Spindlar!!

Som sagt en rejäl dos med mygg och knott kanske ger lite perspektiv på spindfobin - man kan säga att de förstnämda helt klart är ett problem och om man hamnar i ett sådant moln/område så kan de driva en till vansinne om man inte har myggmedel och myggnät i tältet att gömma sig i och få lite paus - och då har man inte tid att tänka på spindlar och oavsett hur dom ser ut eller vad man känner inför dessa så är dom på människans sidan i kriget mot myggen ;-)
 
Verkar vara delade meningar här.. Kan det bero på att man har olika erfarenheter beroende på när på pret man var ute`?
Ska försöka hitta nått liknande myggmedel fast mot spindlar istället :D


När det är varmt (kläckning?) så brukar det myllra av spindlar och andra kryp. Jag har varit med om på kallfjället att de varit nästan som myror i mängd och det brukar alltid vara några döda spindar i innertältet när jag rengör det efter hemkomst.


Känns som att det här vill jag helst slippa vara med om...... under vilken månad var du där?
 
Verkar vara delade meningar här.. Kan det bero på att man har olika erfarenheter beroende på när på pret man var ute`?
Ska försöka hitta nått liknande myggmedel fast mot spindlar istället :D





Känns som att det här vill jag helst slippa vara med om...... under vilken månad var du där?

Vet inte. Men det är nog inte så vanligt. Första värmeböljan kanske. Kolla med erfarna flugfiskare för de borde veta. Dessutom varierar det från år till år.
 
Jag är själv inte jätteförtjust i spindlar, tycker dom är äckliga och lite läskiga. Men, jag har spenderar hundratals dagar i Abiskoområdet utan att ha reflekterat över om det finns spindlar där eller inte. Det borde väl tyda på att det inte är ett jätteproblem. Däremot mygg och knott har jag hunnit träffa på några gånger.
 
Jag kan faktiskt inte minnas någon enda spindel på någon av mina fjällturer, men det kan ju bero på att jag försöker hålla mig till kammar, bergstoppar och kalfjäll i övrigt. Mygg är mer oberäkneligt, men chansen att slippa ökar ju senare på sommaren du gör din vandring. Slå läger så högt du kan och... käka massor med rå vitlök ;).

Vill du ha ett garanterat insektsfritt intro till vandrandets sköna konst och kan tänka dig att sova i bergshyttor i stället för tält, så... ställ kosan till Tatra i september :)
 
Underbart! :D Som sagts av flera, om du klarar myggen, knotten och bromsar så är knappast spindlar nåt problem... Ja, som lleberg sa, vintern kanske är mer din årstid.
 
Min erfarenhet är att det fullkomligt kryllar av spindlar på kalfjället, men att man aldrig noterar dem förrän man intar en mer marknära position, t ex vid fotografering av lavar och blommor, när man lägger sig på backen för att gotta sig med en bok osv. Dvs ”vill man inte se dem”, så är det ganska lätt att undvika att notera dem, vilket hälften av dem som skrivit på tråden också verkar ha gjort. Men det kanske är lättare sagt än gjort, för oss som inte lider av spindelfobi. Har aldrig hittat någon spindel i tältet eller på kroppen.
(Jag vandrar normalt under perioden mitten juli till mitten augusti)
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg