Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor

Hej

Jag ska vandra Saltoloukta - Kvikkjokk nästa vecka och bo i stugor. Jag har inte vandrat så mycket tidigare, och när jag gjort det har jag bott i tält eller fjällstation.

Givet coronareglerna kring att man måste ha underlakan + örngott med sig oavsett, hur skulle ni tänka med sängkläder? Är det kallt nog i stugorna att man behöver en sovsäck? Eller är det enklast att bara släpa med sig påslakan i bomull som man hade gjort på vandrarhem? Jag har ett lätt reselakan i siden, men jag vet inte riktigt vilken nytta det kommer att göra om jag ändå måste ha underlakan och örngott med mig.

Ser fram emot tips från er som har lite mer erfarenhet kring detta.

(Jag såg att detta diskuterats i en gammal tråd, men tyckte det var bättre att starta en ny tråd då den gamla tappade fokus.)

I mina ögon är ett reselakan ett underlakan och ett överlakan. Så jag förstår inte varför man skulle behöva ta med ett underlakan dessutom? När jag åkte skidor mellan stf-stugor i våras hade jag reselakan i siden + ett örngott, och det var aldrig någon som ifrågasatte. Det blir varmt i stugorna om man eldar i kaminen, så sovsäck behövs inte.

I mina ögon är ett reselakan ett underlakan och ett överlakan. Så jag förstår inte varför man skulle behöva ta med ett underlakan dessutom? När jag åkte skidor mellan stf-stugor i våras hade jag reselakan i siden + ett örngott, och det var aldrig någon som ifrågasatte. Det blir varmt i stugorna om man eldar i kaminen, så sovsäck behövs inte.
Tack! Om ett reselakan räcker på skidturen så ska det ju räcka nu på sensommaren också.

Hur nödvändigt det är med underlakan kan man såklart ha åsikter om, men de är väldigt tydliga i sina instruktioner, så jag tänkte lyda dem.
Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Tack! Om ett reselakan räcker på skidturen så ska det ju räcka nu på sensommaren också.

Hur nödvändigt det är med underlakan kan man såklart ha åsikter om, men de är väldigt tydliga i sina instruktioner, så jag tänkte lyda dem.

Det tycker jag låter som en rimlig hygienfaktor, oavsett Corona eller inte. Det vimlar ju inte av tvättmaskiner i fjällstugorna och kan var och en bära hem sitt underlakan och tvätta det hemma så är det ju en hygienvinst. Inte UL men hygieniskt.

/Patrik

Kravet på åtskiljande skikt mellan kropp och gemensamma textilier är ju vettigt oavsett corona - av hänsyn åt bägge hållen. De gånger jag sovit i stuga - mest i berg där tältning inte är tillåten - har jag löst det genom att täcka övre delen av madrassen med den stora tunna sidenscarf jag ändå alltid har med. Nedre delen av kroppen är ju bättre avskild från gemensamma textilier, om den är instoppad i sovsäck eller reselakan (jag kör med sovsäck, men det kan ju bero på att jag ändå har den med och i princip aldrig blir för varm :p ).
Eget "örngott" utgörs av en packpåse som jag också har med oavsett.

Jag har sovit mycket gott i reselakan ("lakanspåse" som är både över- och underlakan) + extra örngott från Siden Selma de nätter jag bott i STF fjällstugor. Med ett extra örngott kan man trä "kuddfickan" av reselakanet över madrassen och då ligger reselakanet extra stadigt vid huvudänden. Detta väger nästan inget och tar nästan ingen plats i ryggsäcken. Finns ingen anledning att släpa med sig sovsäck, varma täcken finns i stugorna.
Siden Selmas reselakan är både breda och långa och fungerar perfekt i fjällstugesängarna som oftast har rejäl bredd.

Thor
f d stugvärd
( bl a i Sito som du ska passera)

Hej

Jag ska vandra Saltoloukta - Kvikkjokk nästa vecka och bo i stugor. Jag har inte vandrat så mycket tidigare, och när jag gjort det har jag bott i tält eller fjällstation.

Givet coronareglerna kring att man måste ha underlakan + örngott med sig oavsett, hur skulle ni tänka med sängkläder? Är det kallt nog i stugorna att man behöver en sovsäck? Eller är det enklast att bara släpa med sig påslakan i bomull som man hade gjort på vandrarhem? Jag har ett lätt reselakan i siden, men jag vet inte riktigt vilken nytta det kommer att göra om jag ändå måste ha underlakan och örngott med mig.

Ser fram emot tips från er som har lite mer erfarenhet kring detta.

(Jag såg att detta diskuterats i en gammal tråd, men tyckte det var bättre att starta en ny tråd då den gamla tappade fokus.)
Har gått på stugor både sommar som vinter under många år och använder mig av ett sidenlakan köpt på Naturkompaniet. Lakanet väger väldigt lite och tar liten plats i packningen. Man sover i lakanet och behöver därför inget sep. underlakan, för kudden finns en ficka i lakanet.

Jag har precis likadana siden-reselakan, generöst breda med kuddficka och allt, men kan ändå förstå STF:s tanke om separat underlakan. Det funkar nog om man sover stilla på rygg, men hur många gör det? Jag har aldrig lyckats få lakanets underdel att ligga kvar så det täcker hela ytan - jag tvinnar ofelbart in mig i det under natten och kuddfickan hamnar under magen :p

Äh, kontentan är ju att vi alla fattar syftet med föreskriften - så får var och en välja personanpassade medel att nå dit ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Padjelanta mitten av augusti. Fjällvandring 3
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
hästtjejen Sovsäck från Fjällmark? Fjällvandring 12
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
A.P. Sovsäck och temperatur? Fjällvandring 5
Jojosurf Sovsäck +6 abisko - nikk juli? Fjällvandring 3
cloud76 Tips på sovsäck önskas! Fjällvandring 8
Hedan76 Sovsäck Fjällvandring 5
hereinsweden sovsäck & uppblåsbart liggunderlag Fjällvandring 12
aizing Sovsäck Fjällvandring 13
kalalokki Hur varm sovsäck? Fjällvandring 20
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
espirituosa Önskar låna sovsäck 1-8 augusti för fjällvandring (Keb) Fjällvandring 9
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
Daddy Stugtur utan sovsäck? Fjällvandring 10
flygare69 Tips på varm och kompakt sovsäck för sommarfjäll? Fjällvandring 19
stein82 ålder på sovsäck? Fjällvandring 4
Libelle Vilken sovsäck rekommenderar ni? Fjällvandring 13
marcusleyon Sovsäck för abisko-nikk? Fjällvandring 1
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
Niilén sovsäck Fjällvandring 6
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
tjolanta Sovsäck på fjällvandring Fjällvandring 16
Wallnut sovsäck inför oktober Fjällvandring 17
Salmo Salar Hjälp - sovsäck Fjällvandring 3
henric vilken sovsäck på fjället? Fjällvandring 2
Vilken sovsäck ska man köpa? Fjällvandring 5
Kängor, ryggsäck och sovsäck ! Fjällvandring 8
rickardl Reselakan Fjällvandring 13
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 460
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg