Spindlar!!

Försöker få en bild av hur det ser ut uppe i den svenska fjällen vad gäller spindlar, får dock inget riktigt grepp om det...!

Sökte på "spindlar" i sökfunktionen och fick upp 54 trådar, ögnade igenom en stor del av dem men hittade bara ett enda inlägg där författaren skrivit att det total-KRYLLAR av spindlar!
så min fråga är, är det verkligen så illa?!?! :O :O :O

Jag ogillar att vara ute i naturen och skogar och den enda egentliga anledningen är just på grund av alla insekter, kryp och framförallt spindlar.
Men jag har bestämt mig för att ge mig ut och fjällvandra nästa sommar och då gå (vad jag har förstått)den klassiska nybörjarsträckan Abisko - Nikkaluokta och sova i tält.

Så min fråga är, hur mycket spindlar finns det egentligen i svenska fjällen? Och framförallt den sträckan jag ska gå.
Hur står är chansen att jag under natten får besök av en?


Jag har försökt googla en hel del på vad man kan göra för att hålla spindlar borta från ens tält och läste på flera ställen att olika eteriska oljor, typ lavendel, citron och pepparmynta kan hjälpa om man duttar/sprayar på tältet och på marken runt omkring.

Nån som själv har provat och vet om det funkar?

Blev ett rätt så långt inlägg men hoppas ni orkade läsa ändå :)
 
Spindlar

Brukar alltid sitta några "långben" på ryggsäcken när den legat en natt i absiden.... Jag skulle tro att det är lika mycket spndlar i riset på fjället som det är i skogen :)
 
Spindlar av alla kryp undrar du kring...?

Oj vad svårt. Själv har jag aldrig överhuvudtaget reflekterat kring ifall det finns spindlar på fjället eller ej, fast jag tycker de är lite läskiga, och det finns en enkel anledning till att jag aldrig tänkt på spindlar, och därför undrar jag: Har du någonsin överhuvudtaget varit i fjällen? Jag frågar eftersom den anledning som jag syftar på heter MYGGOR, och då snackar vi MASSA myggor - så många myggor att även den mest spindelrädda skulle böna och be på sina bara knän om att få se en enda liten spindel istället för de myggmoln som vanligtvis omgärdar en...

Jag tror definitivt inte att du behöver oroa dig för spindlar! Men, en och annan knatar kanske omkring däruppe...?

Alltså, fjället är inte som i skogen. Det är kargt och blåsigt. Mitt i sommaren kan det slå om tvärt och bli vinter. Det kan vara härligt varmt och vindstilla. Och då är det myggigt. Men spindligt...? Jag tror inte det... Men någon annan vet kanske?
 
Tyvärr det är mycket kryp i fjällen. Men vem vet du kanske vänjer dig. Spindefobi är ganska lättbehandlat.

I fjällen bryr man sig inte om dem. Det är myggen och om man har oturen sve som är värst.

Inte helt ovanligt att man äter lite insekter som ramlar den i soppan.
 
Jag såg inte en enda under turen förra sommaren så jag tror inte att du behöver oroa dig för det. Lämlar däremot fanns det gott om...
 
Tyvärr det är mycket kryp i fjällen. Men vem vet du kanske vänjer dig. Spindefobi är ganska lättbehandlat.

I fjällen bryr man sig inte om dem. Det är myggen och om man har oturen sve som är värst.

Inte helt ovanligt att man äter lite insekter som ramlar den i soppan.

Mycket kryp?
Kommer man upp på kalfjället finns ju knappt myror kvar längre..
Det finns inga fästingar. Antalet flygande insekter i form av getingar, bin brems osv är nog mindre där än på annat håll. Med all säkerhet så även med spindlar, som ju faktiskt behöver nånstans skyddat att bo och något att äta, plus att dom ska överleva låång vinter.. :)

Mygg finns det såklart, men inte på dan eller där det blåser, och givetvis mindre ju torrare det är..

Kort sagt: Oroa dig inte! :)
 
Spindlar dyker alltid upp i kåtan, även på kalfjället. Finns det bara lite vegetaion så. Ett tält med innertält är ju dock närmast hermetiskt tillslutet, så det är inget attt oroa sig för. Spindlar är en vän, mygg fastnar ju i deras nät.

Raskesven
 
Jag tycker det är jätte tufft och bra att du ger dig ut, trots din insekts-nojja! Kanske ett första steg att mildra den? Som tidigare sagt så är den liten risk att att få spindelbesök i tältet om du är noga med att alltid ha myggnätet stängt, utom vid in och utpassage förstås. Ta med ett bra myggmedel mot myggen. Välkommen till fjällvandrarvärlden! Hoppas du får en riktigt skön vandring!
 
Hej.

Jag tror aldrig jag sett till spindlar i abisko-nikaluokta området. De finns säkert men jag har aldrig träffat på några. Rent generellt tycker jag att det är fint att hålla höjd d.v.s. gå upp i lite pass och så, då får man färre flygfän och kryp att tampas med överhuvudtaget. Störst risk för spindlar lär det ju vara just längs kungsleden/bevuxna områden/skogsområden.
 
Var du än är i fjällen finns det spindlar av olika slag, alla är små och ofarliga som du säkert redan vet. Visst kan du få in en spindel i ditt tält – men chansen är ganska liten eftersom innertältet är ett slutet område skyddat mot mygg.

Jag tror att du, trots din fobi, kan känna dig trygg på en fjällvandring. Det finns inte mer spindlar på fjället än vad du har omkring dig där du bor. Någonstans där tror jag du skall göra ett avgörande. Lite insektsspray i tältet en halvtimme innan du går och lägger dig så är alla eventuella spindlar döda.

Thomas
 
När det är varmt (kläckning?) så brukar det myllra av spindlar och andra kryp. Jag har varit med om på kallfjället att de varit nästan som myror i mängd och det brukar alltid vara några döda spindar i innertältet när jag rengör det efter hemkomst.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg