Speedklättring i Romsdalen.

Härligt

Skönt att se att det finns en del folk som gör lite riktiga grejjer och inte satsar på "seven summits" som alla andra aspirerande "äventyrare". Stor tumme upp!

spacemonkey; sa:
Två dygn på en nedisad Sydpilar är inte nått jag drömmer om, vill höra storyn!
Det var ganska okomplicerat. På tredje repan började det regna, på sjunde, typ, frös det på (vi var ganska sena då efter att ha startat sent och gått offroute) och blev isigt. En lustig detalj var ju att det var helt andra ställen än normalt som blev "spännande". Off-width-repan kändes ganska soft jämfört med vissa svaplattor. En annan lustighet var alla hallucinationer som vätskebristen orsakade. Vi hade ju räknat med runt 10 timmar och prognosen sa "pent vaer".

rockåtta; sa:
Vi hade ju räknat med runt 10 timmar och prognosen sa "pent vaer".

Det är Romsdalen det, hehe, fårstår precis! Snyggt jobbat att genomföra leden iallafall!

---

Vi klättrade leden så här:

Block 1, Josef till 3.
Block 2, Pierre till 8.
Block 3, Josef till 12.
Block 4, Pierre till 19.
Block 5, Josef till 22.
Block 6, Pierre till 24 (utsteg).

Racken såg ut så här:

1 grön alien, 1 gul alien, 1 grå alien, 2 röd alien, 2st 0,5 camalot, 3st 0,75 camalot, 3st 1 camalot, 3st 2 camalot, 3st 3 camalot, 1st 3.5 camalot, 2st 4 camalot.

7st 60cm slingor, 8st 30cm slingor, 3st 120cm slingor.

1st 10mm rep om 25meter + 2st GriGri.

Varsin camelback med 2liter sportdryck samt 2st snickers vardera.

Klädda i långbyxor och underställströja, inga x-tra kläder med på turen förutom varsin T-Shirt. Vi hade också varsin toppluva men inga hjälmar.

Vi körde med friktionsskor av märket 5.10 och hade med oss varsitt par löparskor för anmarsch och nedstigning.

Klättringen tog 3tim 29min och totaltiden "bil till bil" blev ca 7timmar.

peace

spacemonkey; sa:
1 grön alien, 1 gul alien, 1 grå alien, 2 röd alien, 2st 0,5 camalot, 3st 0,75 camalot, 3st 1 camalot, 3st 2 camalot, 3st 3 camalot, 1st 3.5 camalot, 2st 4 camalot.

Bara friends alltså? Det kanske är "the way to go" i sådana här snabba sammanhang.

Hade ni karbin i varje friend på selen, eller körde ni med slingor i alla placeringar?

hebbe; sa:
Hade ni karbin i varje friend på selen, eller körde ni med slingor i alla placeringar?

Ojdå, nu börjar det verkligen bli detaljfrågor som kanske inte är så intressant ur allmänt intresse, nåväl:

Vi hade 1st karbinhake i varje SLCD (spring loaded camming device) dessa karbinhakar var av märket BD Neutrino, dessa klippte vi fast i utrustningsslingorna på våra sittselar. Över ena axeln hade vi en 120cm slinga dubblerad med våra quickdraws på, över andra axeln hängde vi de 7st 60cm slingorna med vardera en karbinhake på, vid behov så tar man av en 60cm slinga och klipper in den i den befintliga karbinhaken på valfri SLCD på det viset sparar man in en karbinhake som kanske inte skulle användas så ofta.

Vid de tillfällen då vi stötte på fixerad säkringsutrustning (7ggr på hela leden!), klippte vi först in en quickdraw (BD) och förlängde sen den med ytterligare en av 60cm slingorna (om det behövdes för att undvika repdrag).

Räknade just ut att vi tog 209 minuter på oss att klättra de 24 replängderna vilket i sin tur motsvarar ett genomsnitt på ungefär 8min 42sek per replängd (för båda förste och andreman)...

peace

Tog ledigt från jobbet igår, fint väder i Möre var det visst lovat - satellitbilderna bekräftade.

Sista chansen för klättring i Romsdalen (innan hösten/vintern) fattade jag det som, och satte mig därför i bilen och tryckte plattan (inte på riktigt förstås eftersom det är flera fartkameror på vägen)i mattan och susade de 40 milen ner till Mongejura.

Hösten har redan tagit ett ordentligt grepp om Romsdalen det kan jag lova, det är snö på toppen av gamla kära Trollväggen, och det var frost över hela dalen - kanske en 2 minusgrader på morgonen igår.

Det blev en sen (seg) start, jag traskade den numera välbekanta stigen upp mot insteget av Sydpilaren först vid 10.30 tiden. (Det hade gått ett ganska stort ras som förvandlade sista biten av stigen till en bowlingbana av trasiga träd och lösa block).

Blött vid insteget och den första 5+ repan ställde till med så stora problem (svin blött) att jag nästan vände, ni som klättrat den repan vet ju oxå att den är dåligt säkrad. Det var nog det farligaste momentet under hela min solotur - och då hade jag ett rep o säkrade mig själv!

Sen kom solen och det blev en 14 grader varmt (minst), solen sken och det var i princip vindstilla, och jag kännde mig lite gladare...

Satt en stund vid starten för den första 6:a repan och vilade och torkade mina skor i solen, förhållandena var så gott som idealiska (förutom den lilla bäck som rann ur grottan) och jag beslutade mig på plats för att frisola replängden, hade med mig en tjugometers repbit som jag bara kom att använda på tredje replängden under hela turen.

Replängderna flöt på bra, fick lite kramp i händerna och underarmarna runt 18:e repan, blev lite orolig eftersom jag inte hade några marginaler att bolla med, men kunde sitta på toppen och avnjuta en underbar solnedgång vid halvsex på kvällen.

Klättringen tog mig 5 timmar och 50 minuter, det fanns bara ett par kritiska sektioner på hela leden, det var de ställen där det var blött, annars var det en fantastisk upplevelse att helt utlämnad kunna röra sig uppåt på sån fin klippa i norska Romsdalen.

Nu känner jag mig nöjd, nu kan vintern och inomhussäsongen få komma...

peace
[Ändrat av spacemonkey 2006-10-12 kl 15:01]

Stark prestation igen! Stort Grattis!

Du efterlyste tidigare i tråden uppgifter om tider osv på leden. Jag "har hört" att den soloerats bil till bil på 7 timmar. Sannolikt då på våren med retur ner i snörännan. Kommer nu inte riktigt ihåg var uppgiften kom ifrån men det var någon local som berättade det -99 när jag jobbade i trakterna en sommar.
Om du verkligen vill veta så kan du alltid mejla Bjarte Bö, hans adress finns säkert på hemsidan.

Det är viktigt att notera att andreman inte får falla för då kan han dra ner försteman (som kanske befinner sig i ett känsligt läge utan säkringar...)

Sen är det också bra om man har en positiv attityd till att röra sig fort.

Det där med att andra man inte får falla tycker jag låter konstigt? Är det bara av hänsyn till en obehaglig neddragning av försteman eller kommer man rippa säkringar pga drag från fel håll (nix, jag är inte så van vid tradklättring;)). Om det är det senare kan man inte lika gärna köra frisolo då? Det måste ju gå mycket fortare.

Pierre har nog ett mer utförligt svar, men tillfället då andreman inte får falla är just när man växlar som etta och två och passerar varandra. Då har man troligen bara en säkring, och ev i kombination med en massa repslack.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg