• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Sportbh för vinterbruk?

Hej!

Är det någon mer än jag som tycker att det kan bli lätt obehagligt och kallt om bysten när man är ute och till exempel åker skidor eller gör annan friluftsaktivitet? Tycker nästan att det kan göra lite ont när man väl blivit kall...

Någon som har något tips på en bra sportbh för vinterbruk? Som dessutom ger stöd.

Är det lönt att investera i en särskilt varm sportbh? (har sett att de oftast är lite dyrare än vanliga...)

Tips mottages tacksamt!

Ha det bra i vinter! :)

Aclima

Har läst att Aclima har en modell med bra stöd, gissar att det är "Sports Bra":
http://www.norvelo.se/shop/hotwool-womans-sports-223p.html

Själv har jag ull-BH:ar från Devold och Houdini, jag har inte riktigt så stort stödbehov dock.
Sen kan jag ju bara slå ett slag för ulltrosor och/eller ullmamelucker, för andra delar av kroppen som blir lika kalla som bröst! Kolla t ex Smartwool, Icebreaker eller Ullmax. Trosor är sjukt dyra, men både skönt varma och håller sig fräscha länge vid friluftsliv både vinter och sommar. Investering!

Här är en bra lista på ullkläder:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57631

Jag har köpt ulltrikå på tygaffären och sytt egna sportbh:ar, för visst blir det kallt om bysten. Har dock inte så stort behov av stödet från bh:n och kan erkänna att det inte blev så bra i mina hemtillverkade modeller. Men det var rätt enkelt att göra och mkt billigare än tex houdinis (som jag klämde på i affären innan jag kopierade den ur minnet). Om nån är intresserad kan jag göra en skiss på mönstret.

Det skulle nog många uppskatta! Själv har jag mer funderingar på någon typ av vindtätt skydd. Använder ofta ingen jacka vid lågintensiva aktiviteter vintertid och det drar genom ollen... Tror jag ska sy en vindblockerare i morgon. En utan stöd.

En nyfiken fråga från "andra sidan".

På vilket sett är det obehagligare när brösten blir kalla, jag hade en vän som liknade det vid det sätt som skinkorna kan bli kalla ibland, "lägre temperatur men inget som egentligen spelar nån roll för komforten" ((eller nått i den stilen, andemeningen var densamma iaf.)) men det tycks inte gälla alla?

Bröstvårtor är till ytterlighet känsliga, alltså massor med nervtrådar. Det är mer som att frysa fast läpparna än som att frysa om rumpan! Många har desustom lite "häng" vid bröasten och då blir det gärna svettigt under dem. Fukt ger kyla. Har man sedan en jacka som är skuren så att det inte finns extra plats över bysten, då kan det bli kallt (Enligt samma kompressionsprinciper som gör att hängmattans undersida behöver isoleras utifrån).

En nyfiken fråga från "andra sidan".

På vilket sett är det obehagligare när brösten blir kalla, jag hade en vän som liknade det vid det sätt som skinkorna kan bli kalla ibland, "lägre temperatur men inget som egentligen spelar nån roll för komforten" ((eller nått i den stilen, andemeningen var densamma iaf.)) men det tycks inte gälla alla?

Precis, stor del av bröst och rumpor verkar till stor del tillverkade i sånt material som blir kallt. Gissningsvis att det inte är muskler med blodgenomströmning.
Också mer en komfortfråga tycker jag, även om att bli väldigt kall om bröstvårtorna kan göra väldigt ont. (Typ cykla hem från fotbollsträning på vintern ung och dum med öppen jacka när det är 20 kalla.) Därav att det i många fall är obra med vanliga sport-BH på vintern, de är ofta i material som ska fukttransportera och svalka.
Skönt med ull eller fleece i BH, trosa och mameluck!

Precis, stor del av bröst och rumpor verkar till stor del tillverkade i sånt material som blir kallt. Gissningsvis att det inte är muskler med blodgenomströmning.
Ja, jag har också fått för mig att detta är den avgörande faktorn.

Om Vår Herre envisas med att utrusta delar av mänskligheten med mer eller mindre utstickande kroppsdelar av ffa fettvävnad, då kommer ägar(innor)na att frysa om dessa oavsett hur hårt de kör i skidspåret eller offpisten.

Själv är jag mager som en jakthund och fryser istället så fort jag står still, men aldrig att jag frusit om t ex baken eller låren!

Houdinis stretchfleece-bh och trosor har varit mycket uppskattade av min tjej. Dock är väl inte stödet i bh:n det bästa, men man kan ju ha en vanlig (obs välventilerande!) sport-bh under fleece-bh:n. M t p priset verkar det smart att som Hanna ovan sy sin egen om man är lite händig, mönstren är ju ingen raketforskning.

Ja det där med bröstvårtorna är ju alltid ett osäkert kort, själv har jag tokkänsliga bröstvårtor (men ar inget problem då de inte sticker ut nått just, möjligen när man löptränar i t-shirt där det är under nollan) medans en av flickvännerna i princip kunde hänga hela sin kroppsvikt i sina två utan större obehag.

Den enklate lösning jag kan komma på är ett par lappar i (klifritt!)ylle av nått slag som man helt enkelt lägger in innanför, man det kan ju påverka H:et i BH på negativt sätt kanske?

Den enklate lösning jag kan komma på är ett par lappar i (klifritt!)ylle av nått slag som man helt enkelt lägger in innanför, man det kan ju påverka H:et i BH på negativt sätt kanske?

Kul att du kom fram till just den lösningen, för det är den jag använder. Jag har stickat två trekanter i babyylle, som väl är det mest klifria man kan hitta, och så lägger jag bara in dem innanför bh-n. Superenkelt! Och vill man inte sticka så går det säkert bra att slakta någon gammal noppig barntröja i ullfrotté och klippa bitar av och bara sicksacka runt kanterna.

Kul att du kom fram till just den lösningen, för det är den jag använder. Jag har stickat två trekanter i babyylle, som väl är det mest klifria man kan hitta, och så lägger jag bara in dem innanför bh-n. Superenkelt! Och vill man inte sticka så går det säkert bra att slakta någon gammal noppig barntröja i ullfrotté och klippa bitar av och bara sicksacka runt kanterna.

Hahaha...det får mig att tänka på en present som lillasyrran virkade åt farsan, en "pung och kukvärmare"...Såg helt sjukt rolig ut och det var nog mer tanken än att den verkligen skulle komma till nytta.
Och ja, vi har sådan humor i den familjen.

Hahaha...det får mig att tänka på en present som lillasyrran virkade åt farsan, en "pung och kukvärmare"...Såg helt sjukt rolig ut och det var nog mer tanken än att den verkligen skulle komma till nytta.
Och ja, vi har sådan humor i den familjen.

Tja, jag stickade ju ett par yllebyxor med utskjutande snoppdel åt maken förra vintern så...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Annakajsa Aclima eller Lundhags varma vinter sportbh? Tjejforum 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg