Sovsäcksbooster

Funderar på att komplettera min Marmot Atom på något sätt för att göra säsongen för den lite längre. Om jag sover i den med underställ och mössa så klarar jag nollan, men sedan börjar det bli för kallt. Det vore schysst om man kunde fortsätta använda den neråt säg -8 (kallare än så behöver jag inte räkna med i Skåne...).

Så, hur göra? Har funderat på någon slags dunquilt eller täcke, men de jag hittat verkar vara till att användas separat och blir för tunga för mitt användningsområde. Andra idéer? Liner av något slag förstås, men hur många grader ger egentligen ett sidanlakan, tex?

Poängen är förstås också att det inte ska springa iväg i vikt, men kanske blir det per definition knepigt eftersom en quilt ju gör att tygmängden nästan fördubblas...

Ett siden lakan gör knappast mer än 2-2,5 praktiska grader.
En kokong av tätt tyg utanpå gör upp till 4 praktiska till, som du ser saknar du fortfarande ett par grader. Som vanligt är lösningen en höst/vårsäck...Quilt eller IKEASsommartäcke över ger dg nog vad du vill uppnå men vikten...och volymen, tror du hellre vill ha något som enklare är mer funkis, tror.
//J

etikett

Jag tycker att du ska sy fast en etikett på säcken. På den ska det stå komforttemp -8. Det borde lösa alla dina problem.

Ett rejält liggunderlag (om det du använder är tunt dvs) brukar öka komftempen några grader. Och komforten öht. Försök känna efter om du fryser underifrån. Mitt Z-rest klarar flera grader kallare än ett 10mm-cellplastunderlag. Om man jämför mitt 8mm-lättpackarunderlag med ett 10mm, så skiljer det typ 50 gram men flera grader.

Bubbelplast kan man också använda som tillägg till liggunderlaget, sån som smäller om man är ett barn och klämmer sönder bubblorna...

Sovsäckslakan i fleece

Kolla in på Naturkompaniet...

De har åtminstone två stycken "sovsäckslakan" i fleece material. En som är riktigt kompakt och inte vägar så mycket men som ger ca 7 grader. Kostar 5-600kr. Och en billigare men som är mer skrymmande och lite tyngre.

Ett rejält liggunderlag (om det du använder är tunt dvs) brukar öka komftempen några grader. Och komforten öht. Försök känna efter om du fryser underifrån. Mitt Z-rest klarar flera grader kallare än ett 10mm-cellplastunderlag. Om man jämför mitt 8mm-lättpackarunderlag med ett 10mm, så skiljer det typ 50 gram men flera grader.

Bubbelplast kan man också använda som tillägg till liggunderlaget, sån som smäller om man är ett barn och klämmer sönder bubblorna...

Slängde just en laddning bubbelplast med stora bubblor (2 cm diameter), mycket underhållande för både stora och små barn...

Brukar köra med ett 3/4 uppblåsbart och tunn cellplast till fötterna. Om man kör med ett hellångt RidgeRest plus det uppblåsbara kanske det kan ge lite extra... och sen silkesliner... hmm.. Vore det inte för stålarna är en ny säck nog det mest vikteffektiva...

Sea to summit har en "förstärkningssäck" som enl de själva skall hjälpa till med "upp till 8 gr"

http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=SEA2SUMMITREACTORTHERMOLITELINER

Detta borde hjälpa dig.

Jag har själv spanat in den men jag ställer mig väldigt frågandes till om den verkligen hjälper så mycket.
Upp till 8 grader kan också innebära att den hjälper 4 grader och det är rätt så stor skillnad.

Men alternativet finns där i alla fall.

//Peter

Kan ännu mer kläder vara svaret? Om det är -8 när du vaknar borde du behöva ha med dig mer än bara understället som värmeplagg på morgonen. Får det plats i sovsäcken?

Jag gissar att du redan har något på händer och fötter.

Sea to summit har en "förstärkningssäck" som enl de själva skall hjälpa till med "upp till 8 gr"

http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=SEA2SUMMITREACTORTHERMOLITELINER

Detta borde hjälpa dig.

Jag har själv spanat in den men jag ställer mig väldigt frågandes till om den verkligen hjälper så mycket.
Upp till 8 grader kan också innebära att den hjälper 4 grader och det är rätt så stor skillnad.

Men alternativet finns där i alla fall.

//Peter

Tack för tipset, detta kan mycket väl vara värt ett test. Den har fått bra recensioner på lite olika ställen, läste jag mig snabbt till.

Och ett företag som säljer en bajsspade med namnet "iPood" måste man ju stödja :)

Säcken ovan kan nog hjälpa, en viktig funktion är att med dubbla säckar får man ju ett luftlager mellan säckarna också, det kan kompensera för det extra tyget - särskilt om yttersäcken har nån stoppning så att det verkligen bildas hyfsat med luftfickor.

Tror annars att du vinner mycket på bättre liggunderlag, även om jag inte vet riktigt hur ditt ser ut.

Har konstaterat att jag i mitt Downmat klarar låga temperaturer i ganska dåligt säck.

Antingen byter du det befintliga mot en Downmat eller så kompletterar du ditt korta underlag med ett hellångt cellplastunderlag. Det ger antagligen mycker värme per gram.

Sen har väl underlaget olika betydelse om det är vår eller höst...

Jag har kompletterat (dubbla) underställ, raggsockar, vantar o mössa med lätt dunväst (PHD Minimus) när säcken varit för kall. Det ger några grader till i komfort och behaglig värme där man uppskattar den mest. Ca 300 gram väger min och kan förstås användas för mer än bara sovande. Samt min väldiskuterade Psolar värmeväxlare går på när jag fryser i säcken.. Många vill förstås sova så avklädda som möjligt, men jag tycker det är rätt skönt att redan vara halvt påklädd när det är minusgrader och man ska ut ur sovsäcken.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg