Spetsbergen?

Vänner

Efter flera säsonger i Sarek sitter vi och liksom är inte riktigt supersugna på en vända till, inte just i år iallafall. Så helt plötsligt kommer en ide om Spetsbergen upp. Det verkar gå att ta sig dit, och har på omvägar hört om folks om gjort trevliga vandringar, bl a från L-byen till den gamla ryska gruvbyn o tbaka.

Är alltså helt grön men undrar: är det ngn som gjort en trevlig vandring där, säg 6-7 dagar, i egen regi (alltså inte med guide/på org tur) och som kan komma med lite tips kring sträckning. Vidare: är storisarna om isbjörnsfaran riktiga eller ej? Hörde t o m man bör ha med sig ngt att skjuta med i självförsvar (låter nästan lite galet men kanske är jag bara okunnig?)

Hur som, tacksam f alla tips!
Charlotte

Hej Charlotte,. ja du är okunnig. Och jag hopaps du nu läser på lite mer innan du funderar vidare.

Sysselmannen skriver bland annat

For å beskytte deg mot isbjørnangrep må du ha rifle og erfaring med å bruke den. I tillegg trenger du skremmemidler som for eksempel signalpistol eller signalpenn med knallskudd.​

Läs på ORDENTLIGT på http://www.sysselmannen.no/hovedEnkel.aspx?m=44291

Syselmannen skriver också.

Husk isbjørnsikring

Skal du telte på Svalbard har du plikt til å sette deg inn i informasjon om isbjørn og isbjørnsikring. Det skal iverksettes nødvendige tiltak for å unngå konfrontasjoner med isbjørn og det skal være egnede våpen og skremmemidler lett tilgjengelig i leiren.

och jag tror vi avslutar med

Isbjørnen er et av verdens største rovdyr og kan være svært farlig for mennesker. Den kan dukke opp overalt på Svalbard, både sommer og vinter. Dersom en isbjørn skulle dukke opp, er det viktig å holde god avstand slik at du unngår å havne i en kritisk situasjon. Skulle dette likevel skje, er det lov å skyte isbjørn i nødverge.

Christian

Vänner

Efter flera säsonger i Sarek sitter vi och liksom är inte riktigt supersugna på en vända till, inte just i år iallafall. Så helt plötsligt kommer en ide om Spetsbergen upp. Det verkar gå att ta sig dit, och har på omvägar hört om folks om gjort trevliga vandringar, bl a från L-byen till den gamla ryska gruvbyn o tbaka.

Är alltså helt grön men undrar: är det ngn som gjort en trevlig vandring där, säg 6-7 dagar, i egen regi (alltså inte med guide/på org tur) och som kan komma med lite tips kring sträckning. Vidare: är storisarna om isbjörnsfaran riktiga eller ej? Hörde t o m man bör ha med sig ngt att skjuta med i självförsvar (låter nästan lite galet men kanske är jag bara okunnig?)

Hur som, tacksam f alla tips!
Charlotte

Riktigt boessan aer med HELA tiden, inne i Longeyearbyen aer vael det aenda staellet man inte har med gevaret.
Ska finnas en rysk forskare som annvaender en laang kaepp/ stoer och slaar dom pa nosen isteallet, med min bristande erfafrenhet paa just det omraadet foeredrar jag gevaert.
"We are just another item on the menu"
Har inte vandrat daer men jobbat paa kryssningar daer uppe, skulle nog rekomendera att vandra med guide, i alla fall foersta gaangen.
Sen ska visst mars/ april vara riktigt fint, har inte testat det aennu men ska testa det naer jag faar tid.

tjingeling

Magnus

Hej Charlotte!

Att dömma av det du skriver måste du VERKLIGEN läsa på om Svalbard!

Det mesta du behöver veta hittar du bland informationen och länkar på Svalbardsidorna.
Titta noga på de sidor hos Sysselmannen som rör turism, områden att röra sig i om du måste ha guide eller inte.

Juni-Juli är högsesong för sommarturiser, mycket folk och priserna är höga. Sprit är det enda som är billigt.

Det finns fina dagsturer att göra runt Longyearbyen, vill man ta sig lite längre gör man det smidigast på vattnet. Kajaktur med övernattning är ett hett tips, enkelt och smidigt, stor chans att se sälar mm...

Säkerhet...
Ge dig inte ut på någon längre tur ensam.
Vapen medföres då man vistas utanför bebyggt område. Även om Risken att stöta på isbjörn sommartid är välldigt liten så finns den alltid där. Sommartid tenderar björnarna dessutom att vara utsvultna. Vapen och larmmineringskit är ett måste på övernattnings tur. Bästa isbjörnslarmet är hund.

Vattnet är alltid kallt, runt 2-3 grader.

Sist men inte minst: Svalbard är helt underbart!!!

Lite tidigare trådar som handlar om Svalbard
http://www.utsidan.se/vb_forum/showt...threadid=24415
http://www.utsidan.se/vb_forum/showt...threadid=14524

Länkar
http://www.svalbard.com Här finns länkar till det mesta
http://www.sysselmannen.svalbard.no/
http://npweb.npolar.no/

Tack ..

.. för tipsen! Ja, isbjörnsproblematiken ska uppenbarligen tas på allvar. Mer påläsning helt enkelt och sedan får vi se!

TAck tack!
Charlotte

An bra bok om ögruppen är SVALBARD. Vårt nordligste Norge . Gå in på antikavariat.no och sök så finner du den på en hel massa antikvariat. Den tar upp ögruppens historia, geoliogi, flora, fauna, geografi mm.

Svalbard

Vapen och annan säkerhets utrustning är ett måste. Du måste kunna hantera ett vapen på ett bra och säkert sätt innan du ger dig iväg. Det bästa sättet är att ta jägarexamen.
Jag kan rekomendera guideboken Spitsbergen av Andreas Umbreit, mycket användbar info i den. Jag köpte den från Adlibris.se.

Angående en 7 dagars tur så ber jag får återkomma om en månad. Jag och en kompis far upp till Svalbard på torsdag för en 1 veckas vandring och sedan en båttur Svalbard runt med PolarQuest.
Vi har inte bestämt oss vart vi ska vandra än. Vi har tänkt att prata med lokalbefolkningen om vad de rekommenderar eftersom det verkar vara mycket snö och is i år.

/jonas

Jonas, just nu är det ganska bra med is både i Hinlopen och norr om Svalbard. med sydlig vind så kommer ni inte runt Svalbard. Men det är ju en del av charmen, man vet aldrig var man hamnar.

image_000144_1218380482.jpg

Christian

Det finns många bra böcker om Svalbard men det är viktigt att du i slutändan ser till att få aktuell information. Bestämmelser, förordningar och inte minst väderförhållanden ändras från sesong till sesong.

Att ta några pass vid skjutbanan är en bra ide. Att gå så långt som att ta jägarexamen för att semestra på ön låter lite overkill. Handhavandet av vapnet, ladda/skjuta och hålla vapnet rent är det viktigaste, frysgrader, fukt och vapen är ingen kul kombination. Sikta är inget större problem då eldöppnande mot isbjörn sker på 15-30 meters håll, beroende om björnen springer eller inte, en björn på det avståndet är ett tämligen stort mål. Skjuta björn på mer än 80 meters håll räknas som jakt och innebär dryga böter.

"Vi har ingen plan för det enda som vi vet är att den kommer att ändras"
Visst är det charmen med den här typen av resor, inget är garanterat. Hellre det än åka till Thailand och vara garanterad att se fulla svenskar varje dag.

Jag har en bekant som precis var där uppe på en båttur och de satt fast i isen ett dygn. Kaptenen har kört där uppe i 14 års tid och aldrig sett så mycket is tidigare.
Hennes blogg från resan:
http://www.fotosidan.se/blogs/magganfs/index.htm

Rent teoretiskt så ska fartyget klar 90% is men då går det inte fort framåt! Jag hade hoppas på att vi skulle ta oss enda till Vitön men vi får se vad som händer. Det var likadant på Antarktis resan förra året, för mycket is så vi kom inte ända ner till halvön. Men det var fortfarande en helt otrolig resa. Bilder: www.jonasf.se

Jag är inte alls orolig för båtresan, det är som en charter med "all inclusive" och det blir som det blir. Vandringen är det som kommer bli spännande. Jag undrar hur mycket jag kommer att kunna sova i tältet och hur kommer jag att reagera om en larmina går av mitt i natten 10 m från tältet? Det hade varit bättre att vara mer än 2 så en person kunde sitta vakt under natten men vi hittade inga andra som tyckte det lät roligt. Den som överlever får berätta.

Anledningen till varför jag rekommenderade en kurs som jägarexamen är att man gå igenom säker vapenhantering och inte bara skjuter på bana. Jag har sett många personer som har gått svenska militärens grundutbildning i både gevär och pistol. Fattar inte hur de blev godkännda. Det beror mycket på personen som ska hantera vapnet.
Att träffa björnen bör inte vara så svårt (om man inte skakar alltför mycket) eftersom den måste vara ute efter dig eller din kompis. Det är mycket korta avstånd och springer så är det mot dig. Man ska även ha med sig signalpistol som man kan använda för att skrämma bort björnar med.

Aktuell information om bestämmelserna som gäller finns här: http://www.sysselmannen.no

//Jonas

Senast ändrad:
Ja Origo är ju isgående, men inte isbrytande. Kollar man kartan som jag slängde in förut så skulle jag gissa att det är på håret om man kommer runt, men en sydlig vind kan ordna allt.

Men när vi talar svalbard och båtar. Nån som åkt med Quest? Ska ut med den i september.

Christian

PS. Ser att de bytt kapten sen sist jag var på origo (maj i år).

Nej bara varit med Prof Multanovski och nu blir det Prof Molchanov som är likadan. Jag tror dom är bättre i isen än Origo men ska man ha isbrytande egenskaper får man åka med Kapitan Khlebnikov.

Vet ingen som har varit ute med Quest men den ser mycket bekväm ut.
Du var uppe i Maj också? Är du uppe varje år?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg