Sovsäcksbooster

1500 för sommarsäcken (550g, -1 i komftemp), 1600 för höstsäcken (750g, -5 i komftemp) och 1600 för vintersäcken (ca 1550g, -20 i komftemp).

Vad är det för säckar? När jag kollade runt på säckar nu så verkade allt vettigt kosta minst 3000, de där kostar ju hälften och åtminstone -5-säcken väger mindre än de säckar jag kollat på...

Visst är det sant att speciallösningarna ofta väger mer än att köpa en bättre säck. MEN de är ofta billigare.

Jag menar, köper jag en 3-säsongers dunsäck för 3-4 tusen så vill jag ju inte dessutom köpa en vintersäck för lika mycket till. Alternativet att köra med vintersäcken året runt är ju inte heller särskilt bra, eftersom man då kommer att släpa på vikt och volym som man inte behöver.

Så det beror ju väldigt mycket på hur ofta man behöver de där extra graderna.

Här var mitt ursprungliga motiv, kombinerat med att jag helst inte vill bylsa på mig mer kläder. Det handlar om ett fåtal nätter per säsong, så det får inte kosta för mycket. Jag vill heller inte, för en eller två nätter, orsaka mer tvätt än nödvändigt :)

Vad är det för säckar? När jag kollade runt på säckar nu så verkade allt vettigt kosta minst 3000, de där kostar ju hälften och åtminstone -5-säcken väger mindre än de säckar jag kollat på...

Ja, givetvis måste jag erkänna att jag fuskat och handlat på rea, men det gäller att veta vilka säckar som då och då kommer på rea:
Lättsäcken: TNF Beeline, rea på globetrotter.de
-5 -säcken: Peter Huntchinson designs, nån av deras årliga reor
-20 -säcken: Mountain Equipment Classic Dragon 1000, rea på www.cmmonline.co.uk

Men, skulle jag idag köpa motsvarande säckar, skulle jag nog ta vintersäcken och mellansäcken från Robert's i Polen, och/eller lättsäcken en RAB quantum top från staterna på nån outlet, ssk nu när dollarn är så låg.

Har just återkommit från en kurs i Klippiga Bergen i Backpackinglight.coms regi. Återkommer med fullständig rapport från kursen så småningom. Vi hade nedåt minus 10 några nätter och knallade på snöskor, så det var i princip en vintertur uppe på drygt 3000 meters höjd.

Min sovutrustning var två syntetquiltar (60+90) från BPL/Bozeman Mountainworks plus deras Hoody jacka och byxor med syntetstoppning. Funkade bra, även om jag inte var direkt varm alla nätter. Men övningen bekräftade min uppfattning att om man vill förstärka en svag sovsäck så är varma kläder det bästa alternativet. Att sova i dunjacka vid behov brukar jag göra, men de vadderade byxorna var en klar tillgång. Så min rekommendation är alltså varma strumpor/booties, vadderade byxor, vadderad jacka och varm/vadderad huva samt vantar.

Detta är prylar som man sannolikt ändå har med sig. Sedan bör man naturligtvis tänka på att inte proppa in så mycket i sovsäcken att man pressar ihop isoleringen på den. Kan även tillägga att BPL-gänget förespråkar att man vid behov använder sitt regnställ (andande) ytterst bland klädlagren. De menar att man bromsar/minskar fuktvandringen in i isoleringen på sovsäcken/quilten och därmed får dem att isolera bättre.

Jörgen

Ska bli jäkligt intressant med fylligare rapport om detta :)

Fylligheten innebär att antalet tusen meter över havet och samtliga strapatser kommer att öka för varje gång jag hänvisar till det hela :)

Det lär dröja några veckor innan den här rapporten kommer, jag har samlat på mig en massa annat i form av turer, intervjuer och prylintryck under hösten som snart kommer på en webbsida nära dig (dvs .www.fjaderlatt.se).

Jörgen

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg