sovsäck och sensommarfjäll 1-3S?

Ok, har nu läst igenom alla trådar jag kunnat hitta om temat och ändå inte fått ordning på vad jag skall göra. Jag skall till fjällen i augusti, tält fem nätter och investerade i en ny sovsäck eftersom min gamla syntetsäck är lite uttjänt. Jag köpte, efter inrådan av försäljare på naturkompaniet, en Haglöfs Q 1s fibre, med komfort på +3 för kvinnor, väger 1150 g, syntet. 175 cm

egentligen kom jag in för att köpa fjällrävens abisko 3 reg, som har komfort +2 för kvinnor, och väger 1300 gram, 180 cm, men kvinnan som hjälpte mig sade att temperaturen nog skulle bli lika ändå, eftersom de 150 g som skiljde, säkert inte spelade någon roll, att det var bättre att jag hade en som passade mig bättre i längd (ca 167). Men jag är kanske lite småfrusen och tänkte egentligen kanske kunna ha den i en semptembertur i rogen-miljö, men då kanske jag fryser ihjäl?

hur kommer det sig att det skiljer så lite på en som kallar sig ensäsongssäck och en som kallar sig tresäsongers?

skulle ni tipsa på en lite tjockare som har komfort runt nollan? jag vill inte behöva köpa en ny.. men har bytesrätt på denna eftersom jag bara testat den i vardagsrumsmiljö.

kan tillägga att jag var sugen på den pga av dess låga vikt, men är EJ intresserad av en dunsäck. bör jag satsa på att bära några hundra gram till för att få en jag klarar en frostnatt i?

uppdatering:

frågan är väl möjligtvis om jag skall uppdatera till en likadan fast 2S med komforttemp på -2 för kvinnor, 1480 g, så visst är den tyngre, men kanske värt det för att slippa frysa? skall jag gå i skåne i högsommarvärme kan jag ju ta den gamla numera lite svarare säcken.

jag tror helt enkelt säljaren på NK som du talade med inte hade tillräcklig erfarenhet och visste vad han sålde;). Båda säckarna är för svala i slutet av sommaren för fjällmiljö, och är du dessutom frusen bör du välja en sovsäck med komfort kvinna (TComfort) på minst -5 grader, gärna lite lägre.
För samma pris kan du ex välja en Marmot Wave IV, Woman regular passar perfekt till din längd:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTWWAVEIVREG

Finns även Wave III (woman regular) men tycker den är för sval med Tcomfort på 0 grader.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTREGWWAVEIII

Notera att Addnature har 15% rabatt på dessa säckar vid order före 16/7:)

NK har ju öppet köp i 30 dagar, så rekommenderar dig att du snabbt lämnar tillbaka säcken och byter den mot en varmare.

Väljer du Haglöfs, titta på en 3S säck. Med din kroppslängd tycker jag dock att Marmot's säckar i Wm regular passar bäst.
Strunta i vad säckarna kallas, titta på temperatur siffrorna enligt EN-normen. Vill du komma ner i vikt och volym är det dun som gäller, men det ville du inte ha.;)

Senast ändrad:
Håller med föregående: byt till en varmare! Jag är man, INTE frusen av mig (tycket dock inte om att frysa....) och har en sommar-/sensommarsäck för fjället som har en comf temp på -5.

//L

tack!

tack så mycket, ni bekräftade mina misstankar jag fick då jag vardagsrumsgolvsprovade den och insåg att pojkvännens 3s, billiga stadiumsovsäck verkade mycket varmare..

jag har alltså inte planerat in någon sensommartur, skall gå kungsleden 30 juli-6 augusti i år, men jag vill inte nödvändigtvis vara begränsad till den tiden, utan kunna gå i tex rogen lite senare eller åka upp sen aug el tidig juni.. främsta tiden är väl dock sommartid tänker jag. tror ni ändå att jag skall ta 3säsongs marmot el haglöfs 3s? (ist för 2s) nu är det alltså bara vikten jag tänker på, priset är ju typ ingen skillnad.

jag följer nog rådet och lämnar tillbaka och köper via nätet, synd dock att jag ej kan prova den på måndag då jag skall ut, men jag klarar mig gott med den gamla i skånsk högsommarvärme.

ja marmot var ju III el IV såg jag, men ni förstår nog. men läste nu om det om temperaturerna och begrep bättre, lutar väl åt -5 ändå kanske, alltså haglöfs 3s eller marmot 4s. jag får väl överleva 2 kg, lite får man ju lida för att man är vegan.

Mellan Haglöfs Slumber 3S och Marmot Wave IV Wm Regular hade jag valt Marmot säcken då den passar din längd bättre och för dess mycket sköna huva. Vikt och volymmässigt är de ganska likvärdiga.

Mellan Haglöfs Slumber 3S och Marmot Wave IV Wm Regular hade jag valt Marmot säcken då den passar din längd bättre och för dess mycket sköna huva. Vikt och volymmässigt är de ganska likvärdiga.

yep, men haglöfs Q 3S fibre har en vikt på 300 g mindre, comf temp är -7 så den skall alltså vara varmare än Marmot W Wave IV. kändes inte som att 175 var för stort..

http://www.outnorth.se/haglofs/q-3s-fibre.php?gclid=CLn7gf6_qbgCFRR7cAodQH0ARw

yep, men haglöfs Q 3S fibre har en vikt på 300 g mindre, comf temp är -7 så den skall alltså vara varmare än Marmot W Wave IV. kändes inte som att 175 var för stort..

http://www.outnorth.se/haglofs/q-3s-fibre.php?gclid=CLn7gf6_qbgCFRR7cAodQH0ARw

Jag tittade på den vanliga unisex modeller av haglöfs Slumber säcken, men Q3S säcken ser ut att passa dig bättre. Säkert ett bra val, beakta prisskillnaden 1695kr för Q3S mot 1100kr för Marmot Wave IV Wm reg.
(För bara 200kr mer än för Haglöfssäcken får du en Marmot Angelfire vilket är ett lyft i volym+vikt, men dunsäckar var uteslutet förstod jag?)

avslutad210712

Gäst
jag har alltså inte planerat in någon sensommartur, skall gå kungsleden 30 juli-6 augusti i år,

Har sovit i slutet av juli på höjden ovanför Teusajaure med en 1 säsongssäck och frusit något så in åt h*e så det kan vara neråt nollan uppe vid Kungsleden även i det vi kallar mitt i sommaren.

Numer har jag en betydligt varmare säck som jag gissar klarar av någonstans mellan -5 -- -10 grader vilket såklart är för varmt de allra flesta nätter och då använder jag den som ett täcke men är man uppåt 12-1300 meters höjd så är det förvånansvärt kallt även mitt i sommaren.

Ok, har nu läst igenom alla trådar jag kunnat hitta om temat och
skulle ni tipsa på en lite tjockare som har komfort runt nollan? jag vill inte behöva köpa en ny.. men har bytesrätt på denna eftersom jag bara testat den i vardagsrumsmiljö.

Av egen erfarenhet:
har en sambo som fryser i tält. Särskilt illa var det sommaren 2010 i keb då hon knappt fick någon sömn alls. Hon hade en säck för +/-0 men det funkade inte. Hon fick även min isoleringssäck av silke (rekommenderas) men hon fortsatte att frysa.
Sedan dess höll vi på att exprimentera med en massa olika lösningar och kom slutligen fram till att om man lindar in liggunderlaget med en filt (vi kör med fleece) och sen har en sovsäck öppnad som täcke så blir det bäst. Är man dessutom två eller fler så har man bättre chanser att hålla sig varm på det viset (man får inte vara blyg).
Mössa och raggsockor är ju bra också men man ska ju inte vara påklädd för mycket om kroppen (som du säkert redan vet).

Lycka till!

Jag tittade på den vanliga unisex modeller av haglöfs Slumber säcken, men Q3S säcken ser ut att passa dig bättre. Säkert ett bra val, beakta prisskillnaden 1695kr för Q3S mot 1100kr för Marmot Wave IV Wm reg.
(För bara 200kr mer än för Haglöfssäcken får du en Marmot Angelfire vilket är ett lyft i volym+vikt, men dunsäckar var uteslutet förstod jag?)

ja, nu är det alltså prisskillnaden det handlar om.. lämnade tillbaka Q S1:an idag i alla fall, jag får ta mig en funderare på om 300 g varje tur är värd 400 kr i engångskostnad..? Gillade materialet i haglöfssäcken.

att jag väljer bort dunet är av etiska själ, snarare än prisskäl..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg