• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Sportbh för vinterbruk?

Såg att det finns "amningsinlägg" i ylle. Sådana borde man ju kunna trycka in, de borde inte klia, de är ju anpassade för att tryckas just mot känsliga bröst.

Och förresten, varför bröst är känsligare än andra kroppsdelar är väl för att det finns en massa mjölkkörtlar och gångar i dem som inte alls är förtjusta i kyla. Se bara på ammande kvinnor som får mjölkstockning, så fort de tittar på snö.

Har läst att Aclima har en modell med bra stöd, gissar att det är "Sports Bra":
http://www.norvelo.se/shop/hotwool-womans-sports-223p.html

Själv har jag ull-BH:ar från Devold och Houdini, jag har inte riktigt så stort stödbehov dock.
Sen kan jag ju bara slå ett slag för ulltrosor och/eller ullmamelucker, för andra delar av kroppen som blir lika kalla som bröst! Kolla t ex Smartwool, Icebreaker eller Ullmax. Trosor är sjukt dyra, men både skönt varma och håller sig fräscha länge vid friluftsliv både vinter och sommar. Investering!

Här är en bra lista på ullkläder:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57631

Frun fick Aclima i julklapp
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=ACLIMAWSPORTSTOP
men har ännu inte hårdtestats. Vill ha extra varmt nu för att lille sonen på 4 månader ska kunna äta utan problem.
Huruvida texten om att försvaret använder den stämmer eller ej vet jag inte.
För i tiden fick kvinliga officerare och dito värnpliktiga ekiperingsbidrag och fick själa välja vilken BH de önskade men det kan ju ha ändrats med fler kvinnor i FM.

/Patrik

aclima

Hämtat och provat min Aclima ull-BH.
Den känns helt OK,mjuk och behaglig.
Lite trång att dra över axlarna,så jag får ta det lite försiktigt vid av/påtagning.
Värmer nog bra.

Det skulle nog många uppskatta! Själv har jag mer funderingar på någon typ av vindtätt skydd. Använder ofta ingen jacka vid lågintensiva aktiviteter vintertid och det drar genom ollen... Tror jag ska sy en vindblockerare i morgon. En utan stöd.

Efter lite fundering tror jag nog inte att mitt första mönster blev så himla bra. De funkade, men jag är mer nöjd med mitt nuvarande mönster. Jag la en gammal sport-bh på en tidning och ritade (lite trixande blev det med fram och baksidan dock). Klippte inte till axelbanden ihop med resten av Bh utan sydde på dessa på slutet, så sparade jag en del tyg. Sydde ihop bh:n i sidorna, mätte ut vart resårbandet skulle sitta (vanlig 1 cm brett resårband använde jag, inget onödigt dyr bh-resår), sicksackade fast resår bandet och mätte hur långa axelbanden skulle vara.

Kantade med resårkantband (fanns att köpa i sybehörsaffären), trodde inte att detta skulle behövas, men trikåtyget drog inte ihop sig så bra efter några dagars användande.

Jag använde ett ulltrikåtyg som jag hittade i en vanlig tygaffär.

Göra mönster

Nu är min kunskap om detta superkvinnliga plagg synnerligen begränsad, på gränsen till obefintlig, men när jag gjorde min jacka av G1000 och mitt första par byxor av G1000 så sprättade jag upp varenda söm på en på utsliten Fjällräven G1000 jacka resp byxa och skrev upp i vilken ordning bitarna lossnade (omvänd syordning).

Sedan lade jag ut tygbitarna på mönsterpapper och ritade av tygbitarna på mönsterpapperet. Sedan lade jag på några cm på vissa ställen och tog bort några cm på andra ställen för att få ett plagg med perfekt passform för just mig. En nackdel med denna metod är att man får tygmåttet och inte var sömmarna ska vara (olika sömsmån).

Det är vissa delar som symmetririska men spegelvända som ärmar och vissa fickor och då räcker det med att göra ett mönster och lägga mönstret upp och ner för att få det rätt (det är t.ex inte alla bra med 2 vänsterärmar ). Alternativ kan man ha dubbelt tyg, viket åt rätt håll.

Bakfickorna och sidofickorna på mina byxor är lika på väster och höger sida så där räcker det att göra ett mönster av varje. Däremot var gylfen ett elände.

Skulle jag idag göra ett mönster av ett befintligt klädesplagg så skulle jag använda digitalkameran och fotografera mycket, för då slipper man skriva i vilken ordning delarna ska sys.

Insidertips: En vass sprättkniv underlättar sprättandet och sprättknivar blir slöa precis som rakblad, så det är bra att ha några sprättknivar hemma på lager bland sytillbehören.

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Annakajsa Aclima eller Lundhags varma vinter sportbh? Tjejforum 1

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg