Speedklättring i Romsdalen.

Har förgäves försökt att hitta uppgifter om snabba klättringar av leden "Sydpilaren" på Mongejura.

Det är en klassisk klätterled och många har klättrat den sedan den gjordes för första gången 1981 av HC Doseth & A Lundahl.

Det vore kul att höra om det är några här på Utsidan.se som har klättrat "Sydpilaren" och om det är någon som vet om det finns en "snabbaste klättring".

"Normal" klättertid torde vara runt 10 - 15 timmar, men säkert finns det många som klättrat både snabbare och långsammare...

Vi (jag och min klätterpartner Josef) hade klättrat "Sydpilaren" tidigare, då klättrade vi som ett traditionellt replag med en försteman & en andreman och gjorde replängd för replängd som vanligt, med standplatser och fikarast osv - då tog det oss lite under sju timmar att genomföra turen, vi beslutade oss då för att en dag återvända för att försöka klättra leden snabbare.

Så i söndags (17:e sept) var vi åter på plats i Romsdalen och klättrade "Sydpilaren" med minimal utrustning och ett 25 meter långt (kort?) rep. Vi klättrade med "löpande" säkringar och höll oss i konstant rörelse (nästan) under hela turen. Vi tog naturligtvis tiden eftersom vi ville pressa oss själva gentemot klockan, vi nådde utsteget efter 3 timmar och 29 minuter.

Efteråt kunde vi avnjuta den underbara utsikten från Mongejura under en klarblå himmel och en stekande sol.

En fantastiskt skön dag på fjället!

peace

Inget svar på frågan, men..

Alltid lika underbart att läsa om Pierres utflykter här på Utsidan! Bryter lixom av mot andra trådar om passande huvudbonader på inomhusväggen, clipsticks och borttappade kilpetare. För en annan som typ åker till Tunaberg tre gånger om året (varav en bara för att fika) är det gôtt att läsa om dom som faktiskt ger järnet!

:)

/Per

Spacemonkey:

25 meters rep och löpande säkringar.
Jag har en föreställning om vad det kan innebära, men skule gärna höra en förklaring.

Självklart behöver ingen själv prova hemma, bara för att du beskriver tillvägagångssättet...

spacemonkey; sa:
Det vore kul att höra om det är några här på Utsidan.se som har klättrat "Sydpilaren" och om det är någon som vet om det finns en "snabbaste klättring".
Jag har för mig att AL och H-CD gjorde både Mongenjura och Rimmond på ett dygn, det är det enda speed-rekord jag vet om.

Fast jag har nog tvärtomrekordet efter en bestigning lite för tidigt på säsongen då det först regnade för att sedan frysa på så att klippan blev istäckt. Så vi fick aida utan aidutrustning. Två dygn tog det.

Skit pommes!
Jag hörde av Josef att ni planerade något sånt...En varm dunk i ryggen till er båda! Nästa rekord att slå är väl att göra den så långsamt som möjligt? Vad sägs om att försöka bräcka en vecka? Det är jag på!

Mac

Mezzner; sa:
25 meters rep och löpande säkringar.
Jag har en föreställning om vad det kan innebära, men skule gärna höra en förklaring.

Det fungerar som så här:
Båda klättrarna håller samma fart, det är andremannens jobb att se till så att repet hålls någorlunda sträckt (det är lättare ju kortare rep man har), det får inte bli för mycket slack men inte heller för tajt. Förstemannen sätter ut säkringar som om han ledde som vanligt, dock bör man konservera antalet säkringar för att få racket att räcka så länge
som möjligt - helst bör de (säkringarna) räcka en fem replängder eller så.
När andremannen har plockat på sig hela racken, som förstemannen satt ut, så är det dags att byta plats, försteman stannar (eftersom han inte längre har några säkringar kvar) och låter andreman passera som då börjar leda.
Proceduren upprepas tills man når toppen.

Det är viktigt att notera att andreman inte får falla för då kan han dra ner försteman (som kanske befinner sig i ett känsligt läge utan säkringar...)

Sen är det också bra om man har en positiv attityd till att röra sig fort.

---

Tack för all positiv respons, jag kan bara replikera med: -Äsch, det var väl inte så himla fort!

Sen måste jag bara utbrista med att säga -YIKES! Två dygn på en nedisad Sydpilar är inte nått jag drömmer om, vill höra storyn!

---

Lycka till på Nosen!

(behöver du Beta så behöver du bara fråga, det vet du, det är kanske oxå läge för dig att samtidigt göra en fribestigning av Nosen, jag skulle kunna höra med Lynn om hon och några andra vill följa med er! Det vore väl kul om Du hade friat The Nose! ;)

Jag ser redan fram mot en artikel...

peace
[Ändrat av spacemonkey 2006-09-20 kl 19:41]

Pirre, använder du några säkringar av typ Tibloc någon gång innan Ni byter? Just detta med andremans fall?

Eller är detta bara för ...? Fyll i resten själv ;)

- Christian

chrtur; sa:
Pirre, använder du några säkringar av typ Tibloc någon gång innan Ni byter? Just detta med andremans fall?

Eller är detta bara för ...? Fyll i resten själv ;)

- Christian

Ja, jag använder mig av Tiblocs eller små repklämmor vid svårare klättring, dock inte på en så pass tekniskt lätt tur som Sydpilaren.

Eller är detta bara för...? (komplicerat?)

peace

Ok, det var som jag trodde, man kan lämna bromsen hemma.
För den försiktige kan man ju tänka sig att man byter försteman just när sista säkringen placeras och att den inte rensas förrän nye förstemannens första säkring satts. Slacket kan man ju då reglera med HMS-knut runt säkringens karbin eller så.
Fast det är ju bara om man inte har bråttom...

Jodå, vi använde oss av säkringsbromsar oxå, vi hade varsin GriGri på repet för att kunna säkra och finjustera avståndet mellan oss. Sen så stannar försteman vid en bra säkring och väntar där tills det blir dags att följa...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg