förra året. Det är enormt mycket sprickor, speciellt under stor- och sydtoppen. Tungan ner mot mikkastugan innehåller färre sprickor, men flera brunnar.
 
Visserligen var jag där för rätt många år sedan (1990) men jag har svårt att se att situationen skulle förändrats särskillt mycket. Jag håller med Grundsten och förevisar följande bildbevis:

bild30.jpgbild31.jpg
bild36.jpg

Som sagt, detta var 16 år sedan. Då kunde man se stora sprickområden på barsmälta partier så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara sprickfritt under snön. Alltså kan vi konstatera att Mihkájiegna (Mikkaglaciären) INTE är sprickfri och jag skulle inte komma på tanken att gå där utan att vara inknuten med minst två personer till.

glad.gif
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Kunde inte låta bli att väcka denna gamla tråden till liv igen efter att fått syn på denna bilden http://kuvablogi.com/nayta/782564/. Mihkájiegna (Mikkaglaciären) sprickfri... jo visst... dröm på!

///Claes
 
Herr Tore hade tydligen inte tittat på H Mattssons karta över glaciären i skala 1:10000. Hittade den just gratis (!) på vårt bibliotek. Den är tryckt 1969 och rekad 1960. Uppenbarligen fanns det sprickor då.
 
Någon som vet hur förhållandena är i April? Är det helt översnöat och säkert att skida solo - dvs utan replag?

Är det sen möjligt att gå på hudar uppför västkammen om snön är passande - eller krävs yxa o järn?