• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

spara bilder när digetalkamran är full

frarol; sa:
Inte kan du väl ändå räkna med att kunna köpa ngt på fjället. Har du det inte i säcken får du räkna med att måsta klara dig utan... Sedan finns det någon station som fakiskt har saker till salu men att utgå ifrån det är inte bara dumt, det är också tokigt.

Det där var väl dumt sagt. OM man lägger upp sin vandring så man går mellan fjällstationer så kan man visst räkna med det. Man kan till och med räkna med att få lagad mat på de flesta, och resten kan man köpa mat på och laga själv.

Alla är inte frihetsälskande tältvandrare med supertunga ryggor.

Christian

PS. Men ursprungsproblemet med att batterierna inet räcker är nog en tältvandrare. Hileberg har ju inget eluttag i sina yttertält ännu.
 
Jag har använt en Jobo Giga One, exakt samma som amitech-grejen.
Funkar perfekt, inget krângel och jag upplevde batterikapaciteten som bra, om än inte nog för att fylla dom 40Gb som vâr hade.
 
Re: TravelDisk

karl-petter; sa:
Jag har en liten batteridriven hårddisk med inbyggd kortläsare som jag tankar över fulla kort på och sedan raderar kortet med kameran. Har funkat helt felfritt än så långe under två år.

Just den jag har är en Amitech TravelDisk på 30Gb, kostade 1400 kr om jag kommer ihåg rätt på ComputerCity. Det finns massa andra märken och modeller men det jag gillade med Amitechen var att den inte hade någon flådig skärm som gjorde den dyr. I och med att jag alltid fotar i RAW kan, vad jag vet, inga av de med skärm visa mina bilder så det är ingen vits liksom. Om du vill läsa mer om TravelDisken, finns mer info på deras hemsida http://www.amitech.dk/includes/webprodukt/pctilbehoer/usb_Harddiske/travelDisk.asp

/Kalle
Kollade Traveldisk på nätet. Konstigt att de inte säger hur stora diskarna är? Vet du något om Media-disken? Är den 30 gig eller större?
 
Re: Re: TravelDisk

Zeeke; sa:
Kollade Traveldisk på nätet. Konstigt att de inte säger hur stora diskarna är? Vet du något om Media-disken? Är den 30 gig eller större?

Om du går till hemsidan och trycker på länken teknisk specification står bla följande att läsa:

Harddisk størrelse (GB)
* Afhængig af model, 40-120GB

/Kalle
 
Re: Re: Re: TravelDisk

karl-petter; sa:
Zeeke; sa:
Kollade Traveldisk på nätet. Konstigt att de inte säger hur stora diskarna är? Vet du något om Media-disken? Är den 30 gig eller större?

Om du går till hemsidan och trycker på länken teknisk specification står bla följande att läsa:

Harddisk størrelse (GB)
* Afhængig af model, 40-120GB

/Kalle
Det bör väl räcka ett tag.
 
(Karl-Petter Åkesson) skrev:

"Om den nu hade haft utbytbara batterier. Det är ett styck inbyggt som måste laddas med adapter eller via usb sladden."

-Ett tips till er som har en Travel Disk eller likande som har inbyggt batteri. Jag köpte en "USB-laddare" till min. 4st AA battreier och en USB-kabel så går det fint att ladda Hårdisken via USBporten.

Jag köpte min på teknikmagasinet men den verkar inte finnas kvar i sortimentet.

//Per
 
Nu börjar väl minneskorten bli så billiga att det går att ta med många minneskort. Var just i USA där kostade 1 GB 70 svenska kronor!

Kanske till och med säkrare än en liten hårddisk.

Johnny
 
JohnnyL; sa:
Nu börjar väl minneskorten bli så billiga att det går att ta med många minneskort. Var just i USA där kostade 1 GB 70 svenska kronor!

Kanske till och med säkrare än en liten hårddisk.

Johnny

Håller med. Hårddiskar är osäkrare än flashminnen. Även i Sverige har priserna sjunkit drastiskt och ett 16Gb Sandisk Extrem IV Compact Flash kostar bara lite drygt 2000 kronor och 4Gb Ultra II, 485kr.
 
andersss; sa:
hur gör ni de om ni är ute på resa? finns de sidor på nätet där man kan lagra en massa bilder, jag menar man kan sicka bilderna dit via bibliotek eller internett kafé.

hoppas ni fattar min fråga
1. Om du vill ha säkerhetskopior på dina bilder och är i civilicerade trakter skulle jag skaffa en Photo Safe från Digital Foc Enkel och billig.

2. Vill du ladda upp bilder på nätet så finns det massor av sajter där man kan ladda upp bilder. Blanda annat Flickr Men jag skulle ha en säkerhetskopia i alla fall.

3. Är du ute i buschen. Skaffa dig många minneskort.

3a Fyll inte korten till sista bilden speciellt om du fotar i RAW format. Lämna lite plats för att en eller två bilder för att kortet inte skall paja.

3b Använd flera minneskort i stället för ett stort. Om det stora pajar förlorar du allt. Har du flera så har du bilder kvar.

Digital fotografi av Scott Kelby
 
Rungá; sa:
3. Är du ute i buschen. Skaffa dig många minneskort.

3a Fyll inte korten till sista bilden speciellt om du fotar i RAW format. Lämna lite plats för att en eller två bilder för att kortet inte skall paja.

3b Använd flera minneskort i stället för ett stort. Om det stora pajar förlorar du allt. Har du flera så har du bilder kvar.

Vi råkade ut för att ett minneskort gick sönder under vandringen, det går att "rädda" bilderna från ett trasigt minneskort men det kostar. Vi fick betala 3500 för att rädda 100 bilder. Så använd flera minneskort under resan istället för ett stort.