Sportlovsfoto =)

Guest

Gäst
Jag åker till Stubaital i Österrike över v 9 och skulle vilja ha lite tips om ditten och datten.
1. Hur tar man bildsekvenser på bästa sätt?
Jag har en Minolta dynax 5 med original 25-80 objektiv och vill fota en bildsekvens av min kompis då han hoppar med sin snowboard. Det står att min kamera ska klara 3 bilder/sek, men när autofokusen är på och slutartiderna är långa så går det långsammare. Hur ska jag kunna behålla skärpan på min kompis när han åker och måste jag fota i strålande solsken (för slutartidernas skull)?
2. Hur ska jag transportera min kamera?
Jag vill ju självklart ta med kameran i backen någon gång, men vad är viktigt att tänka på i så fall? Jag har en ryggsäck att lägga den i men jag antar att jag borde ha en kameraväska också, finns det nån väska som är stryktålig och lite mer vattenbeständig? Klarar kameran av kylan uppe på berget? Klarar den av stötarna som blir av normal åkning (menar inte att jag ska vurpa och landa på kameran)?
3. Om någon vill ge lite övriga tips om schyssta snösemestermotiv eller dela med sig av sina kunskaper (orelaterat till tidigare frågor) så vore det trevligt =)

Tacksam för svar / Jojje

Anågende kyla

Det enda jag kan ge ett vettigt svar på är i alla fall det där med kyla. En "normal" systemkamera med hyfsat nya batterier klarar ner mot en 25-30 minusgrader innan den kan börja strula, så alperna på sportlovet borde inte vara några problem :)

/Martin

Skidfoto

Hej!

Skoj att du ska ge dig på skidfoto, det är jäkligt roligt!

1. Ja, se till att slutartiden är kort. Använd t ex Provia 400F för rena actionbilder såsom hopp. Det borde ge dig allt ljus du behöver. Om du har långsam autofokus så kan det vara en idé att ställa dig på ett ställe där du inte behöver fokusera om eller använda mindre bländare så du får större skärpedjup. Tänk också på att strunta i fotandet under dygnets ljusaste timmar, om du inte är ute efter superhårt ljus.

Generellt sett så strävar jag alltid efter så lång slutartid som möjligt, jag gillar när snön rör sig och blir suddig. 1/1000 sekund slutartid är väldigt onödigt.

2. Jag använder en vanligt kameraväska. Min kamera klarar av förvånansvärt kraftiga stötar, tog en hård vurpa där jag landade tre gånger på ryggsäcken (där kameran låg) och då blev det lite protest... Kamerorna klarar också av fukt ganska bra givet att du torkar ut den ordentligt på kvällarna! Ta med en vattentät påse (eller funkar det kanske med en plastpåse?) och såna där små påsar med fuktuppsugare som brukar följa med elektroniska apparater. Lägg in kameran i påsen tillsammans med fuktuppsugarna och du kommer klara dig bra.

3. Kolla på massor av skidbilder! Det ger alltid uppslag. Försök också fundera lite utanför de vanliga spåren, puderporr i all ära men det är inte SÅÅÅ jäkla skoj. Lek med ljus och med landskap. Och så det viktigaste: VAR INTE LAT! Det ÄR värt att gå några hundra meter extra för drömfotot.

Här mitt galleri. Har du några frågor om bilderna, maila gärna!

http://www.utsidan.se/motesplats/album/visaalbum.htm?ID=15872

Pär

Håller med ovanstående men vill bara tillägga:

4: Åk med TÅLIGA skidvänner; folk som älskar att vänta medan du laddar om kameran, tar ut ljus och komponerar och som verkligen kan åka där du instruerar :)

5: Skaffa en komradio och dela ut till polarna som skall åka framför dig. Då slipper du skrika och bli missförstådd. Låt sista man/kvinna ta med sig radion ner. Billiga 2-pack finns för 1000-1500 kr och kan vara kul även till annat.

6. SLÖSA film... :)

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg