Sovsäcksfunderingar!

Hej!

Är det någon som kan ge en förklaring till varför man inte ska sova med kläder på i sovsäcken om man fryser? Borde inte "lager-på-lager-principen" gälla även i sovsäckar? Vi har diskuterat detta ämne i helgen och jag är nu nyfiken på om det är någon som har en förklaring till detta fenomen.

Tacksam för naturvetenskapliga förklaringsmodeller...

Det är skitprat

Att man inte ska ha mer kläder på sig i sovsäcken när man fryser vill jag påstå är kvalificerat skitprat.

Det är ungefär lika vettigt som att hävda att man skall sätta på sig en extra långkalsong och undertröja utan på alla andra kläder om man fryser.

Hur vågar jag nu hävda detta med en sån emfas, jo jag har mer än tjugofemårs erfarenhet av att sova i tält på vintern, vilket får sägas ge en viss emperi åt påståendet.

Undantaget är att om man har en dunjacka eller väst så kan man med fördel knäppa ihop den och dra den som förstärkningspåse över sovsäckens fotända.

Typ av kläder..

Om man i sovsäcken envisas med att dra på sig bomullskläder som inte värmer i fuktigt tillstånd (pga av att dom var våta innan eller pga av att man svettas) kan man kanske förstå att det kan bli kallare med kläder på.
Och har man en lite trång sovsäck och bylsar på sig så går lager på lager principen om intet...

Skulle jag tro
//P

Hej , Skottis!

Skälet till varför man ej bör tillämpa lager på lager principen när du sover i en sovsäck är - Du ger helt enkelt inte sovsäcken någon värme att " jobba med " .
Att ta på sej andra kläder än ett super underställ är bara att vara dum . Se på sovsäcken som en thermos - Häll i varmt kaffe så håller sej kaffet varmt , häll i kallt vatten så håller det sej kallt . Det existerar dock ett fall där lager på lager gör sej gällande . Lägg en lätt dunsovsäck inuti en utav syntet exempelvis så mer än fördubblar du de båda säckarnas värmesiffror ! Kolla exempelvis på Fm:s Sovsäcksystem 2000 . Lycka till - thewanderer

Kläder i sovsäcken, rockar fint....

Bra kvällsrutin om man sover ute och det är kallt är enligt mina egna erfarenheter, tvätta av sig i snön, sätta på sig ett torrt underställ och ett par härliga raggsockor... Det brukar i mitt fall i alla fall kännas betydligt bättre än att bara ligga utan extra kläder...

Fredric
http://www.strapatz.com

Re: Hej , Skottis!

thewanderer; sa:
Skälet till varför man ej bör tillämpa lager på lager principen när du sover i en sovsäck är - Du ger helt enkelt inte sovsäcken någon värme att " jobba med " .
Att ta på sej andra kläder än ett super underställ är bara att vara dum . Se på sovsäcken som en thermos - Häll i varmt kaffe så håller sej kaffet varmt , häll i kallt vatten så håller det sej kallt . Det existerar dock ett fall där lager på lager gör sej gällande . Lägg en lätt dunsovsäck inuti en utav syntet exempelvis så mer än fördubblar du de båda säckarnas värmesiffror ! Kolla exempelvis på Fm:s Sovsäcksystem 2000 . Lycka till - thewanderer

Vad är skillnaden på att ha massa kläder på sig å ligga i en syntetsäck eller att ligga i en dunsäck som ligger i en syntetsäck?

Re: Det är skitprat

klippen; sa:
Att man inte ska ha mer kläder på sig i sovsäcken när man fryser vill jag påstå är kvalificerat skitprat.
Jag vill inte gå så långt som att hålla med om att det är kvalificerat skitprat. Däremot är det ganska oseriöst att hävda en sådan sak rent generellt. Jag klipper in mitt svar från den onödiga andra tråden för att förklara litet mer vad jag menar:

Argumentet att man inte ska ha en massa kläder på sig baseras på att bylsigheten/trängseln lätt kan leda till att man pressar ihop sovsäckens loft på utsatta punkter ("cold spots"). Eftersom detta loft utgör huvudisoleringen när det är kallt så kan något sådant vara "förödande" för isoleringen.
Generellt sett så är "regeln" egentligen inkorrekt och framförallt obra eftersom man sällan bemödar sig om att ge några vettiga argument för den. Tyvärr så är det ju inte helt ovanligt med sådana schablonmässiga påståenden i vår civilisation där man anpassar argumentationen för sina budskap efter någon slags Medelsvensson/Smith/whatever som kanske inte har någon egentlig kunskap och erfarenhet i det aktuella ämnet...
I princip så vore det bäst om alla försökte klura ut vad som är mest optimalt utifrån sina egna förutsättningar - fysik, utrustning m.m.

/Fredrik, som anpassar nattklädsel efter sovsäck och väder och som t.ex. gärna sover som en stock i tredubbla lager i sin Ajungilak Tyin Winter (extremtemp. -25) när temperaturen kryper under -40.

Tumvantar eller fingervantar

Skälet till att överlevnadsnissar och andra uppmanar folk att sova med lite kläder på sig inne i sovsäcken är detsamma som får oss att välja tumvantar framför fingervantar när det är kallt. Med lite kläder på oss inne i säcken kan våra kroppsdelar värma varandra bättre än om vi har en massa kläder på oss som visserligen isolerar från kyla utifrån men som också isolerar kroppsdelarnas värme från varandra.

Överlevnadstyperna brukar därför uppmana oss att lägga kläderna (bortsett från underställ) under och ovanpå sovsäcken.

Men saningen att säga har jag legat många näter med dunjacka och fleecebrallor på i min sovsäck. Frös jag? Jäpp! Skulle jag ha frusit mindre med grejerna under och ovanpå: Det är möjligt men jag var fan inte benägen att testa!

;)

/ G

Överlevnadstyperna brukar därför uppmana oss att lägga kläderna (bortsett från underställ) under och ovanpå sovsäcken.
Om man lägger tunga kläder på säcken pressar man ihop den så den isolerar sämre. Lätta kläder som t ex dunjacka kan man förstås göra så med.

Testa själv är det som gäller, men som du noterade kräver det ibland en viss självövervinnelse :)

Jag har heller aldrig fått ihop hur det kan bli varmare ju mindre man har på sig och jag har ännu inte hört någon förklaring som funkar. Själv sover jag numera med helunderställ och strumpor i sovsäcken och det är helt klart varmare än utan.

Tumvante och fingervante analogin funkar inte. Om man fryser med bara tumvantar så nog hjälper det duktigt om man drar på sig ett par fingervantar innanför tumvantarna.

Leif...

påslakan.

Men borde inte en sovsäck bli mycket kyltåligare om man tex lägger i ett påslakan och sover i + att man då slipper att tvätta säcken efteråt ??? (det är något jag hört iaf).

// johan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Söderström Sovsäcksfunderingar.. Fjällvandring 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg