Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Sovsäcksbooster
- Trådstartare alven
- Start datum
Att lägga en räddningsfilt över säcken hjälper till att hålla värmen. Svårt att säga hur många grader det gör, men suveränt lätt är den ju i alla fall, c:a 50 g.
Menar du en sån i aluminium? Är nog inte optimalt ur fuktsynpunkt om man har en dunsäck...
Menar du en sån i aluminium? Är nog inte optimalt ur fuktsynpunkt om man har en dunsäck...
Kokong av räddningsfilt och sopsäck etc hjälper tills dess yttertyget blir vått, 4-12h exponering, sen skälper det. Värmeväxlar ger betydande bidrag till komforten om du kan sova med den....alla kan inte. Varmt under har påpekats och skall du kunna sova vid -8 är det viktigt att underlaget inte läcker mer än du producerar annars blir det kall under. Men tjockare mössa, vantar och tjocka sockar i sovsäcken är gamla knep för att få den viktiga sömen. Själv brukar jag drapera dunjackan över benen/fötterna och det hjälper.
//J
Nu skrev jag inte att man skulle svepa in sovsäcken i en räddningsfilt. Jag skrev att man skulle lägga den över sovsäcken. Det betyder att man får en viss luftväxling så att kondens undviks. Jag har själv provat det med gott resultat en gång när extrakläderna som jag skulle ha haft hade blviit våta.
Precis, har man inte vattnet i en behållare blir det vått i säcken...En liter varmt vatten nere i fotändan av sovsäcken gör underverk. Tips är att ha vattnet i en behållare som tål värme.
Nä men allvarligt. Tänk på vad du ändå har med dig ut. Att skaffa innerlakan/fleecepåse, extra liggunderlag, dunquilt, värmeväxlare etc är jättebra, men slutligen kanske det visar sig att en 100g tyngre sovsäck hade gett mer värme. Försök med sånt du ändå har med dig: Kläder, täta kring hals och huvud som påpekats, ställ tältet på skyddad plats, etc etc. En dunjacka som man lägger ovanpå sovsäcken är bra, om man ändå har en dunjacka med sig. Annars äter speciallösningarna snabbt upp viktbesparingen från sovsäcken.
Visst är det sant att speciallösningarna ofta väger mer än att köpa en bättre säck. MEN de är ofta billigare.
Jag menar, köper jag en 3-säsongers dunsäck för 3-4 tusen så vill jag ju inte dessutom köpa en vintersäck för lika mycket till. Alternativet att köra med vintersäcken året runt är ju inte heller särskilt bra, eftersom man då kommer att släpa på vikt och volym som man inte behöver.
Så det beror ju väldigt mycket på hur ofta man behöver de där extra graderna.
Jag menar, köper jag en 3-säsongers dunsäck för 3-4 tusen så vill jag ju inte dessutom köpa en vintersäck för lika mycket till. Alternativet att köra med vintersäcken året runt är ju inte heller särskilt bra, eftersom man då kommer att släpa på vikt och volym som man inte behöver.
Försök med sånt du ändå har med dig: Kläder, täta kring hals och huvud som påpekats, ställ tältet på skyddad plats, etc etc. En dunjacka som man lägger ovanpå sovsäcken är bra, om man ändå har en dunjacka med sig. Annars äter speciallösningarna snabbt upp viktbesparingen från sovsäcken.
Håller med "räven". Ett sovsäckslakan eller liknande adderar ytterligare några grader till säcken men det är något som du måste bära med dig utan att kunna använda till så mycket annat. Även ur kostnadsaspekten blir det dyrt att köpa en sovsäckspåse som du endast kan använda till en sak.
Själv har jag, förutom tunnare underställ, sockor och mössa, med mig en tunnare duntröja från MontBell - http://www.argear.com/gear/grmontbelluldowninnerjacket.html - som jag har på mig i säcken när temperaturen går ner mot gränsen. En skön och värmande tröja på endast 200 gram som dessutom är ett skönt rastplagg och förstärkningsplagg som också tar en del vind. För mig ger det en större flexibilitet att använda min säck vid varierande temperaturer och dessutom ett lätt plagg som jag ändå skulle ha med mig ... billigare och lättare totalt sett.
En skön och värmande tröja på endast 200 gram som dessutom är ett skönt rastplagg och förstärkningsplagg som också tar en del vind. För mig ger det en större flexibilitet att använda min säck vid varierande temperaturer och dessutom ett lätt plagg som jag ändå skulle ha med mig ... billigare och lättare totalt sett.
Väldigt klokt resonerat. Tittar själv på en uppgradering av min lätta dunjacka
Ja, som allt annat så styrs behovet av behovet.Visst är det sant att speciallösningarna ofta väger mer än att köpa en bättre säck. MEN de är ofta billigare.
Själv har jag en sommarsäck till -1, och en vintersäck. Är det under -5 flera nätter i rad så är jag oftast inte ute, och rena höstvandringar så är min vintersäck (-20) rätt skön att hitta. Fast, ibland lånar jag en -5 -höstsäck. Kostnad? 1500 för sommarsäcken (550g, -1 i komftemp), 1600 för höstsäcken (750g, -5 i komftemp) och 1600 för vintersäcken (ca 1550g, -20 i komftemp). Inte vådligt dyrt m a o. Och rätt bra säckar. Och ändå kommer ingen från Polen!
Jag tycker att du ska sy fast en etikett på säcken. På den ska det stå komforttemp -8. Det borde lösa alla dina problem.
Ha ha . Precis som Haglöfs gör alltså ...
Jag skulle förstärka som min namne föreslår, möjligen ersätta silkespåse med lätt fleecepåse.
Och förstärk under säcken, mycke e vunnet med ordenligt under säcken...rejält varm mössa är bra också, men sammantaget blir alla dessa åtgärder tyngre än en ny och varmare säck .
//J
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg