Sportdryck

De senaste 8 åren jag har fjällvandrat har jag druckit Pripps Energy till lunchen (soppa och knäckebrödsmackor).

Men nu har Carlsberg lagt ner produktionen av pulver-varianten av denna ädla dryck.

Varför? Girighet antagligen, det är mycket bättre att ta det dubbla priset för lite kranvatten och en flaska istället, svinaktigt!

Så, vad ska man dricka för sportdryck istället?

Idé: Kan du inte göra egen??

... lite salt och socker i en plastburk och skaka om. Om du har tur finns det någon här på utsidan som kan tipsa om hur mycket salt och socker som är hälsosamt, och så nåt för och få smak på det också, det finns kanske nån kemikalie som smakar citron att blanda i?
Lycka till. Själv fördrar jag vattnet från jokken som det är. Mums!

/Niklas

Blanda själv!

Hej! Du kan kan mycket enkelt blanda egen sportdryck. Ett recept finns på Dextropur-paketet(druvsocker) som du köper på ICA. Detta recept kan enkelt varieras om man vill det.

/Lars

Får se hur man gör nu då; en föreslog sockrat svett, men jag förhåller mig tveksam.

Det här med dextropur; borde det inte gå att köpa glukos i lite större mängder, var skulle man göra det i så fall?

(Jag är inte ute efter några googlingstips, bara recept eller dylikt som folk har prövat och ställer sig bakom, det är lite av vitsen att skriva ett inlägg här.)

Visst är vatten gott, det dricker man vid varje paus längs vägen, men till lunch är det andra bullar som gäller.

tassemark; sa:
Får se hur man gör nu då; en föreslog sockrat svett, men jag förhåller mig tveksam.

Det här med dextropur; borde det inte gå att köpa glukos i lite större mängder, var skulle man göra det i så fall?

(Jag är inte ute efter några googlingstips, bara recept eller dylikt som folk har prövat och ställer sig bakom, det är lite av vitsen att skriva ett inlägg här.)

Visst är vatten gott, det dricker man vid varje paus längs vägen, men till lunch är det andra bullar som gäller.

Vad har du emot Google?

Med Google får man reda på att Dextropur är ett registrerat varumärke. Glukos är det som vi i dagligt tal kallar Druvsocker. Finns på ICA. 400g i en förpackning. Recept finns på förpackningen.
Vad mer kan man önska? ;)

Per Brune

tassemark; sa:

Glukos och maltodextrin köper du troligen billigast genom någon butik som säljer ingredienser för vin- och öl-bryggning ... eller direkt via Humlegårdens Ekolager (förmodligen de som har levererat till butiken också). http://www.humle.se/webstore/ - gå in under Malt och sedan övriga extraktgivare.
46 kr för 1 kg glukos.

Jag dricker själv bara "sportdryck" när jag idrottar längre pass, men här är det recept jag brukar använda, och som man ser ibland med marginella variationer:
1L vatten
1/2dl dextropur (druvsocker)
1/2-1krm salt
smaksätt med lite citron/apelsin eller liknande.

Saxat från
http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=692

har du provat andra kalla drycker till lunch i fjällen? Kall nypon-/blåbärssoppa är inte dumt alls!

Peifen; sa:
Läste tråden, men fattar fortfatfarande inte vad det är för fel på vanligt fjällvatten.

Inget fel på fjällvatten, men någon näring innehåller det inte. Och om någon tycker det är fånigt med sportdryck så låt mig framhärda i min dumhet.

Strykarräven; sa:
Jag dricker själv bara "sportdryck" när jag idrottar längre pass, men här är det recept jag brukar använda, och som man ser ibland med marginella variationer:
1L vatten
1/2dl dextropur (druvsocker)
1/2-1krm salt
smaksätt med lite citron/apelsin eller liknande.

Saxat från
http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=692

har du provat andra kalla drycker till lunch i fjällen? Kall nypon-/blåbärssoppa är inte dumt alls!

Tack för ett konstruktivt inlägg!

Nja, det brukar ibland bli frukt/blåbärssoppa till frukost men till lunch är mackor + varma koppen och lite sportdryck en diet som håller igång en resten av dagen. Tack för tipsen.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg