Sovsäcksfunderingar!

Re: Re: En naturvetenskaplig förklaring

klippen; sa:
Min poäng var att den fetes späcklager, motsvaras av mitt ullunderställ och torra sockar, med skillnaden att det inte blir kondensfukt i fläsket...

...Lite åt fuktspärrspåsehållet utan att det för den skull ska behöva vara så äckligt att ha på kroppen som en sådan.

Hur äckligt är det att ha fläsk på kroppen?

Om jag nu är en frusen friluftare, bör jag då lägga på mig några kilon, eller ska jag satsa på en varmare sovsäck?

Den här tråden har ju spårat ut helt! (Och jag erkänner min delaktighet däri!)

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2003-07-03 kl 16:41]

Re: Ho ho ho

tigertamjaren; sa:
Så skälet är alltså att man blir kall för att man blir för varm!

Den var bra!

;)

/ G

Om du skidar med för mycket kläder kommer du inte då att få frysa vid nästa rast för att din krop blivit för varm och svettats under själva skidåkningen? ;)

(Ovanstående gäller under förutsättning att du inte har något super duper G-tex membran som ännu inte finns på marknaden)

/Jesper

[Ändrat av polarhund 2003-07-03 kl 17:44]

Re: Re: En naturvetenskaplig förklaring

klippen; sa:
Vad avser kondens så är det min erfarenhet att det är bättre att vara lätt däven och varm i sovsäcken en att vara helt torr i säcken med kondensfukten omvandlad till is i sovsäckens yttersta stoppning och yttertyg.
Lite åt fuktspärrspåsehållet utan att det för den skull ska behöva vara så äckligt att ha på kroppen som en sådan.

På en vintertur är det av yttersta vikt att undvika att få is i sovsäckens stoppning eller i yttertyget, det är ju så himla svårt att få det därifrån utan värmekälla och ventilation.
[Ändrat av klippen 2003-07-03 kl 15:55]

Om du ligger i din säck och är varm och lätt däven utan en fuktspärr, hur hindrar du då fukten från att gå ut till dom yttre delarna av säcken? Har du fått den att kondensera och frysa någons stans mitt emellen dig och utsidan, eller är det helt enkelt så mycket termisk energi som strömmar ut från dig så att den vatten ångan du svettas ut är just ånga hela vägen ut och kondensation sker först när ångan lämnat säcken? Är det riktigt kallt och du vill ha en torr sovsäck så behövs ju fuktspärren mellan dig och säcken, annars så kommer du ju att få kondensation i säcken eller på yttertyget hur mucket kläder du än tar på dig.

/Jesper

Re: Re: Ho ho ho

polarhund; sa:
Om du skidar med för mycket kläder kommer du inte då att få frysa vid nästa rast för att din krop blivit för varm och svettats under själva skidåkningen? ;)

(Ovanstående gäller under förutsättning att du inte har något super duper G-tex membran som ännu inte finns på marknaden)

/Jesper

- Neeeej! (Och jag svettas förvisso ansenligt vid all slags aktivitet) Vet du varför jag inte fryser? För att jag har en varm dunjacka att smyga in i! :)

- Men min herre, då blir ju dunjacka alldeles fuktig, och sen tappar den isoleringsförmågan och så fryser du ändå!

- Neeej igen! För så länge vi inte snackar floder av svett som väter ner dunjackan (som om man häller vatten på den) utan lite lätt fuktighet som når dunet genom flera lager kläder under en kort rast, så vädras den bort av sig själv.

I princip har du alltså rätt, men i praktiken fel.

Låt mig saxa ur redan nämnda referensverk på området "Innan du går och lägger dig är det viktigt att du har värmt upp dig ordentligt...så att du blir genomvarm men inte svettig"(Arméns Överlevnadshandbok, sid 160).

Handen på hjärtat, hur många av oss flåsar runt utanför tältet på kvällen när man har slitit en lång dag i bergen, just har ätit, fryser och vill bara ner i sovsäcken?

Inte jag i alla fall.

:)

/ G

Principen

Det enda jag hade för avsikt att belysa var just principen :)

Skulle men ta rasten i en värme stuga skulle man ju inte heller frysa, men som sagt principen är den samma...

/Jesper
Som efter två vintrar i övre norrland lärt sig att det gör sömnen gott att ta sig ett par tre rejäla åkarbrasor innan man kryper ned lagom klädd i kronans numera utrangerade sovsäck ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Söderström Sovsäcksfunderingar.. Fjällvandring 4

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg