Sovsäcksfunderingar!

En sak som slog mig

Som jag tidigare sagt så förkastar jag argumentationen att man inte ska ta på sig mer kläder i sovsäcken om man fryser. Byggt på lång erfarenhet.

I denna tråd har många goda argument presenterats för varför det inte stämmer att man inte ska sätta på sig mer kläder när man fryser i sin sovsäck.

Även argument för, den enligt mig debila, tesen om förkastligheten av att klä på sig i sovsäcken om man fryser har presenterats.

Ett av dem är att "bylsigheten" kan klämma ihop isoleringen i sovsäcken. Om det stämmer så borde feta personer frysa mer i en sovsäck än magra allt annat lika förövrigt.

Fan trot!?
[Ändrat av klippen 2003-07-03 kl 12:24]

En naturvetenskaplig förklaring

klippen; sa:
Ett av dem är att "bylsigheten" kan klämma ihop isoleringen i sovsäcken. Om det stämmer så borde feta personer frysa mer i en sovsäck än magra allt annat lika förövrigt.

Å ena sidan så kanske den "fetes" sovsäck blir bylsigare och därmed så minskar isolationsförmågan, men å andra sidan så har ju de "fete" och ett skyddande "späcklager". Alltså är inte allt annat lika. ;)

Jag har provat både att sova med kläder i säcken samt klärna utan på. Av egen erfarenhet kan jag därför säga att experterna har rätt, det blir mindre värmeförluster när man sover i ett underställ.

Som naturvetare så har jag ibland funderat på varför det blir så som dom säger, och då Anna som ställde frågan bad om just en naturvetenskaplig förklaring så ska jag försöka att ge en sådan.

Till att börja med så är väl alla i tråden överens om att det enda en sovscäck gör är att hindra kroppens egen värme (termisk energi) från att försvinna från kroppen. Det som gör att sovsäcken inte släpper igenom kroppens värme är den luft som finns där i. Ju mer luft desto "bättre" isolering. Då skulle man ju kunna tänka sig att om man sov i ett tält uten en sov säck så skulle det ju finnas ännu mera luft och man borde således isoleras ännu bättre. FEL! Skulle man sova i tältet utan säck så skulle kroppen kylas av genom konvektion hos luften som i sin tur kyls av längs tältväggarna, och voila värmen försvinner ut. Det gäller alltså att luften håller sig någorlunda stilla.

Men om det nu är så att man vill ha sillastående luft runt kroppen varför spelar det då någon roll om man har kläder på sig i sovsäcken? (Bortsätt från att sovsäcken loft påverkas negativt) Jo, tar du på dig för mycket kläder så kommer du att börja svettas (fast egentligen så svettas vi väl mest hela tiden). Vad som händer när du svettas är att kläder och sovsäck blir fuktiga när vattenångan kondenseras, och finns det fukt hela vägen ut från kropen till utsidan av sovsäcken så har man skaffat sig en köldbrygga. Då vatten har drygt 20 ggr större termisk ledningsförmåga än luft så inser man att det blir en hel del mer värme som lämnar kroppen om man sover i en fuktig säck. Alltså gäller det att minimera kondensen, och det är väl här uppmaningen om att inte ta på sig för mucket kommer in. Skulle du gå och lägga dig med för mycket kläder på kroppen när kroppen samtidigt är varm så kan den ju bli "för varm"
när du krypit ned i säcken. Och i stället för den vanliga svettmängden så kommer det lite extra som bidrar till att öka kondensen från vad den annars kunde ha varit.

Det vart kanske lite långt...

/Jesper
Som egentligen skulle ner på stan för att kolla upp en ny sovsäck...

Re: En naturvetenskaplig förklaring

polarhund; sa:
klippen; sa:

Å ena sidan så kanske den "fetes" sovsäck blir bylsigare och därmed så minskar isolationsförmågan, men å andra sidan så har ju de "fete" och ett skyddande "späcklager". Alltså är inte allt annat lika. ;)

Jag har provat både att sova med kläder i säcken samt klärna utan på. Av egen erfarenhet kan jag därför säga att experterna har rätt, det blir mindre värmeförluster när man sover i ett underställ.

Som naturvetare så har jag ibland funderat på varför det blir så som dom säger, och då Anna som ställde frågan bad om just en naturvetenskaplig förklaring så ska jag försöka att ge en sådan.

Till att börja med så är väl alla i tråden överens om att det enda en sovscäck gör är att hindra kroppens egen värme (termisk energi) från att försvinna från kroppen. Det som gör att sovsäcken inte släpper igenom kroppens värme är den luft som finns där i. Ju mer luft desto "bättre" isolering. Då skulle man ju kunna tänka sig att om man sov i ett tält uten en sov säck så skulle det ju finnas ännu mera luft och man borde således isoleras ännu bättre. FEL! Skulle man sova i tältet utan säck så skulle kroppen kylas av genom konvektion hos luften som i sin tur kyls av längs tältväggarna, och voila värmen försvinner ut. Det gäller alltså att luften håller sig någorlunda stilla.

Men om det nu är så att man vill ha sillastående luft runt kroppen varför spelar det då någon roll om man har kläder på sig i sovsäcken? (Bortsätt från att sovsäcken loft påverkas negativt) Jo, tar du på dig för mycket kläder så kommer du att börja svettas (fast egentligen så svettas vi väl mest hela tiden). Vad som händer när du svettas är att kläder och sovsäck blir fuktiga när vattenångan kondenseras, och finns det fukt hela vägen ut från kropen till utsidan av sovsäcken så har man skaffat sig en köldbrygga. Då vatten har drygt 20 ggr större termisk ledningsförmåga än luft så inser man att det blir en hel del mer värme som lämnar kroppen om man sover i en fuktig säck. Alltså gäller det att minimera kondensen, och det är väl här uppmaningen om att inte ta på sig för mucket kommer in. Skulle du gå och lägga dig med för mycket kläder på kroppen när kroppen samtidigt är varm så kan den ju bli "för varm"
när du krypit ned i säcken. Och i stället för den vanliga svettmängden så kommer det lite extra som bidrar till att öka kondensen från vad den annars kunde ha varit.

Det vart kanske lite långt...

/Jesper
Som egentligen skulle ner på stan för att kolla upp en ny sovsäck...

Okej, men vad händer om man inte tar på sig för mycket kläder, utan alldelens lagomt med kläder så att man varken svettas eller fryser då man sover :)?

Re: Re: En naturvetenskaplig förklaring

.

[/QUOTE]

Okej, men vad händer om man inte tar på sig för mycket kläder, utan alldelens lagomt med kläder så att man varken svettas eller fryser då man sover :)? [/QUOTE]

Ja då inträffar det där fantastiska att man sover till man är utsövd, blir kissnödig eller kompisarna väcker en för man sover!

Go tur!

Johan K

Som sover i torra underkläder + sockar och mössa vintertid. Inuti lagom tjock sovsäck, med lakan

Det hanlar väl egentligen inte om att ta på sig "kläder" utan om att se till att ha så mycket välisolerad, av kroppsvärmen uppvärmningsbar, luft omkring sig?

Tar man på sig en täckjacka inuti sovsäcken så ökar väl inte mängden isolerad luft? Så länge man inte tar på sig grejer som konkurrerar med sovsäckens luftvolymer borde det vara ok.
Att lägga skaljackan ovanpå sovsäcken borde vara smart, eftersom man då hjälper till att isolera sovsäckens luftvolymer mot omgivningen.
Men luftvolymen får inte heller vara för stor, eftersom den då inte värms upp av kroppen.

Jag tror på att bygga nya luftvolymer UTANFÖR sovsäckens, för då isolerar man ju bättre det som är närmast kroppen.
Samtidigt borde inte ett ynka underställ ställa till problem.

En myt

Jag tror att rådet om lite kläder i sovsäcken hänger med från tiden då alla kläder var gjorda av naturmaterial som bomull och ull. De kläder som man då hade använt under dagen innehöll mycket fukt, och att krypa ner i sovsäcken med dessa fuktiga kläder var nog inte så lämpligt. Har man torra kläder blir det enligt min erfarenhet varmare i säcken än om man är utan kläder. Helt logiskt tycker jag.

Jag kan se två skäl till att det kan vara olämpligt med mycket kläder i sovsäcken:

1. Kläderna är fuktiga.

2. Man tar mer plats och trycker ihop sovsäckens isolering.

Om inget av ovanstående uppfylls så är det min uppfattning att det blir varmare i sovsäcken med kläder.

Peter

Sammanfattning

En sammanfattning som jag själv stödjer. Man kan/ska har kläder i (eller utanför) sovsäcken om man behöver ytterligare isolering med två aber.

1) Se till att inte minska loftet, mulligheten på säcken.
2) Se till att hålla säcken torr, dvs inga fuktiga kläder eller för mycket kläder så att man ökar svettningen.

Jag plockar personligen på mig det jag behöver i klädväg, och kompletterar ibland med kläder ovanpå säcken också, iofs oftast för att skydda min dunsäck mot väta från en fuktig tältduk eller snökavägg.

/Micke

Re: En naturvetenskaplig förklaring

polarhund; sa:
klippen; sa:

Min poäng var att den fetes späcklager, motsvaras av mitt ullunderställ och torra sockar, med skillnaden att det inte blir kondensfukt i fläsket. Och är det riktigt grisigt kallt har jag förstärkt med tunna fleecbrallor och tröja och blivit varmare hela natten, alltså fetare utan att den bylsigheten har försämrat sovsäckens prestanda.

Vad avser kondens så är det min erfarenhet att det är bättre att vara lätt däven och varm i sovsäcken en att vara helt torr i säcken med kondensfukten omvandlad till is i sovsäckens yttersta stoppning och yttertyg.
Lite åt fuktspärrspåsehållet utan att det för den skull ska behöva vara så äckligt att ha på kroppen som en sådan.

På en vintertur är det av yttersta vikt att undvika att få is i sovsäckens stoppning eller i yttertyget, det är ju så himla svårt att få det därifrån utan värmekälla och ventilation.
[Ändrat av klippen 2003-07-03 kl 15:55]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Söderström Sovsäcksfunderingar.. Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg