Spetsbergen?

Sååå farligt är det inte...

Hej!

Lite sent in i diskussionen, men bättre sent än aldrig!

Precis som flera av er skriver så är det ett måste att vara beväpnad om man lämnar Longyearbyen. Senast 1995 var det två turister som blev attackerade på ett av fjällen ovanför Longyearbyen utan beväpning där den ena blev dödad. Ett gevär i stil med mauser/älgstudsare är det som gäller. En grov revolver kan funka men är sämre (det var en sådan som herrarna Kropp/Skinnarmo hade till Nordpolen). Det som man ska komma ihåg också är att det är bra med mer isbjörnsskydd än bara sitt gevär, att ha med signalpistol och/eller signalpenna med knallskott för att skrämma iväg björnen innan man måste skjuta den är att rekommendera. Sedan så är det också ett måste med att sätta upp larmminor runt sitt tält på natten för att slippa bli väckt av att en björn river sönder tältet. Har man bara gjort de här åtgärderna så anser jag att man kan känna sig hyfsat trygg för isbjörn utanför LYB. På sommaren är det mycket mindre isbjörn i trakterna eftersom de ska vara längre norrut i isen, problemet är sommarbjörnar som har missat isen och är hungriga och därigenom farligare.

Att bege sig på tälttur utanför LYB kräver också att man är fullt medveten om att det är väglöst, kommunikationslöst och i princip folktomt. Därför gäller det att man kan lita på att man kan klara sig i de situationer som kan uppkomma, men har man fjällvana och vidtar lämpliga isbjörnsåtgärder så anser inte jag Svalbard på sommaren vara farligare än vissa av våra folktomma fjälldelar.

/Martin

Svalbard

Hej!

Jag vandrade på Spetsbergen i september för några år sedan och det var verkligen helt underbart. Jag kan varmt rekommendera det!! Men var försiktig såsom alla har skrivit. Vapen hyr man lätt och billigt i Longyearbyen liksom signalpenna. Med största sannolikhet kommer du inte att behöva använda dem men det känns väldigt tryggt att ha dem med sig. Dessutom är det ett krav. Såsom tidigare skrivits ska du ha larmminor runt tältet och proviant ska läggas en bra bit från tältet. Det är mycket sten där uppe och väldigt kargt. Inga som helst träd finns men gräs mm. Det är väldigt vackert med fina fjäll och utmanande toppbestigningar.

Hur absurt det än må låta var det faktiskt en charm att inte stå överst i näringskedjan. Man blev liksom en del av naturen på ett starkare sätt än jag annors känt.

Man kommer dit med flyg från Oslo med mellanlandning i Tromsö. Generellt var det billigt där uppe eftersom det var skattefri zon med bara en mindre avgift för de boende för ögruppens service, typ sjukhuset och skolorna gissar jag. Det fanns en vacker liten kyrka.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg