Sovsäcken....nr 1 eller 2 ?

Vilken sovsäck skulle du välja? Alternativ 1 eller 2. (Se info om säckarna nedan)

  • Alternativ 1

    Röster: 15 45.5%
  • Alternativ 2

    Röster: 18 54.5%

  • Totala väljare
    33
  • Enkät stängd .
Bit i äpplet, ingen sovsäck fungerar ensam i +10 sommarnätter, fjäll och vår höst med ner till -5 och vinter kallare än -20.
Delreglering kan du göra med blixtlås, täckesanvändning etc men ett välfungerade inventarium består av mer än en säck. Gillar du öppe eld behöver du ett sovsäcksöverdrag och vill du spara tvätt av säcken sover du påklädd och i ett sovsäckslakan.
Som säck nr 1 i samlingen skulle ego välja din nr2 först, För vår-höst och fjäll fungerar oftast bäst med den kombinationen. YMMV
 
Alternativ 1

Har själv en WM Megalite med komfort temp -2 för män och den fungerar perfekt under vår,sommar och höst. Det enda problem jag haft är för varmt på sommaren ibland.

Jag skulle utan tvekan välja nr 1 av dina förslag.
 
Jag har frusit en natt i ytterskärgården i en säck som skulle klarat -10 när det var +5 som kallast och jag säger ALDRIG MERA! Jag skrotade hela sovsäcksfloran och använder nu enbart försvarets tjocksäck på -17 grader och blir det kallare har jag lättsäcken att dra utanpå tjocksäcken och då klarar systemet -40.
Vädra kan man alltid göra men inte tvärt om.

Låter som att du har haft en för varm säck, svettat, blivit blöt och börjat frysa på grund av svetten. Eller något liknande. Då kommer frågan: vilka tips finns det för att överleva en natt i skogen? Lägga sig efter middag? Lägga sig när man är varm? Vänta tills man har lugnat ner sig? Tvätta kroppen innan man lägger sig i sovsäcken? Lägga sig torr? Lägga sig blöt?
 
Jag vet ett ställe där man fryser ihjäl varje gång på - nått med hög fuktighet och rullande luftmassor trots att det upplevs som vindstilla.

Jävla bermudatriangel typ...fan va jag var där och experimentera

Har kört där i +5,+-0 och nån minus med alla möjliga system som används på normala ställen i nedåt 10-20 minus - där vaknar man som en piggelin varje gång.

Helt sanslöst när man inte ens var i närheten - vid -20 kittet klarade man sig iofs
 
Min fars kamrat som bl a testade sovsäckar låg nära en liten skogsjö, i botten på en bred svag men stor sluttning. Hans minithermotetrar uppe på krönet och nere vid sovstället kunde skilja 12° samma natt.
Fuktig kall luft som rullade ner och åstakom ett obehagligt nattdrag.

I en för varm bäddkonstruktion kan man lufta och ta av sig men börjar man med förlitet så blir det ingen sömn.
Själv anser ego att han frusit tillräckligt många nätter och tänker inte göra om det eller rekommendera andra att pröva heller. YMMV
 
Skulle absolut välja säck 2, om den bara har dragkedja (min tjocka dunsäck har inte det och det gör det bökigt att ventilera.) Är man frusen i grunden, hamnar i ett lågtryck med mycket fukt och dessutom är trött - ja, då är man tacksam för varje grad.
Jag håller med, den sovsäcken som är varm nog första nätterna känns betydligt svalare längre fram på turen efter några långa etapper och lite snålt med energiintag.
 
Min fars kamrat som bl a testade sovsäckar låg nära en liten skogsjö, i botten på en bred svag men stor sluttning. Hans minithermotetrar uppe på krönet och nere vid sovstället kunde skilja 12° samma natt.
Fuktig kall luft som rullade ner och åstakom ett obehagligt nattdrag.

I en för varm bäddkonstruktion kan man lufta och ta av sig men börjar man med förlitet så blir det ingen sömn.
Själv anser ego att han frusit tillräckligt många nätter och tänker inte göra om det eller rekommendera andra att pröva heller. YMMV


Det var dom exakt dom förutsättningarna även på den platsen jag beskrev.
 
Jag håller med, den sovsäcken som är varm nog första nätterna känns betydligt svalare längre fram på turen efter några långa etapper och lite snålt med energiintag.

Ja vilken röra det här med sovsäck xD

Har inte skrivit det än men det står mellan Marmot Hydrogen och Marmot Plasma 15 i omröstningen. Om jag nu ska anse mig vara frusen som tjejer så skulle plasman vara idealisk eftersom komforttempen dam är -1,7 på Plasma 15.

Jag har ju till och med duntäcke hemma i sängen på sommaren xD
 
När tänker du använda säcken? på sommaren? Hösten? Vintern? Är du lättpackare? Är det i tält eller stuga? Det blir en himla skillnad i svar...
 
...

När tänker du använda säcken? på sommaren? Hösten? Vintern? Är du lättpackare? Är det i tält eller stuga? Det blir en himla skillnad i svar...

Det är tänkt att jag ska upp mot abisko kebnekajse och nikka i juni alt. augusti. Kanske även kan bli nån vandring på sen höst lite längre söder ut i landet.
Jo packa lätt ska jag försöka göra om det går, dock skiljer det ju bara c:a 160 gram mellan de två säckarna...702g respektive 864g.

Det är tänkt att vi ska bo i tält.
 
Det är tänkt att jag ska upp mot abisko kebnekajse och nikka i juni alt. augusti. Kanske även kan bli nån vandring på sen höst lite längre söder ut i landet.
Jo packa lätt ska jag försöka göra om det går, dock skiljer det ju bara c:a 160 gram mellan de två säckarna...702g respektive 864g.

Det är tänkt att vi ska bo i tält.

Svårt det här tycker jag. Det är så individuellt. Jag är ganska frusen, men det är ändå tveksamt om jag skulle gå på en -5C säck. Oftast är det ju för varmt för den. När jag fryser i min kanadensiska -3C säck ( och det gör jag ibland på höst/vår) så sätter jag numera på mig min duntröja och då brukar det fixa sig. Duntröjan är grymt skön att ha vid raster, men en sovsäck kan man ju inte sätta på sig. Ett lätt sovsäcksöverdrag ger också rätt stor skillnad.

Mitt råd är annars att detta område är det där man skall lägga mest pengar. De graderna brukar vara varmast och lättast. Western mountaineering sägs ju vara bäst.
 
Håller med om att det är ett besvärligt val. I höstas gick jag en bit av Nordkalottleden tillsammans med frugan och vi delade på en gammal Caravan Combo, dvs en innersäck med dun och en yttersäck med syntet - kombinerat ska den väl klara nedåt en -30 har jag för mig och jag har aldrig frusit när jag använt säckarna tillsammans. Nu tog jag (fryser nästan aldrig) yttersäcken (gissningsvis +10) och frugan (fryser nästan alltid) fick innersäcken. Hon frös inte någon natt medan jag fick ta på mig lite extra en av nätterna - vilket jag föredrar framför att vakna upp dyngsur efter att ha sovit i en på tok för varm säck... En för varm säck tycker jag inte går att få svalare på ett bra sätt medan en för kall säck alltid går att få varmare genom att klä på sig lite mer...

Själv tittar jag just nu på en Western Mountaineering Summer Lite då jag tror att den skulle passa mig alldeles utmärkt tre av årets årstider. Blir det riktigt kallt funkar ju alltid den gamla trotjänaren. Men som sagt, jag är rätt varm av mig och gillar vikten på den nämnda säcken (525 gram). Känner du dessutom någon i USA som kan skicka hem den åt dig sparar du rätt många kronor...

http://www.westernmountaineering.co...ping bags&cat=ExtremeLite Series&ContentId=69

Tänk också på att säcken ska vara lagom stor - en lagom stor säck är varmare än en för stor eller för liten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
haddock1974 Vill se eller höra varg i sommar Allmänt om friluftsliv 54
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 109
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar