alzheimers; sa:Det är viktigt att notera att andreman inte får falla för då kan han dra ner försteman (som kanske befinner sig i ett känsligt läge utan säkringar...)
Det där med att andra man inte får falla tycker jag låter konstigt?
Om det är det senare kan man inte lika gärna köra frisolo då? Det måste ju gå mycket fortare.
Okey...
Var ska jag börja?!
-När man simulklättrar så är det lite "omvända" regler för hur säkrings-systemet funkar.
Som försteman är det egentligen inte så stor skillnad på att simulklättra och leda som "vanligt".
Så länge andreman håller repet någorlunda sträckt så skiljer sig inte ett förstemansfall vid simulklättring nämnvärt åt från ett förstemansfall vid "vanlig" klättring med standplatser.
Vid ett andremansfall så är det en drastiskt stor skillnad på simulklättring och "vanlig" klättring.
Skulle andreman falla vid en simulklättring så kommer det plötsliga rycket i repet att dra ner försteman från leden, det kan vara så att just i det läget så står kanske försteman väldigt dåligt till, det kan vara långt till säkringen (väldigt långt om det är hyfsat lätt klättring på just den biten).
Det är naturligt att man endast säkrar där det är som svårast eftersom man har begränsat med utrustning, racken ska ju helst räcka till en fem eller sex repor...
Skulle det finnas en större risk för ett andremansfall under simulklättring så kan försteman välja att använda sig av Tiblocs eller små repklämmor vid vissa passager, på det viset glider repet upp genom klämman men inte ner vid ett ryck, det blir dock större repdragsrisk samt att det tar längre tid att rigga - man simulklättrar ju för att det ska gå fort.
---
Att frisola går ibland fortare och ibland långsammare än simulklättring.
Frisolo ger INGA utrymmen för misstag, simulklättring ger ett visst utrymme för misstag och snedsteg.
Sydpilaren tog oss 3 tim 29 min när vi simulklättrade.
Sydpilaren tog mig 5 tim 50 min när jag frisolade det mesta av den (på tredje repan där använde jag rep och på vissa andra ställen hade jag en slinga med en lämplig SLCD som säkring), anledningen till att det tog längre tid att soloklättra (2 tim 20 min) var helt enkelt den press jag hade att inte göra misstag, vid simulklättringen var det inte alls samma press...
Som sagt, ibland snabbare - ibland inte.
Hoppas det här räcker som förklaring.
peace
[Ändrat av spacemonkey 2006-10-13 kl 18:51]